Gilera Runner SP 2T 2009 70cc problemen.

Ik moet de Runner nog "uit elkaar halen", maar heb ik pas later tijd voor gezien deze hectische dagen. Ik mag aannemen een 17,5, maar dan weet ik nog steeds niet het merk/type. Maar is iets wat ik zeker ga doen.
Voor nu rijdt die en kan ik ik morgen naar mijn ouders toe. Vandaag wat kleine stukjes gereden en hij deed het vrij goed. Trekt als een malle, maar heb 'm liever soepel rijdend zonder gekke dingen, zonder idioot hoge toeren en heb 'm liever op een hoge top ingesteld. Zoals m'n Runner Dark Dream van 20 jaar geleden (dat zeggende voel ik me meteen oud...)
Ik rij niet hard door woonwijken, wil het risico niet lopen dat ik een mens of dier aanrijd. Het gaat me meer om de lange stukken waar het "veilig" is en dan is een hoge topsnelheid wenselijker... .
 
Heel erg bedankt voor de hulp!
Ik hou je op de hoogte en fijne feestdagen!!!
Gr. Ries

p.s Kickstart gaat te soepel en blijft hangen. En gelukkig heb ik ook een goede accu, Die haal ik dan gewoon uit m'n Kymco die er toch niets mee kan en plaats ik hem in de Runner (waardes zijn het zelfde). Ik zal door blijven gaan tot dat het de snelste 70cc Runner is die er rond rijdt (althans betaalbaar zonder te bezuinigen op onderdelen en zonder dat het te veel opvalt...). Ik vermoed dat de temperatuur door de toeren komt dus denk aan zwaardere rollen..


Voor de kickstarter.. Ik denk dat je de kickstart veer in het deksel en de overige slijtage onderdelen zal moeten vervangen.


Carburateur kan een Dell orto zijn of een Weber.

Ten eerste, voor de mensen die deze thread gezien hebben, maar niet hun hulp (oprecht en goed) hebben aangeboden.. schaam je. Schaam je.

- Stottert en happert als ik langzaam rijd en daarnaast op willekeurige momenten, vermoedelijk doordat ik op die momenten lage toeren rijd.
Ik denk dat het stotteren en haperen een probleem is met de afstelling van de scooter: lucht en benzine. Dus een te grote sproeier, een luchtfilterelement dat niet standaard is of dat soort dingen. Voordat we onderdelen bestellen moeten we eerst kijken wat de staat van de bougie is.
https://scooterforum.net/resources/bougie-lezen-diagnose.98/ - los van dit is het ook goed om te weten dat zwart & nat te grote sproeier betekend, wit & droog te kleine sproeier betekend. Als je onzeker bent over de staat van de bougie, upload dan een foto, dan kan ik je misschien op weg helpen. Het kan ook vals lucht zijn.

- hield er op de terug weg ook ineens mee op (uiteraard precies halverwege)
Dit kan door veel redenen komen, maar aangezien de display overhit zegt.. ik zou zeggen overhit. Laat hem lekker afkoelen en probeer er voor nu eventjes niet te lange afstanden mee te rijden. Om dit probleem op te lossen- om uberhaupt het probleem te vinden moet je heel wat werk erin steken waar je nu simpelweg gewoon geen tijd voor hebt.

- Draait meer als 10,000 toeren als ik vol gas ga!?!
Dit kan komen door een slechte koppeling, door een vario ring, door te lichte of slechte variorollen, dus je moet gewoon een kijkje achter de carterkap nemen.

- Op hogere snelheid rijdt die even lekker, maar begint al snel een irritant bijen geluid te maken.
Drukveer, slechte verhouding vertanding- verder weet ik het eventjes niet.

- Lijkt te te overhitten, maar ik ben nog niet bekend met het display al lijkt hij duidelijk aan te geven dat hij te heet wordt.
Vandaar dat hij halverwege misschien was uitgevallen..

- Start niet electrisch, dus moet met kickstarter. Al doet de verlichting ed. het prima als hij eenmaal gestart is.
De accu is te zwak om hem te starten. Waarschijnlijk is je accu ook gewoon leeg, als het opladen ook niet lukt. Dan moet er een nieuwe accu in.

- Kickstarter voelt aan alsof hij op het punt staat om te overlijden.
Bedoel je dat hij slecht kickt en blijft hangen etc? -> Smeer de kickstartrondsel in met vet
Bedoel je dat hij te makkelijk kickt? -> Compressieprobleem

- Zou 90 moeten gaan met iemand die 95kg weegt (vorige eigenaar) met een kans op 100 als die helemaal ingereden is, maar ik ben niet veel verder gekomen als ruim 70 terwijl ik 20kg minder weeg.
De verkoper liegt.

Een scooter is een scooter. Er is geen probleem dat niet opgelost kan worden. Dit gaat allemaal goed komen, misschien niet meer voor kerst, maar volgend jaar zit jij gewoon op een dikke Runner, onderweg naar het kerstdiner. Tot dan gaan we lekker fietsen.. De calorieën van de feestdagen compenseren ;).

Laat het me weten allemaal, en ondanks dit, nog fijne feestdagen gewenst!

Er zal ten eerste een hele goede reden zijn waarom men niet reageerd.. Dus niet zo snel de gebruikers hier op afkeuren.. Als je dat gaat doen, dan reageerd zo meteen helemaal niemand meer omdat ze bang zijn dat ze niet het pefecte antwoord geven.. Heb liever dat mensen mee willen denken dan dat ze helemaal niet meer willen reageren.. Want dat is voor niemand goed.

1. Het de afstelling zijn, maar er kan ook net zo goed ergens valse lucht worden aangetrokken en dan kan de afstelling nog net zo goed zijn..
Met die extra zuurstof loopt het dan niet goed en zal het ook niet goed af te stellen zijn.

2. Dat kan inderdaad met overhittig te maken hebben, net zo goed als compressie verlies. Door warmte gaat alles meer uitzetten en word de tolerantie van de zuiger (veren) op de cilinder ook groter en dus sneller een lek.

3. Je zegt een slechte koppeling. Weet niet of dat je die verward met een vario?? Het is wel zo dat als de vario niet meer binnen specs zijn hij inderdaad meer toeren zal maken.. (verder is er ook niet bekend of dat de varioring erin is terug geplaatst.. Maar aangezien ik die setup zo zien verneem ik het van dat die niet aanwezig is.

4. Een drukveer maakt overigens geen geluid tijdens het rijden.. Ik vermoed dat eerder nog dat er te weinig vertandings olie in het vertragings kast zat.. Conclusie is waarschijnlijk dan dat de lagers naar te piep zijn gelopen door te weinig olie. Anders misschien de krukas lagers door verkeerde montage (voor de rest kan er weinig verkeerd gaan bij een 2takt.

5. Schrale afstelling of een slecht werkende oliepomp misschien en ook direct iets te maken met punt 2. (dat ie er mee op hield)

6. Accu versleten (te diep ontladen) of de startmotor koolborstels zijn op. Kabelbreuk kan ook, maar komt zelden maar voor. En of de bendix is gewoon verrot.. (even de bendix eruit halen en dan elektrische proberen te starten en zien en horen of dat de startmotor wel draait en niet te zwak loopt.

7. Alleen vet gaat niet helpen. Een revisie wel. Dat ding is gewoon doorgetrap (mishandeld) en is nou versleten.

8. Als de compressie slecht is van de cilinder zal die nooit harder meer gaan lopen dan dat hij maar kan. En daarnaast waarom zou je hem 90 laten lopen als de scooter zo belangrijk voor je is? (want bij overtreding is het snel afgelopen met scooter rijden) Waarom dan die risico toch nemen.
 
Last edited:
Voor de kickstarter.. Ik denk dat je de kickstart veer in het deksel en de overige slijtage onderdelen zal moeten vervangen.


Carburateur kan een Dell orto zijn of een Weber.
Dank voor je reactie. Ik vrees dat je idd gelijk hebt...
En wat de carburateur betreft is dat ook erg prettig om te weten, dat gaat me zeker tijd schelen met welke en hoe of wat.
Dankjewel en fijne feestdagen!
Gr. Ries
 
Voor de kickstarter.. Ik denk dat je de kickstart veer in het deksel en de overige slijtage onderdelen zal moeten vervangen.


Carburateur kan een Dell orto zijn of een Weber.



Er zal ten eerste een hele goede reden zijn waarom men niet reageerd.. Dus niet zo snel de gebruikers hier op afkeuren.. Als je dat gaat doen, dan reageerd zo meteen helemaal niemand meer omdat ze bang zijn dat ze niet het pefecte antwoord geven.. Heb liever dat mensen mee willen denken dan dat ze helemaal niet meer willen reageren.. Want dat is voor niemand goed.

1. Het de afstelling zijn, maar er kan ook net zo goed ergens valse lucht worden aangetrokken en dan kan de afstelling nog net zo goed zijn..
Met die extra zuurstof loopt het dan niet goed en zal het ook niet goed af te stellen zijn.

2. Dat kan inderdaad met overhittig te maken hebben, net zo goed als compressie verlies. Door warmte gaat alles meer uitzetten en word de tolerantie van de zuiger (veren) op de cilinder ook groter en dus sneller een lek.

3. Je zegt een slechte koppeling. Weet niet of dat je die verward met een vario?? Het is wel zo dat als de vario niet meer binnen specs zijn hij inderdaad meer toeren zal maken.. (verder is er ook niet bekend of dat de varioring erin is terug geplaatst.. Maar aangezien ik die setup zo zien verneem ik het van dat die niet aanwezig is.

4. Een drukveer maakt overigens geen geluid tijdens het rijden.. Ik vermoed dat eerder nog dat er te weinig vertandings olie in het vertragings kast zat.. Conclusie is waarschijnlijk dan dat de lagers naar te piep zijn gelopen door te weinig olie. Anders misschien de krukas lagers door verkeerde montage (voor de rest kan er weinig verkeerd gaan bij een 2takt.

5. Schrale afstelling of een slecht werkende oliepomp misschien en ook direct iets te maken met punt 2. (dat ie er mee op hield)

6. Accu versleten (te diep ontladen) of de startmotor koolborstels zijn op. Kabelbreuk kan ook, maar komt zelden maar voor. En of de bendix is gewoon verrot.. (even de bendix eruit halen en dan elektrische proberen te starten en zien en horen of dat de startmotor wel draait en niet te zwak loopt.

7. Alleen vet gaat niet helpen. Een revisie wel. Dat ding is gewoon doorgetrap (mishandeld) en is nou versleten.

8. Als de compressie slecht is van de cilinder zal die nooit harder meer gaan lopen dan dat hij maar kan. En daarnaast waarom zou je hem 90 laten lopen als de scooter zo belangrijk voor je is? (want bij overtreding is het snel afgelopen met scooter rijden) Waarom dan die risico toch nemen.
Topper ben je. Bedankt voor de kennis.
 
Voor de kickstarter.. Ik denk dat je de kickstart veer in het deksel en de overige slijtage onderdelen zal moeten vervangen.


Carburateur kan een Dell orto zijn of een Weber.



Er zal ten eerste een hele goede reden zijn waarom men niet reageerd.. Dus niet zo snel de gebruikers hier op afkeuren.. Als je dat gaat doen, dan reageerd zo meteen helemaal niemand meer omdat ze bang zijn dat ze niet het pefecte antwoord geven.. Heb liever dat mensen mee willen denken dan dat ze helemaal niet meer willen reageren.. Want dat is voor niemand goed.

1. Het de afstelling zijn, maar er kan ook net zo goed ergens valse lucht worden aangetrokken en dan kan de afstelling nog net zo goed zijn..
Met die extra zuurstof loopt het dan niet goed en zal het ook niet goed af te stellen zijn.

2. Dat kan inderdaad met overhittig te maken hebben, net zo goed als compressie verlies. Door warmte gaat alles meer uitzetten en word de tolerantie van de zuiger (veren) op de cilinder ook groter en dus sneller een lek.

3. Je zegt een slechte koppeling. Weet niet of dat je die verward met een vario?? Het is wel zo dat als de vario niet meer binnen specs zijn hij inderdaad meer toeren zal maken.. (verder is er ook niet bekend of dat de varioring erin is terug geplaatst.. Maar aangezien ik die setup zo zien verneem ik het van dat die niet aanwezig is.

4. Een drukveer maakt overigens geen geluid tijdens het rijden.. Ik vermoed dat eerder nog dat er te weinig vertandings olie in het vertragings kast zat.. Conclusie is waarschijnlijk dan dat de lagers naar te piep zijn gelopen door te weinig olie. Anders misschien de krukas lagers door verkeerde montage (voor de rest kan er weinig verkeerd gaan bij een 2takt.

5. Schrale afstelling of een slecht werkende oliepomp misschien en ook direct iets te maken met punt 2. (dat ie er mee op hield)

6. Accu versleten (te diep ontladen) of de startmotor koolborstels zijn op. Kabelbreuk kan ook, maar komt zelden maar voor. En of de bendix is gewoon verrot.. (even de bendix eruit halen en dan elektrische proberen te starten en zien en horen of dat de startmotor wel draait en niet te zwak loopt.

7. Alleen vet gaat niet helpen. Een revisie wel. Dat ding is gewoon doorgetrap (mishandeld) en is nou versleten.

8. Als de compressie slecht is van de cilinder zal die nooit harder meer gaan lopen dan dat hij maar kan. En daarnaast waarom zou je hem 90 laten lopen als de scooter zo belangrijk voor je is? (want bij overtreding is het snel afgelopen met scooter rijden) Waarom dan die risico toch nemen.
1. Het zal denk ik de afstelling zijn. Dat is wat de verkoper ook zei, die overigens ongebruikelijk eerlijk was.

2. Denk dat het een combinatie is tussen de hoge toeren (te lichte rollen) en het feit dat er te weinig koelvloeistof in zat wat ik inmiddels opgelost heb.

3. De koppeling. De polini vario is zo goed als nieuw, ik denk dat 6,5gr rollen te weinig is misschien. Die 2 weet ik wel uit elkaar te houden, restant van het beetje kennis van toen, al begint het langzaam weer terug te komen. 6,5 lijkt me zo licht. Hij trekt heel goed (als hij niet hapert) Maar ik heb liever een hoge top en minder toeren.

4. Hier ben je me even kwijt, het is al zo lang geleden dat ik aan een 2T gesleuteld heb. Drukveer weet ik wel te vinden, maar die is ook zo goed als nieuw. Vertandings olie en vertragings kast zal ik even op moeten zoeken...

5. Die weet ik ook niet, ik heb wel de olie bij gevuld. Was net als de koelvloeistof een hoop om bij te vullen.

6. Bendix? Die zal ik ook moeten opzoeken maar ik ga straks naar mijn ouders met m'n Kymco accu, welke dezelfde waardes heeft als degene die erin zat. Alleen van die accu uit de kymco weet ik dat die goed is.

7. Dat vrees ik ook, heb ik 2x met die Kymco gehad. Al pakt de kickstarter het eerste stukje wel en start de scooter over het algemeen meteen. Soms moet ik 'm alleen echt helemaal door drukken en weer terug naar boven halen wat ik met de hand doe om extra mogelijke schade te voorkomen.

8. Ik heb 'm niet opgevoerd, maar ik zag dat het kwaliteitsonderdelen waren. Ik heb 'm zaterdag zo gekocht. Wil er een begrenzer in plaatsen om de snelheid te verlagen (op bepaalde momenten na) en vooral het aantal toeren te verlagen. En idd Ik vrees voor de consequenties, het is tegenwoordig niet meer zo makkelijk als vroeger om niet meer gepakt te worden... Ik heb met m'n Runner (115km/u, die dingen liepen gewoon hard met standaard blok) van toen en m'n Kymco 4T (75 a 80 km/u ook standaard blok, maar die 4T's vindt ik al helemaal onmogelijk om aan te werken, Zoals als blijkt heb ik op het moment al moeite met een 2T ) nog nooit een controle gehad. Snelheden gemeten met een auto die achter me reed in beiden gevallen. Maar deze Runner schreeuwt om aandacht. Maakt veel te veel herrie ondanks dat er een Sito uitlaat onderzit. Ik vermoed dat dat ook door die hoge toeren komt..

Ik weet overigens niet eens wat m'n dash probeert aan te geven op deze scooter, zat geen boekje bij en jeetje wat zijn die dingen veranderd..
Oh... en het olie lampje knippert regelmatig, maar misschien is dit verholpen nu ik er een halve fles in heb gegooid. (Koelvloeistof een hele fles op een druppel na...)

En een extra 9. Ik hoop dat jullie allemaal een fijne kerst hebben!

Dankjewel voor je tijd en moeite!
Gr. Ries

p.s. Ik zal laten weten hoe deze reis is gegaan, het is een flinke van bijna 25km en dat keer 2. Veelal lange rechte stukken en zal m'n best doen om de toeren in bedwang te houden...
 
De scooter deed het op zich wel aardig, maar ik zag m ruim 11.000 toeren draaien (kan echt niet goed voor het blok zijn) en andere dingen die ik al genoemd heb.
Ben nu bezig om een donorscooter te verkrijgen en heb een flinke discussie met de verkoper van de huidige. Hij is duidelijk niet eerlijk geweest, ik wil dat hij 2/3de van de donor scooter betaald. Lijkt me een redelijke oplossing. Anders desnoods aangifte doen... Ik heb alle informatie en gesprekken opgeslagen. Hij kan hier niet mee wegkomen.... Ik als leek kwam er binnen 2 dagen al achter dat er flink wat verborgen gebreken zijn, dan kan je me niet vertellen dat je daar geen weet van had als je de scooter zo'n tijd heb gehad... En dan heb ik de kappen er nog niet eens af gehad.
 
1. Het zal denk ik de afstelling zijn. Dat is wat de verkoper ook zei, die overigens ongebruikelijk eerlijk was.

Nou dan zal het wel vast aan mezelf liggen.. Eerst eerlijk, en dan weer niet.. Ik kom zelf maar heel weinig eerlijke mensen tegen.. Dat is hooguit 2-5% als ik geluk heb.
 
ik wil dat hij 2/3de van de donor scooter betaald.
De kans dat de verkoper dit doet schat ik in op NUL procent.

Anders desnoods aangifte doen...
Gaat de politie niet opnemen omdat dit een civiele zaak is en geen oplichting.
Je bent niet opgelicht maar je hebt een kat in de zak gekocht.
De scooter is particulier gekocht zonder enige garantie.
Daarbij heb je deze gekocht in de staat zoals deze is en had je beter onderzoek moeten doen.
Rest je de gang naar een rechter te maken...
Is dit je de moeite waard ?
Heb je een rechtsbijstandverzekering ?
Neem dan contact op met je verzekeringsmaatschappij.

Uiteraard voel je je genaaid en wellicht is dit ook het geval.
Persoonlijk zou ik het verlies nemen en mij concentreren op belangrijke zaken.

Maar wanneer het een principekwestie voor jou is, dan kan ik het mij goed voorstellen dat je hiermee doorgaat.
In dat geval wens ik je veel succes en wijsheid toe...!!!
 
De kans dat de verkoper dit doet schat ik in op NUL procent.


Gaat de politie niet opnemen omdat dit een civiele zaak is en geen oplichting.
Je bent niet opgelicht maar je hebt een kat in de zak gekocht.
De scooter is particulier gekocht zonder enige garantie.
Daarbij heb je deze gekocht in de staat zoals deze is en had je beter onderzoek moeten doen.
Rest je de gang naar een rechter te maken...
Is dit je de moeite waard ?
Heb je een rechtsbijstandverzekering ?
Neem dan contact op met je verzekeringsmaatschappij.

Uiteraard voel je je genaaid en wellicht is dit ook het geval.
Persoonlijk zou ik het verlies nemen en mij concentreren op belangrijke zaken.

Maar wanneer het een principekwestie voor jou is, dan kan ik het mij goed voorstellen dat je hiermee doorgaat.
In dat geval wens ik je veel succes en wijsheid toe...!!!
Iemand die willens en wetens een ondeugdelijk product verkoopt? Bovendien gaat het me alleen om het feit dat ik aangifte heb aangediend. Is nodig voor verdere procedures zoals naar de rechter gaan. Mijn onderzoek was juist, maar in een half uur kan je moeilijk alle gebreken vinden.
Wil je een grap horen? Zij willen er nu een juridische zaak van maken. Ze maken geen kans. Ik heb alles per tekst gedaan voor en na de aankoop.

Ja het is een principe kwestie, maar ik heb niet nog zo'n bedrag rond liggen. Bovendien is dit een belangrijke zaak voor me. Zo vreemd als het klinkt helpt het rijden me met mijn depressie en angstklachten. Gewoon niet in mijn hoofd zitten, bezig zijn met het rijden en wat er om me heen gebeurd.

Dankjewel! En dankjewel voor je reactie!
Gr. Ries

Edit: Ik heb ze overigens ook 2 andere opties gegeven. Terug kopen of naar een scooterzaak brengen en hun de nota te laten betalen afgezien van wat ze me verteld hadden wat er mis mee was, althans welke kosten er mogelijk nog aan zouden komen.
 
De kans dat de verkoper dit doet schat ik in op NUL procent.


Gaat de politie niet opnemen omdat dit een civiele zaak is en geen oplichting.
Je bent niet opgelicht maar je hebt een kat in de zak gekocht.
De scooter is particulier gekocht zonder enige garantie.
Daarbij heb je deze gekocht in de staat zoals deze is en had je beter onderzoek moeten doen.
Rest je de gang naar een rechter te maken...
Is dit je de moeite waard ?
Heb je een rechtsbijstandverzekering ?
Neem dan contact op met je verzekeringsmaatschappij.

Uiteraard voel je je genaaid en wellicht is dit ook het geval.
Persoonlijk zou ik het verlies nemen en mij concentreren op belangrijke zaken.

Maar wanneer het een principekwestie voor jou is, dan kan ik het mij goed voorstellen dat je hiermee doorgaat.
In dat geval wens ik je veel succes en wijsheid toe...!!!


Ik heb het idd laten gaan... Viel niet met ze te praten, ondanks dat ik zo redelijk was als ik kon... Je had gelijk.
 
Nou dan zal het wel vast aan mezelf liggen.. Eerst eerlijk, en dan weer niet.. Ik kom zelf maar heel weinig eerlijke mensen tegen.. Dat is hooguit 2-5% als ik geluk heb.

Ja dat is mijn ervaring ook, maar was wanhopig. Blijkt echter dat de verkoper niet eerlijk is geweest in veel gevallen en nog veel meer dingen verzwegen heeft....
Ik ben echter nu vast besloten om het de de snelste (show) scooter te maken als ik kan, maar dat kan pas als ik m'n vakantiegeld heb. En ook dat is niet zoveel dus moet kijken wat ik het beste kan doen. Trekkracht maakt me niet zo veel uit gezien ik vooral hier in het dorp zal rijden rond de 30 of minder. Hoge top is alleen handig op lange afstanden zoals naar mn ouders en wat vrienden die ver weg wonen. Sommige onderdelen zijn erg duur, zoals vertanding enzo.
En moet vragen aan de wijk agent of een begrenzer zonder afstandsbediening of schakelaar of iets dergelijks wel mag gezien ik dan niet te hard kan rijden tenzij ik de Runner weer open haal...
Gr. Ries

p.s. als ik mn carb los haal stromen mn tanks dan niet leeg op mn vloer?
 
Ja dat is mijn ervaring ook, maar was wanhopig. Blijkt echter dat de verkoper niet eerlijk is geweest in veel gevallen en nog veel meer dingen verzwegen heeft....
Ik ben echter nu vast besloten om het de de snelste (show) scooter te maken als ik kan, maar dat kan pas als ik m'n vakantiegeld heb. En ook dat is niet zoveel dus moet kijken wat ik het beste kan doen. Trekkracht maakt me niet zo veel uit gezien ik vooral hier in het dorp zal rijden rond de 30 of minder. Hoge top is alleen handig op lange afstanden zoals naar mn ouders en wat vrienden die ver weg wonen. Sommige onderdelen zijn erg duur, zoals vertanding enzo.
En moet vragen aan de wijk agent of een begrenzer zonder afstandsbediening of schakelaar of iets dergelijks wel mag gezien ik dan niet te hard kan rijden tenzij ik de Runner weer open haal...
Gr. Ries

p.s. als ik mn carb los haal stromen mn tanks dan niet leeg op mn vloer?
Komt een beetje benzine uit de vlotter, maar volg deze guide maar voor het afstellen van de carb. staat ergens halverwege; https://scooter4takts.wordpress.com/carburateur-afstellen/
Jammer dat scooterfreaks omzeep is geholpen, maar goed, daar stonden heel veel guides en richtlijnen voor het afstellen.
 
Back
Top