Gilera Runner SP 2T 2009 70cc problemen.

Ries O

New Member
Help!!! Gisteren een Gilera Runner 2T SP uit 2009 gekocht maar aardig wat problemen.

Ik heb rond gezocht op het forum, maar zou het waarderen als iemand me kan helpen en of ik het juist heb of er compleet naast zit.

Allereerst de problemen:
- Stottert en happert als ik langzaam rijd en daarnaast op willekeurige momenten, vermoedelijk doordat ik op die momenten lage toeren rijd.
- hield er op de terug weg ook ineens mee op (uiteraard precies halverwege)
- Draait meer als 10,000 toeren als ik vol gas ga!?!
- Op hogere snelheid rijdt die even lekker, maar begint al snel een irritant bijen geluid te maken.
- Lijkt te te overhitten, maar ik ben nog niet bekend met het display al lijkt hij duidelijk aan te geven dat hij te heet wordt.
- Start niet electrisch, dus moet met kickstarter. Al doet de verlichting ed. het prima als hij eenmaal gestart is.
- Kickstarter voelt aan alsof hij op het punt staat om te overlijden.
- Zou 90 moeten gaan met iemand die 95kg weegt (vorige eigenaar) met een kans op 100 als die helemaal ingereden is, maar ik ben niet veel verder gekomen als ruim 70 terwijl ik 20kg minder weeg.
- En hetgene waar ik nu niet op kan komen...

Wat ik denk en gevonden heb op het forum en vergeef me als ik dom over kom, het is 20 jaar geleden dat ik een 2-Takt had.

Verkeerde sproeiermaat (onbekend watvoor 1 er in zit, ik hier vaak gelezen dat 80 a 82 een goede keuze is), misschien wat meer zuurstof toevoer?, verkeerde rollen (6,5 gr., wat eerder 8,0 a 8,5gr. zou moeten zijn?/ Edit nee dat verschilt per comment...), wellicht een carburateur die niet voldoet, kapotte actuator?, gasnaald verkeerd gemonteerd? Etc.

De gegevens die ik weet:

Was op op zich niet duur gezien wat er op zit:
- nieuwe krukas + lagers (1000 km)
- nieuwe polini variateur (200 km) - Paarse drukveer, 6,5kg rollen en zwarte drukveertjes meen ik me te herinneren.
- nieuwe carburateur (1000 km)
- nieuwe dr 70 evo cilinder (200 km)
- nieuwe poelie (500 km)
- nieuwe V-snaar etc. (1000 km)
- nieuwe Sito-Plus uitlaat (12-12-2019) - Onbegrenst
(Allen plus 500km toen ik hem kocht.)

En nieuwe begrenzer met 2 afstandbedieningen die nog gemonteerd moet worden.

Koppeling die schijnt vervangen te moeten worden (suggesties zijn erg welkom).

Remblokken achter moeten vervangen worden alvrees ik dat het de schijf is gezien er gesproken werd over trillen.

Bougie was schijnbaar was zwart.

Ik heb het sterke vermoeden dat de bedrading onder het dash bloodgestaan heeft aan vocht.

Hij heeft alles laten kopen en monteren bij een zaak die Scooter Hill Kralingen heet. Ik ken die zaak niet.


Alle hulp is welkom, want heb 'm juist gekocht om naar m'n ouders te kunnen met de kerst.

Trek kracht vindt ik niet zo belangrijk al is het wel welkom, het gaat me vooral om de top gezien ik veelal lange recht stukken rij en hem daarnaast het liefst onopvallend hou. Vaak genoeg ook door woonwijken, maar daar ga ik toch niet hard rijden.
Zou leuk zijn als hij iets harder zou gaan als m'n Dark Dream die toen het nog kon 115 ging met standaard blok.

Alvast heel erg bedankt en mijn excuses dat ik het zo langdradig gemaakt heb.

Gr. Ries
 

Attachments

  • $_86 (1).jpg
    $_86 (1).jpg
    102.7 KB · Views: 17
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Bougie was schijnbaar zwart heb je zelf de kleur bekeken .en stot stot stotteren zonder ploffen uit de uitlaat is vaak te grote bougie wat voor n carb heb je
 
Bougie was schijnbaar zwart heb je zelf de kleur bekeken .en stot stot stotteren zonder ploffen uit de uitlaat is vaak te grote bougie wat voor n carb heb je
Nee, dat heeft de verkoper me verteld. Probleem is dat ik nu nog niet de kans heb gehad om het te controleren. Alles wat ik weet staat in mijn bericht. Ik ga vandaag plaats maken in mijn huis kamer zodat ik het een en ander kan bekijken. Hij staat nu ook in mijn huis maar in een small gangetje, dus ik kan nergens bij. Ik heb niet bepaald een grote woning.
Denk je dat het met de bougie en/of carburateur te maken heeft?
Gr. Ries
 
Cilinder is een dr 70 evo dat evo hoort erachter te staan ? En meng je zelf of heb je een oliepomp .als het lukt bougie eruit kijken naar kleur en hittegraad dan carb los kijken hoeveel sproeiers erin zitten dan carterdeksel eraf vario los als je gereedschap hebt rollen bekijken en wegen snaar bekijken achterpoulie los koppelingsschoenen opschuren koppelinghuis schoonmaken ik zou ook je membraan goed bekijken veel kijkgebeuren voor jou maar dan weet je zeker dat alles snor zit en zei de verkoper dat van de gereden afstand van de spullen die er op zitten
 
Last edited:
Ja ga ik idd doen, thx voor het feit dat je de tijd neemt om te reageren btw. Ik moet m alleen de woonkamer in zien te krijgen, is met het huidig weer niet hanfig om buiten te sleutelen...
Ja zei de verkoper, zeldzaam voorbeeld van eerlijkheid. Hij zei me ook dingen die ik anders niet snel had geweten.
Ik moest even kijken voor het evo en (moest er voor Googlen) zag dat dat een ding is. De DR 70cc Evolution, geen idee of die beter of slechter is als de niet evo. Er zit een eigen olie reservoir in net zoals de oudere Runners en Ik denk vrijwel alle scooters toch? Bougie en carterzullen wel lukken. Ik heb alleen nog nooit de carb losgehaald. Als het goed is heb ik nog steeds m'n vario sleutel. En dat van de poulie
moet ik idd niet vergeten. Maar moet toegeven dat je me kwijt raakte bij koppelinghuis en membraam...
 
Help alsjeblieft is niet nodig, we zitten hier allemaal om geholpen te worden.
Dankjewel! Ik weet gewoon echt niet wat ik er aan moet doen om soepel naar m'n ouders te kunnen en morgen is de laatste dag waarop ik mogelijk nog iets kan bestellen wat de volgende dag misschien binnen zal zijn...
 
Ik zie dat de onderdelen vers zijn.. Alleen ik snap niet , dat als je van de techniek van het blok niets van snapt je er allemaal niet originele onderdelen eronder aan het gooien bent en nou dat je er problemen mee hebt je het niet zelf kan oplossen. Verneem dat je de scooter normaal erg hard nodig hebt.

Maar als je zoveel veranderd eraan hebt, dan kunnen het zoveel problemen zijn. Wij kunnen jou niet inschatten hoe jij die nieuwe krukas erin hebt gezet. Misschien is er wel iets verkeerds gegaan moet montage..

Dit haal ik alleen al op als ik dit lees:

- Stottert en happert als ik langzaam rijd en daarnaast op willekeurige momenten, vermoedelijk doordat ik op die momenten lage toeren rijd.
- hield er op de terug weg ook ineens mee op (uiteraard precies halverwege)
- Draait meer als 10,000 toeren als ik vol gas ga!?!
- Op hogere snelheid rijdt die even lekker, maar begint al snel een irritant bijen geluid te maken.

Stotteren en haperen kan gebeuren als de keeringen er niet goed zijn gemonteerd.. Misschien hebben ze een lek en trekken die valse lucht.
Dat hij ermee op hield kan meerdere dingen zijn; compressie verlies, kan ook weer die keeringen zijn. Misschien zitten de blok helften niet goed gesealed met pakking op elkaar.. Kan ook zijn dat er spanning op de krukas staat en de krukas niet goed spannings vrij is gemonteerd en gecentreerd.

Dat die meer als 10.000 toeren draait; Misschien de krukas lagers beschadigd met monteren.



Als je een nieuwe koppeling koopt, gewoon origineel nemen of een polini original een race koppeling is voor deze setup niet op ze plaats plus zonder van het extra geld. En je maakt het jezelf alleen maar lastiger met afstellen.

Bougie was schijnbaar was zwart >
Sproeier niet te groot? Ook wegens dat stotteren wat eerder is genoemt.


Hij heeft alles laten kopen en monteren bij een zaak die Scooter Hill Kralingen heet.

Ik vertrouw nooit iemand met blote handen en hopen dat wat je koopt ook werkelijk 100% is wat je had voorgesteld.
Ben vaker terleur gesteld in de mensheid.

Heb zelf ook een probleem gehad met een van me scooters, terwijl die andere ook gemaakt moeten worden, maar i.v.m tijd de scooter direct nodig morgen.. Na alle opties overwogen te hebben (want heb alleen nog een fiets waarop je niet lekker fietst, en die was eerder ook nog kapot)
Had ik [ gelukkig] nog een reserve blok staan voor een kisbee.. Ondanks achteraf het blok het wel deed allerlei diverse problemen geconstateerd.

- 1 tap-end die niet meer in de cilinder wou voor de uitlaat mond te monteren (zit nou met 1 vast)
-Bouten om de uitlaat te monteren (de gaten in het carter waren uitgelubberd) Moest de boel voorzichtig op het vast mogelijke punt vast zetten, hierbij zelfs locktite voor moeten gebruiken om de boel vast te houden.

- In tap draad van het luchtfilter te monteren hadden die eikel(s) door gedraait, de originele paste er niet meer erin (dus luchtfilter maar met 1 kunnen vast zetten.

-Achteras van het wiel te kort.. deze was 55mm, orgineel 61 mm.. Heb de ring achter de moer maar weg gelaten zodat ik 2mm meer draad had en de boel maar gefixeerd met locktite zodat ik morgen waarschijnlijk dan toch kan rijden.

Nou het was mijn daggie wel... Hopelijk kan ik er teminste er nog 1 a 2 maanden erop door hobbelen om de tijd te breken...



want heb 'm juist gekocht om naar m'n ouders te kunnen met de kerst.


Ik hoop het voor je, maar ik zie het somber voor je in.. Wellicht heeft die scooter een hele grote reperatie nodig..
 
Alle hulp is welkom, want heb 'm juist gekocht om naar m'n ouders te kunnen met de kerst.
En dan koop je een gebruikte scooter een paar dagen voor kerst ???
Een tikje naïef, maar dat is slechts mijn mening...
Gezien bovenstaande gaat het waarschijnlijk niet lukken om deze gangbaar te maken op korte termijn.
Succes met het zoeken naar alternatief vervoer.
Fijne feestdagen !
 
Ik zie dat de onderdelen vers zijn.. Alleen ik snap niet , dat als je van de techniek van het blok niets van snapt je er allemaal niet originele onderdelen eronder aan het gooien bent en nou dat je er problemen mee hebt je het niet zelf kan oplossen. Verneem dat je de scooter normaal erg hard nodig hebt.

Maar als je zoveel veranderd eraan hebt, dan kunnen het zoveel problemen zijn. Wij kunnen jou niet inschatten hoe jij die nieuwe krukas erin hebt gezet. Misschien is er wel iets verkeerds gegaan moet montage..

Dit haal ik alleen al op als ik dit lees:

- Stottert en happert als ik langzaam rijd en daarnaast op willekeurige momenten, vermoedelijk doordat ik op die momenten lage toeren rijd.
- hield er op de terug weg ook ineens mee op (uiteraard precies halverwege)
- Draait meer als 10,000 toeren als ik vol gas ga!?!
- Op hogere snelheid rijdt die even lekker, maar begint al snel een irritant bijen geluid te maken.

Stotteren en haperen kan gebeuren als de keeringen er niet goed zijn gemonteerd.. Misschien hebben ze een lek en trekken die valse lucht.
Dat hij ermee op hield kan meerdere dingen zijn; compressie verlies, kan ook weer die keeringen zijn. Misschien zitten de blok helften niet goed gesealed met pakking op elkaar.. Kan ook zijn dat er spanning op de krukas staat en de krukas niet goed spannings vrij is gemonteerd en gecentreerd.

Dat die meer als 10.000 toeren draait; Misschien de krukas lagers beschadigd met monteren.



Als je een nieuwe koppeling koopt, gewoon origineel nemen of een polini original een race koppeling is voor deze setup niet op ze plaats plus zonder van het extra geld. En je maakt het jezelf alleen maar lastiger met afstellen.

Bougie was schijnbaar was zwart >Sproeier niet te groot? Ook wegens dat stotteren wat eerder is genoemt.


Hij heeft alles laten kopen en monteren bij een zaak die Scooter Hill Kralingen heet.

Ik vertrouw nooit iemand met blote handen en hopen dat wat je koopt ook werkelijk 100% is wat je had voorgesteld.
Ben vaker terleur gesteld in de mensheid.

Heb zelf ook een probleem gehad met een van me scooters, terwijl die andere ook gemaakt moeten worden, maar i.v.m tijd de scooter direct nodig morgen.. Na alle opties overwogen te hebben (want heb alleen nog een fiets waarop je niet lekker fietst, en die was eerder ook nog kapot)
Had ik [ gelukkig] nog een reserve blok staan voor een kisbee.. Ondanks achteraf het blok het wel deed allerlei diverse problemen geconstateerd.

- 1 tap-end die niet meer in de cilinder wou voor de uitlaat mond te monteren (zit nou met 1 vast)
-Bouten om de uitlaat te monteren (de gaten in het carter waren uitgelubberd) Moest de boel voorzichtig op het vast mogelijke punt vast zetten, hierbij zelfs locktite voor moeten gebruiken om de boel vast te houden.

- In tap draad van het luchtfilter te monteren hadden die eikel(s) door gedraait, de originele paste er niet meer erin (dus luchtfilter maar met 1 kunnen vast zetten.

-Achteras van het wiel te kort.. deze was 55mm, orgineel 61 mm.. Heb de ring achter de moer maar weg gelaten zodat ik 2mm meer draad had en de boel maar gefixeerd met locktite zodat ik morgen waarschijnlijk dan toch kan rijden.

Nou het was mijn daggie wel... Hopelijk kan ik er teminste er nog 1 a 2 maanden erop door hobbelen om de tijd te breken...



want heb 'm juist gekocht om naar m'n ouders te kunnen met de kerst.

Ik hoop het voor je, maar ik zie het somber voor je in.. Wellicht heeft die scooter een hele grote reperatie nodig..
Dank voor je reactie, Ik heb echter niets van bovenstaand gedaan. Dat was de vorige eigenaar die dat allemaal heeft laten doen bij de eerder genoemde winkel.. Ik heb vroeger zelf veel gesleuteld aan mijn Runner, maar dat is 20 jaar geleden, tijden veranderen...
Ik zit te denken aan een te grote sproeier dus die wil ik vervangen, is alleen verwarrend of ik nu de 5 mm of 6 mm moet hebben... Wil ook kijken of ik iets met de rollen kan doen, want de huidige zijn volgens mij veel te licht ook gezien het aantal toeren. Ipv 6.5 vermoedelijk 8.0 of 8.2.
Ja en idd heel hard nodig, gezien ik m'n ouders al een jaar niet meer heb gezien en het gaat alleen maar slechter met ze. Vandaar deze wanhopige beslissing... Ik heb ook een een Kymco Like maar die kan ik dit jaar niet laten maken... Het is voor mij overigens veel te ver om op de fiets te gaan anders had ik dat uiteraard gedaan.
Ik verwacht of zou mogen verwachten dat een scooter zaak het blok ed goed in elkaar gezet heeft. Hoop ik...
Dank voor oa de tip wat betreft de koppeling. Scheelt me een hoop geld wat ik niet heb.
Ik hoop dat je idd nog een tijdje door kan rijden en dat het spoedig goed komt met je scooters.
Alvast fijne feestdagen!!
Gr. Ries
 
En dan koop je een gebruikte scooter een paar dagen voor kerst ???
Een tikje naïef, maar dat is slechts mijn mening...
Gezien bovenstaande gaat het waarschijnlijk niet lukken om deze gangbaar te maken op korte termijn.
Succes met het zoeken naar alternatief vervoer.
Fijne feestdagen !
Bedankt voor de belediging, maar je weet niet waarom ik tot deze keuze kwam. Enkele tips hadden wat meer welkom geweest. En nee ik heb geen alternatief vervoer, ik heb alles al geprobeerd. Vandaar deze wanhopige keuze...
Fijne feestdagen...
 
De scooter loopt.. Alleen verre van perfect.
Ik zit te denken aan het volgende, maar dan bij een een andere winkel die de volgende dag levert...

en
Gaarne advies of dit de juiste zijn of dat ik er compleet naast zit?
Gr. Ries
 
Dit was zeker NIET als belediging bedoeld !


Dat wist ik dus niet, anders had ik wellicht anders of subtieler gereageerd.

Hierbij wil ik je mijn welgemeende excuses aanbieden en je oprecht fijne feestdagen toewensen.
Geeft niets hoor. Jij ook de allerbeste feestdagen gewenst!
Gr. Ries
 
Ten eerste, voor de mensen die deze thread gezien hebben, maar niet hun hulp (oprecht en goed) hebben aangeboden.. schaam je. Schaam je.

- Stottert en happert als ik langzaam rijd en daarnaast op willekeurige momenten, vermoedelijk doordat ik op die momenten lage toeren rijd.
Ik denk dat het stotteren en haperen een probleem is met de afstelling van de scooter: lucht en benzine. Dus een te grote sproeier, een luchtfilterelement dat niet standaard is of dat soort dingen. Voordat we onderdelen bestellen moeten we eerst kijken wat de staat van de bougie is.
https://scooterforum.net/resources/bougie-lezen-diagnose.98/ - los van dit is het ook goed om te weten dat zwart & nat te grote sproeier betekend, wit & droog te kleine sproeier betekend. Als je onzeker bent over de staat van de bougie, upload dan een foto, dan kan ik je misschien op weg helpen. Het kan ook vals lucht zijn.

- hield er op de terug weg ook ineens mee op (uiteraard precies halverwege)
Dit kan door veel redenen komen, maar aangezien de display overhit zegt.. ik zou zeggen overhit. Laat hem lekker afkoelen en probeer er voor nu eventjes niet te lange afstanden mee te rijden. Om dit probleem op te lossen- om uberhaupt het probleem te vinden moet je heel wat werk erin steken waar je nu simpelweg gewoon geen tijd voor hebt.

- Draait meer als 10,000 toeren als ik vol gas ga!?!
Dit kan komen door een slechte koppeling, door een vario ring, door te lichte of slechte variorollen, dus je moet gewoon een kijkje achter de carterkap nemen.

- Op hogere snelheid rijdt die even lekker, maar begint al snel een irritant bijen geluid te maken.
Drukveer, slechte verhouding vertanding- verder weet ik het eventjes niet.

- Lijkt te te overhitten, maar ik ben nog niet bekend met het display al lijkt hij duidelijk aan te geven dat hij te heet wordt.
Vandaar dat hij halverwege misschien was uitgevallen..

- Start niet electrisch, dus moet met kickstarter. Al doet de verlichting ed. het prima als hij eenmaal gestart is.
De accu is te zwak om hem te starten. Waarschijnlijk is je accu ook gewoon leeg, als het opladen ook niet lukt. Dan moet er een nieuwe accu in.

- Kickstarter voelt aan alsof hij op het punt staat om te overlijden.
Bedoel je dat hij slecht kickt en blijft hangen etc? -> Smeer de kickstartrondsel in met vet
Bedoel je dat hij te makkelijk kickt? -> Compressieprobleem

- Zou 90 moeten gaan met iemand die 95kg weegt (vorige eigenaar) met een kans op 100 als die helemaal ingereden is, maar ik ben niet veel verder gekomen als ruim 70 terwijl ik 20kg minder weeg.
De verkoper liegt.

Een scooter is een scooter. Er is geen probleem dat niet opgelost kan worden. Dit gaat allemaal goed komen, misschien niet meer voor kerst, maar volgend jaar zit jij gewoon op een dikke Runner, onderweg naar het kerstdiner. Tot dan gaan we lekker fietsen.. De calorieën van de feestdagen compenseren ;).

Laat het me weten allemaal, en ondanks dit, nog fijne feestdagen gewenst!
 
Ten eerste, voor de mensen die deze thread gezien hebben, maar niet hun hulp (oprecht en goed) hebben aangeboden.. schaam je. Schaam je.

- Stottert en happert als ik langzaam rijd en daarnaast op willekeurige momenten, vermoedelijk doordat ik op die momenten lage toeren rijd.
Ik denk dat het stotteren en haperen een probleem is met de afstelling van de scooter: lucht en benzine. Dus een te grote sproeier, een luchtfilterelement dat niet standaard is of dat soort dingen. Voordat we onderdelen bestellen moeten we eerst kijken wat de staat van de bougie is.
https://scooterforum.net/resources/bougie-lezen-diagnose.98/ - los van dit is het ook goed om te weten dat zwart & nat te grote sproeier betekend, wit & droog te kleine sproeier betekend. Als je onzeker bent over de staat van de bougie, upload dan een foto, dan kan ik je misschien op weg helpen. Het kan ook vals lucht zijn.

- hield er op de terug weg ook ineens mee op (uiteraard precies halverwege)
Dit kan door veel redenen komen, maar aangezien de display overhit zegt.. ik zou zeggen overhit. Laat hem lekker afkoelen en probeer er voor nu eventjes niet te lange afstanden mee te rijden. Om dit probleem op te lossen- om uberhaupt het probleem te vinden moet je heel wat werk erin steken waar je nu simpelweg gewoon geen tijd voor hebt.

- Draait meer als 10,000 toeren als ik vol gas ga!?!
Dit kan komen door een slechte koppeling, door een vario ring, door te lichte of slechte variorollen, dus je moet gewoon een kijkje achter de carterkap nemen.

- Op hogere snelheid rijdt die even lekker, maar begint al snel een irritant bijen geluid te maken.
Drukveer, slechte verhouding vertanding- verder weet ik het eventjes niet.

- Lijkt te te overhitten, maar ik ben nog niet bekend met het display al lijkt hij duidelijk aan te geven dat hij te heet wordt.
Vandaar dat hij halverwege misschien was uitgevallen..

- Start niet electrisch, dus moet met kickstarter. Al doet de verlichting ed. het prima als hij eenmaal gestart is.
De accu is te zwak om hem te starten. Waarschijnlijk is je accu ook gewoon leeg, als het opladen ook niet lukt. Dan moet er een nieuwe accu in.

- Kickstarter voelt aan alsof hij op het punt staat om te overlijden.
Bedoel je dat hij slecht kickt en blijft hangen etc? -> Smeer de kickstartrondsel in met vet
Bedoel je dat hij te makkelijk kickt? -> Compressieprobleem

- Zou 90 moeten gaan met iemand die 95kg weegt (vorige eigenaar) met een kans op 100 als die helemaal ingereden is, maar ik ben niet veel verder gekomen als ruim 70 terwijl ik 20kg minder weeg.
De verkoper liegt.

Een scooter is een scooter. Er is geen probleem dat niet opgelost kan worden. Dit gaat allemaal goed komen, misschien niet meer voor kerst, maar volgend jaar zit jij gewoon op een dikke Runner, onderweg naar het kerstdiner. Tot dan gaan we lekker fietsen.. De calorieën van de feestdagen compenseren ;).

Laat het me weten allemaal, en ondanks dit, nog fijne feestdagen gewenst!
Heel erg bedankt voor de hulp!
Ik hou je op de hoogte en fijne feestdagen!!!
Gr. Ries

p.s Kickstart gaat te soepel en blijft hangen. En gelukkig heb ik ook een goede accu, Die haal ik dan gewoon uit m'n Kymco die er toch niets mee kan en plaats ik hem in de Runner (waardes zijn het zelfde). Ik zal door blijven gaan tot dat het de snelste 70cc Runner is die er rond rijdt (althans betaalbaar zonder te bezuinigen op onderdelen en zonder dat het te veel opvalt...). Ik vermoed dat de temperatuur door de toeren komt dus denk aan zwaardere rollen..
 
Ten eerste, voor de mensen die deze thread gezien hebben, maar niet hun hulp (oprecht en goed) hebben aangeboden.. schaam je. Schaam je.

- Stottert en happert als ik langzaam rijd en daarnaast op willekeurige momenten, vermoedelijk doordat ik op die momenten lage toeren rijd.
Ik denk dat het stotteren en haperen een probleem is met de afstelling van de scooter: lucht en benzine. Dus een te grote sproeier, een luchtfilterelement dat niet standaard is of dat soort dingen. Voordat we onderdelen bestellen moeten we eerst kijken wat de staat van de bougie is.
https://scooterforum.net/resources/bougie-lezen-diagnose.98/ - los van dit is het ook goed om te weten dat zwart & nat te grote sproeier betekend, wit & droog te kleine sproeier betekend. Als je onzeker bent over de staat van de bougie, upload dan een foto, dan kan ik je misschien op weg helpen. Het kan ook vals lucht zijn.

- hield er op de terug weg ook ineens mee op (uiteraard precies halverwege)
Dit kan door veel redenen komen, maar aangezien de display overhit zegt.. ik zou zeggen overhit. Laat hem lekker afkoelen en probeer er voor nu eventjes niet te lange afstanden mee te rijden. Om dit probleem op te lossen- om uberhaupt het probleem te vinden moet je heel wat werk erin steken waar je nu simpelweg gewoon geen tijd voor hebt.

- Draait meer als 10,000 toeren als ik vol gas ga!?!
Dit kan komen door een slechte koppeling, door een vario ring, door te lichte of slechte variorollen, dus je moet gewoon een kijkje achter de carterkap nemen.

- Op hogere snelheid rijdt die even lekker, maar begint al snel een irritant bijen geluid te maken.
Drukveer, slechte verhouding vertanding- verder weet ik het eventjes niet.

- Lijkt te te overhitten, maar ik ben nog niet bekend met het display al lijkt hij duidelijk aan te geven dat hij te heet wordt.
Vandaar dat hij halverwege misschien was uitgevallen..

- Start niet electrisch, dus moet met kickstarter. Al doet de verlichting ed. het prima als hij eenmaal gestart is.
De accu is te zwak om hem te starten. Waarschijnlijk is je accu ook gewoon leeg, als het opladen ook niet lukt. Dan moet er een nieuwe accu in.

- Kickstarter voelt aan alsof hij op het punt staat om te overlijden.
Bedoel je dat hij slecht kickt en blijft hangen etc? -> Smeer de kickstartrondsel in met vet
Bedoel je dat hij te makkelijk kickt? -> Compressieprobleem

- Zou 90 moeten gaan met iemand die 95kg weegt (vorige eigenaar) met een kans op 100 als die helemaal ingereden is, maar ik ben niet veel verder gekomen als ruim 70 terwijl ik 20kg minder weeg.
De verkoper liegt.

Een scooter is een scooter. Er is geen probleem dat niet opgelost kan worden. Dit gaat allemaal goed komen, misschien niet meer voor kerst, maar volgend jaar zit jij gewoon op een dikke Runner, onderweg naar het kerstdiner. Tot dan gaan we lekker fietsen.. De calorieën van de feestdagen compenseren ;).

Laat het me weten allemaal, en ondanks dit, nog fijne feestdagen gewenst!
Oh weet jij me te vertellen of ik de 5mm of de 6mm spoeier nodig hebt?
 
Back
Top