Gilera runner valt uit

Hallo beste mensen ;)

Ik heb onlangs een gilera runner gekocht standaard setup met terugloop 50cc

Nu zit ik met een probleem hij reed goed en starte direct tot een paar dagen geleden.

Nu start hij loopt hij enkele minuten stationair en dan valt hij uit.
Meestal moet ik een paar minuten wachten tot ik hem opnieuw kan starten. Hij rijd wel goed.

Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt ;)

Advertisement - register to remove this

Sparky

Active Member
Het is en blijft natuurlijk een gok maar wanneer je analyse goed is, lijkt het erop dat als de autochoke het rijkere mengsel afschakeld, de motor uitvalt.
De autochoke moet dan weer afkoelen om terug te komen in zijn oorspronkelijke grootte, daarna krijg je hem weer gestart.

Wat wil ik hiermee zeggen, de autochoke werkt goed maar op het moment dat de autochoke helemaal uitgeschoven is, wordt het brandstofmengsel te arm en valt de scooter uit.

Dus ik zou beginnen met het heel goed reinigen van je carburateur en sproeiers.

Het is en blijft natuurlijk een gok maar wanneer je analyse goed is, lijkt het erop dat als de autochoke het rijkere mengsel afschakeld, de motor uitvalt.
De autochoke moet dan weer afkoelen om terug te komen in zijn oorspronkelijke grootte, daarna krijg je hem weer gestart.

Wat wil ik hiermee zeggen, de autochoke werkt goed maar op het moment dat de autochoke helemaal uitgeschoven is, wordt het brandstofmengsel te arm en valt de scooter uit.

Dus ik zou beginnen met het heel goed reinigen van je carburateur en sproeiers.
Bedankt voor uw reactie!
Kan ik dit testen door de kabel van de elektrische start los te maken?

Brute-Force

Forum verlaten, I.V.M Eurokit
Kan ik dit testen door de kabel van de elektrische start los te maken?... Neen ...
Tevens heeft de Temperatuur ook grote invloed op de brandstof ... ( Koud Weer ) ... beter is nu te tanken met BP Ultimate , of de RON 102 van Firezone.

Sparky

Active Member
Kevin.no said:
Bedankt voor uw reactie!
Kan ik dit testen door de kabel van de elektrische start los te maken?
Ik denk dat je bedoelt de kabel van de elektrische choke???!!!
Zo zou je het kunnen testen, inderdaad.

Wanneer je de kabel van de elektrische choke afkoppelt, blijft de scooter rijden op een rijk mengsel.
Mocht de theorie hierboven dan kloppen zou de scooter niet meer mogen afslaan en is als je hem uitzet, in warme toestand, ook weer meteen te starten.

Doe dit echter alleen voor een korte periode, bij wijze van test en blijf niet zo ermee rondrijden.
Het afkoppelen van de elektrische choke betekent een lagere belasting van de wisselspanningspoel.
Hierdoor loopt de spanning op en kan op den duur je verlichting en/of spanningsregelaar defect raken.

Heb vandaag de elektrische choke losgemaakt en hij liep perfect viel ook niet meer uit. Heb sproeier 90 erin gezet (wat me veel te groot lijkt voor standaard setup met terugloop). Tot mijn verbazing had dit geen nut toen ik de elektrische choke terug aansloot. Lijkt me sterk dat ik sproeier 90+ nodig heb. Iemand een idee ? Want met choke op rondrijden lijkt me geen slim plan.

jeffrey16

Aprillia RS50 Custom Naked | Zundapp KS50 Super
waarschijnlijk gewoon een groter sproeiertje lijkt mij ?
heb toevallig een maat van me met een runner sp uit 2006 die een yasuni r heeft en hebben we sproeier 98 erin gedaan en loopt perfect!

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Zou zeggen kijk eerst eens na of dat de benzine afstelling juist is.. Meestal gaat het hierop al meestal fout.. Het kan zijn dat de sproeier te klein of te groot is.. Maar het kan ook zijn dan de carburateur opnieuw moet worden afgesteld, zo kan de luchtschroef te open of te dicht staan. Of het stationaire toerental kan te laag zijn afgesteld.

Advertisement - register to remove this