Gilera Runner SP50 trekt sneller op als die koud is.

Titel zegt het al ik heb Gilera Runner RST 50cc en trekt gelijk naar de 9xxx toeren als die koud is van stillstand. Als die dan na 5 minuten warm is blijft die eerst 2 seconden hangen op 7xxx touren van stillstand.

Wat ik wel weet is dat er een beetje speling in de krukaslagers zit maar denk niet dat de optrek vermindert als die warm is want koud kan die wel snel optrekken en als het aan de krukas ligt zou ik het toch altijd moeten hebben?

Wel heb ik malossi geel trekveren in 5occ met sito plus uitlaat weet niet of dat klopt voorderest is alles standaard.
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt dus alsof wanneer de choke actief is, hij net wat beter rijd. Probeer anders een iets grotere sproeier? Heb je de sproeier aangepast toen je sito plus uitlaat monteerde?
Hey Bas,

Ik heb hem tweedehands gekocht met sito erop maar weet niet of de sproeier veranderd is. Wel heb ik twee dagen geleden iets uit de luchtfilter gehaald (een koper plaatje) nu merk ik wel dat ik meer kracht heb maar houdt nog steeds in bij optrek als die warm is.

Maar Bas dat zou toch niks te maken kunnen hebben met de krukas want anders zou die dat toch altijd moeten doen?

Bedankt!
 
...Koper plaatje is je lucht toevoer begrenzer , Scooter krijgt nu meer lucht , meer lucht vraagt om meer benzine .... Dus ? .... grotere sproeier er in .
Speling op de krukas lager(s) is niet goed, dat word alleen maar erger , beter lagers vervangen voordat de boel straks goed kapot gaat.
 
...Koper plaatje is je lucht toevoer begrenzer , Scooter krijgt nu meer lucht , meer lucht vraagt om meer benzine .... Dus ? .... grotere sproeier er in .
Speling op de krukas lager(s) is niet goed, dat word alleen maar erger , beter lagers vervangen voordat de boel straks goed kapot gaat.

+ 1...., en dat plaatje zit in de carburateur. Wel op de plek van de luchtinlaat.
En als het goed is zit er boven het membraan nog een plaatje welke ook dienst doet als een begrenzer.
Op die manier wordt ook de brandstoftoevoer minimaal gehouden dus heb je niet heel veel aan een grotere sproeier.
Teveel speling op de krukas is natuurlijk nooit goed. Dit moet je opzeker nader onderzoeken.

Maar dat de motor 2ooo toeren naar beneden duikt kan ook duiden op slechte samenwerking tussen de rollen en drukveer.
 
Last edited:
+ 1...., en dat plaatje zit in de carburateur. Wel op de plek van de luchtinlaat.
En als het goed is zit er boven het membraan nog een plaatje welke ook dienst doet als een begrenzer.
Op die manier wordt ook de brandstoftoevoer minimaal gehouden dus heb je niet heel veel aan een grotere sproeier.
Teveel speling op de krukas is natuurlijk nooit goed. Dit moet je opzeker nader onderzoeken.

Maar dat de motor 2ooo toeren naar beneden duikt kan ook duiden op slechte samenwerking tussen de rollen en drukveer.


Ja ik kan de drukveer met 2 vingers indrukken kan dat het zijn Floris?
Bedankt
 
Moet ik dan reviseren

Dat lijkt mij wel zeer verstandig , lager(s) krijgt meer en meer speling , tot dat het lager knapt / breekt what ever ... wat grote motorschade het gevolg is ... Krukas / Zuiger/ Cilinder/ Cilinderkop ... etc etc kapot .
Beter voorkomen dan genezen , Krukaslagers en keerringen zijn niet erg duur ( 30,00 Euro een nieuw set ) echter is het wel wat werk. ( een Zaterdag middagje ).
 
Dat lijkt mij wel zeer verstandig , lager(s) krijgt meer en meer speling , tot dat het lager knapt / breekt what ever ... wat grote motorschade het gevolg is ... Krukas / Zuiger/ Cilinder/ Cilinderkop ... etc etc kapot .
Beter voorkomen dan genezen , Krukaslagers en keerringen zijn niet erg duur ( 30,00 Euro een nieuw set ) echter is het wel wat werk. ( een Zaterdag middagje ).
Ohh ik dacht echt aan 400 euro want was al naar een scooter winkel gegaan en die zeiden dat maar dat is dus niet zo?...
 
Ohh ik dacht echt aan 400 euro want was al naar een scooter winkel gegaan en die zeiden dat maar dat is dus niet zo?...

Ja bij de dealer kan zoiets makkelijk zoveel kosten omdat die er gewoon uren in moeten steken. Gok uurtarief rond de 60 euro en zeker wel 4 uur werk. Lagers, pakking en koelvloeistof komt er dan nog bij. Wel vragen of ze SKF C3 lagers gebruiken en niet een of andere Chinese troep waarvan de lagers net weer 5 euro goedkoper zijn.
 
Back
Top