Gilera runner rst zekering blijft stuk gaan

Rimovanax

Active Member
Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een Gilera runner RST 2014 ( afwijkend model ).
Daar heb ik weinig aan veranderd, hier en daar een paar lampen vervangen. nadat ik alle lampen vervangen had heb ik geen enkel zekering problemen gehad. zo heb ik als laatst de W5W led lampjes vervangen waarvan het mij al opviel dat 1 door gebrand was, dus zo dacht ik dat heb ee ln productie fout was. Ik heb de scooter gereden voor pakweg 20km ( sproeier vervangen ) en hij viel een paar keer uit. Daarna heb ik hem herhaaldelijk gestart ( 5 keer ) aflaten koelen en pas na 2 dagen probeerde ik hem te starten, huh geen stroom. ik heb naar de zekering gekeken aha doorgebrand ( 15A ). Daarna 20A erin gezet, na het draaien van de sleutel ( pong "geluid ) zekering doorgebrand. heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn.

het enige probleem dat ik had is dat de kilometer teller af entoe niet werkte omdat hij te lang buiten had gestaan, alles kwa verlichting wat is aangesloten aan de stator werkt naar behoren. Scooter loopt wel zonder accu ( dus op vermogen van de stator ) alle lampen die vermogen vragen van de accurate werken niet.

reden voor 15A zekering: wermogen van de lampen is deels omhoog gegaan, 4×21W ipv 4×10W. 4×3W ipv 4×5W. soort lampen LED met driver circuit, het enige onderdeel dat ontbreekt is een balast.

onderdelen die werken op de spanning van de stator: 2×H8 lampen, 2×W5W lampen & de ontsteking. elementen die werken op accu spanning: startmotor, knipperlichten & remlichten
 
Advertisement - register to remove this

Electra zou ik zo snel niet weten.

Voor je km kabel kan je het meenemertje op je voorwiel even schoonmaken, dit kan wel eens helpen door vuil wat erin gaat zitten. Doet je toerenteller het wel altijd goed?
Je moet een ontstoords bougie gebruiken met digitalentale teller, een BR8ES zou goed moeten zijn voor jou.
 
Electra zou ik zo snel niet weten.

Voor je km kabel kan je het meenemertje op je voorwiel even schoonmaken, dit kan wel eens helpen door vuil wat erin gaat zitten. Doet je toerenteller het wel altijd goed?
Je moet een ontstoords bougie gebruiken met digitalentale teller, een BR8ES zou goed moeten zijn voor jou.
Yes dankjewel, ik ga die morgen eff kopen om te testen. Kwa km teller, nee die werkt zo niet. Ik heb geen kilometer teller meenemer in de verlg, noch de hele aandrijving. Die van mij werkt aan de hand van een kleine sensor die aan de zijkant bij de schijfrem zit. althans dat denk ik, aangezien op de plaats van de teller aandrijving een lange bus zit.
 
Goed dat je mij deze link heb gestuurd. Ik heb er nog niet naar gekeken maar ik heb het wel opgelost. Kortom storing in de ontsteking. Ik heb alles wat verbonden was met de accu ontkoppeld behalve het dashboard. geen verschil, tot ik de instreking had ontkoppeld. Ik heb het contract aangezet en accuspanning was terug. dus toen dacht ik dat de ontsteking doorgebrand of kapot was, nee dat was niet zo. De scooter loopt net zoals eerst, ik heb alleen de spanning niet nagemeten.

Het enige wat ik weet is dat ik gare led lampjes had besteld ( best duur in prijs W5W ) die werkte voor 45 minuten. ze zijn om de beurt verbrand en dat waren een van laatste led lampjes die ik geïnstalleerd had. ik had die eruit gehaald.
Wat ik alleen niet snap is hoe kan het dat er een directe contact was met massa terwijl ik geen enkele draad gevonden had die contact maakte.
 
Sorry hoor, ik kan je verhaal niet volgen.

Ik neem aan dat je met insteking een connector bedoelt.
Kijk eens opnieuw naar je tekst want volgens mij zeg je tegen diezelfde insteking ook ontsteking.

Verder hoeft de oorzaak van een kortsluiting niet altijd in de bedrading te zitten, het kan ook een component zijn die een kortsluiting veroorzaakt in jouw geval die mottige LEDjes en niet in de ontsteking waar je verhaal mee begon?????
 
Sorry hoor, ik kan je verhaal niet volgen.

Ik neem aan dat je met insteking een connector bedoelt.
Kijk eens opnieuw naar je tekst want volgens mij zeg je tegen diezelfde insteking ook ontsteking.

Verder hoeft de oorzaak van een kortsluiting niet altijd in de bedrading te zitten, het kan ook een component zijn die een kortsluiting veroorzaakt in jouw geval die mottige LEDjes en niet in de ontsteking waar je verhaal mee begon?????
De LED lampjes zijn er al uit sinds ze besloten op uit te branden. Daarna heb ik alle problemen ervaren. Sindsdien heb ik alles nagelopen en kon ik niks meer vinden, geen enkel draadje is beschadigd of maakt kortsluiten met massa. Ik ben gisteren naar een scooter zaak geweest en daarbij heeft meneer mij verteld dat het aan de spannings regelaar kan liggen. Ik heb er nieuwe zekering ingezet en heb er tot nu toe 0 verbrand.
 
Ik ben gisteren naar een scooter zaak geweest en daarbij heeft meneer mij verteld dat het aan de spannings regelaar kan liggen.
Dit zou kunnen, echter dan zou de zekering er continue uitvliegen omdat de accu rechtstreeks aan de spanningsregelaar hangt.
Dit alles zit namelijk voor het contactslot!

Daarna 20A erin gezet, na het draaien van de sleutel ( pong "geluid ) zekering doorgebrand.
Dit duidt er echter op dat de kortsluiting achter het contactslot zit en lijkt me de spanningsregelaar onwaarschijnlijk.
Dus die meneer van de scooterzaak moet maar even terug zijn theorie opfrissen, lijkt me zo.

Maar goed, het probleem is voorlopig opgelost lees ik, maar houdt er rekening mee dat die kortsluiting ieder moment kan terugkomen dus neem maar wat zekeringetjes mee in je buddy.
 
Dit zou kunnen, echter dan zou de zekering er continue uitvliegen omdat de accu rechtstreeks aan de spanningsregelaar hangt.
Dit alles zit namelijk voor het contactslot!


Dit duidt er echter op dat de kortsluiting achter het contactslot zit en lijkt me de spanningsregelaar onwaarschijnlijk.
Dus die meneer van de scooterzaak moet maar even terug zijn theorie opfrissen, lijkt me zo.

Maar goed, het probleem is voorlopig opgelost lees ik, maar houdt er rekening mee dat die kortsluiting ieder moment kan terugkomen dus neem maar wat zekeringetjes mee in je buddy.
Heb er om eerlijk te zijn niet naar gekeken. Heb de contact met massa al gevonden, + van de toeter zat platgedrukt een frame onderdeel. Ik weet al welke flitsnek ervoor gezorgt heeft dat dit gebeurd is. De scooter zaak, namen noem ik niet. nee ik vertrouw geen enkele scooter zaak, heb ook meer dan 5 tientjes uitgegeven omdat meneer zei dat de spannings regelaar lek was.
 
Een scooterzaak kan toch ook niet ruiken wat er aan kapot is? Je zal vast nog wel.vaker onnodog geld uitgeven aan je scooter
 
Back
Top