Gilera Runner verbrand koelvloeistof? Advies nodig

Karst Souer

Well-Known Member
Ik heb hulp nodig. Ben aardig ervaren met scooters alleen zit nu met een vraagstuk...

heb een runnerblok compleet gereviseerd en heb hem na een massaprobleem eindelijk lopend.

Normaal stationair loopt ie alleen met de handchoke open, bij choke naar beneden loopt ie veel tehoog stationair.

Hoe dan ook komt er redelijk veel witte rook uit mijn uitlaat. Nou heb ik voor de 70cc athena cilinder DR50/DR70 pakkingen gebruikt van kparts. Zou het kunnen dat deze pakkingen niet goed afdichten waardoor er koelvloeistof bij de verbranding komt?

Ook kan ik de ene keer gasgeven en een andere keer starten stottert het blok en maakt hij totaal geen toeren (dit zou een elektronisch probleem kunnen zijn).

Ik wil niet 100 vragen in een keer stellen maar zou het kunnen dat deze problemen wat met elkaar te maken hebben?

Ik ga er morgen weer de hele dag aan sleutelen maar voordat ik me cilinder er weer af ga halen wil ik een second opinion.
 
Advertisement - register to remove this

Als de scooter loopt krijg je dan bubbels in je koelreservoir? Dat kan duiden op een lekkage in de koppaking.
Zelf zou ik voor de athena cilinder ook de pakkingen gebruiken die ervoor gemaakt zijn zodat je zeker weer dat dit goed is.

Het stotteren kan ook een afstelprobleem zijn.
 
Ik heb vandaag de startmotor eraf gehaald en de massakabel op me carterkap gezet, dit loste het stotter en soms wel soms niet probleem op.

Daarna de brommer gestart zonder koelvloeistof en de rook was al aanzienlijk minder, plus het rook veel meer naar olie.
Heb nu de goede cilinderpakkingen besteld op internet alleen die komen pas later deze week.

Zou het kunnen dat het WEL goed stationair lopen met choke, en zonder choke hoog stationair lopen ook hierdoor komt? (valse lucht door de binnenkoppakking of iets?)
Wat voor gedrag heeft een scooter normaliter als die loopt op koelvloeistof? Ben benieuwd!
 
Ik denk ook aan een lekkage. Het slechte lopen kan zomaar het gevolg zijn van een verkeerde of slechte pakking. Alleen komt er dan geen valse lucht doorheen maar koelvloeistof in het motorblok of iets dergelijks. Ik zou zeggen vervang eerst de pakkingen en ga niet teveel testen ermee. Denk ook dat het handig is om alles even goed schoon te maken.
 
Om te testen bedoel je? Ik ga eerst even kijken wat de andere pakkingen doen en dan ga ik verder kijken. Had gelezen dat de kop zelf ook nog krom zou kunnen zijn maar aangezien hoe nieuw hij was ga ik daar niet van uit.
 
Om te testen bedoel je? Ik ga eerst even kijken wat de andere pakkingen doen en dan ga ik verder kijken. Had gelezen dat de kop zelf ook nog krom zou kunnen zijn maar aangezien hoe nieuw hij was ga ik daar niet van uit.
Kan zeker kloppen als je de kop verkeerd gemonteerd hebt. Hoe heb je de bouten aangedraaid.
 
Gewoon kruislinks, misschien zelfs te los aangezien ik 1 ghetto tapeind heb waar ik niet te veel kracht op wilde zetten. Pakkingen komen morgen binnen, op hoeveel nm moet je runner cilindertjes vastzetten?
 
Ik weet niet wat je bedoelt met een ghetto tapeind , is dit gemonteerd met een helicol o.i.d ? Als je een cil kop monteert is het wel noodzakelijk dat je de moeren met de voorgeschreven aanhaal momenten kruislings vast zet . Is er een tapeind niet helemaal goed dan zorgen dat dit in orde komt .
Anders blijf je vroeg of laat met een kans op lekkage zitten.
 
Bij een scooterzaak tapeind laten vervangen, keek mee hoe hij het deed. Zit idd met helicoil vast. Momenteel niet op moment, zou dat een probleem kunnen zijn?

Ik heb vandaag eindelijk even een stukje kunnen rijden. Het vermogen is nergens te zoeken en mijn top was rond de 15/20.
De orginele rode koppakkingen van Athena zitten er nu op.

De rook is volgens mij minder, maar nog steeds aardig aanwezig. Zou het kunnen dat mijn uitlaat verstopt zit? Dat het vocht in de uitlaat is? Niet goed de gassen af kan voeren en mixt met de verbranding?
 
Last edited:
Vandaag weer even onderzoek lopen doen. Blijkt dat tapeind al dolgedraait te zijn en merkte met remreiniger valse lucht bij de voetpakking.

Inmiddels een blokje op marktplaats gekocht, plug and play. Moet nu echt rijden dit ding, huidig blok wordt verkocht of later voor een 3de keer reviseerd (met andere carters)
 
Back
Top