Gilera Runner Sp ‘14 geen vonk

Krakakarate

New Member
Goedemiddag,

Ben nieuw op het forum hier en heb een vraag mbt Gilera Runner SP ‘14.

In Juni heb ik een 70cc gemonteerd en na 2 dagen is de scooter tijdens het rijden uitgevallen. Bougie, CDI en ontsteking zijn allemaal vervangen, maar hij vonkt nog steeds niet.

Inmiddels heb ik een nieuwe (gebruikte) kabelboom van een Runner RST liggen, alleen vroeg ik me af of deze zonder problemen zou moeten passen.

Verder ben ik benieuwd of het probleem ook buiten de electronica zou kunnen liggen oid.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Post automatically merged:

Extra info die misschien van pas komt:
-Kmstand 28k +-
-Veel aan gesleuteld door particulieren (8e eigenaar)
-Zit motorisch weinig origineels aan de scooter dwz alles is al minstens 1x vervangen. Denk hierbij aan cylinder, gaskabel, carburateur, krukas, snaar, variateur, koppeling etc. Zelf altijd nieuwe, originele onderdelen ingezet, maar zit gezien de eigenaarshistorie wel een hoop rotzooi in wrs.
-Setup zonder oliepomp
-Pakkingen 70CC zaten niet perfect (lekt om de paar minuten een druppel koelvloeistof wanneer motor draait)
-Toen motor uitviel leek het alsof die verzoop.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Is het contactslot nog in orde?
Aangezien je de rest vervangen hebt neig ik naar het contactslot.

In de meeste gevallen loopt er een signaaldraad vanaf het contactslot naar de CDI of Bobine.
Als deze draad continu in contact is met een min/massaleiding zal er geen vonk mogelijk zijn.
E.v.t. ook de stekkerverbindingen in dit circuit even checken...
 
Last edited:
In de meeste gevallen loopt er een signaaldraad vanaf het contactslot naar de CDI of Bobine.
In dit geval is het een groene draad.
De groene draad brengt de ontsteekspanning van de ontsteekspoel van de stator (spoelen achter het vliegwiel) naar de cdi.
Op deze draad zit een aftakking naar het contactslot die deze draad naar massa trekt als het contactslot uit staat.
Volgens het schema zit deze aftakking op de connector van de stator.
 
Afgaande van je verhaal lijkt het mij sterk dat je kabelboom naar de klote is. Trek eens een massa draad van je blok naar een kaal stukje frame en probeer het dan eens. Dat is 5min werk ofzo
 
Update: Elektronisch probleem lijkt verholpen te zijn door het contact eruit te halen en weer te koppelen. Er is nu wel een vonk, alleen de scooter rijdt nog steeds niet. Na een hoop kicken start die nu wel ( ook niet altijd) en blijft ook wel lopen. Bij een testrit is die opnieuw uitgevallen. Het lucht/brandstofmengsel lijkt in orde te zijn en voor de zekerheid hebben we de carburateur en het luchtfilter nog gecontroleerd, maar er was niets ongewoons te vinden.
Toen de scooter uitviel was er ook geen geluid alsof de motor stotterde of verzoop. Tijdens het gas geven was die opeens alle vermogen kwijt en viel die uit. Gas bijgeven had toen geen effect meer.
De brandstof (mengsmering E10) zit momenteel al 2 maanden in de tank en die ga ik binnenkort eruit gooien en vervangen met 98 en 2 takt olie.
Heeft iemand een idee van wat er aan de hand zou kunnen zijn en waar we naar zouden kunnen kijken om dit op te lossen?
 
Last edited:
Kan opzich best aan de benzine liggen, die 95 van tegenwoordig is niet zoals het is geweest. Beste 98 tanken inderdaad.
Is het nu niet weer het contactslot dat kapot is?
 
Kan opzich best aan de benzine liggen, die 95 van tegenwoordig is niet zoals het is geweest. Beste 98 tanken inderdaad.
Is het nu niet weer het contactslot dat kapot is?

Het lijkt me niet dat het contactslot weer kapot is, want hij heeft nu wel constant stroom. Lichten en display en dergelijke doen het nu als die op contact staat en ook zonder haperingen oid. Voor de zekerheid zou ik er wel een nieuwe op kunnen zetten
 
Update 2: benzine vervangen met 98 en 2taktolie. Carb ook leeggehaald om zoveel mogelijk van de oude brandstof eruit te halen. Met de 98 gebeurt er wanneer ik start zonder gas the geven niets. Met gas startte die en liep die ook wel even, alleen wel zeer stotterend. Op lage toeren valt die wel uit. Een tijdje geprobeerd om de motor op lage toeren te laten draaien om zo wat van de overtollige/oude brandstof te laten verbranden. Na een minuut of 2 viel de motor uit en ging die niet meer aan. Vermoedelijk is die verzopen, maar heb momenteel de energie niet meer om dit uit te zoeken.
Indien iemand ideeën heeft over wat het kan zijn of over wat ik kan proberen om het op te lossen, zou ik het heel erg waarderen. Suggesties voor scooterwerkplaatsen omgeving Randstad die handig zijn met 2 takt zouden ook geweldig zijn, gezien ik in Den Haag bijna nergens terecht kan en ook het idee heb dat ze hier niet graag aan 2 takt werken omdat ik steeds is wanneer ik ergens kom voor onderdelen commentaar krijg over dat het 2 takt is. Zodoende ben ik volledig bereid de scooter te transporteren naar een werkplaats die er verstand van heeft indien ik het zelf niet opgelost krijg.
 
Back
Top