Gilera Runner Rst nieuwe dr70

Chris83ut

Well-Known Member
Goedenmorgen.

Sinds gister een nieuwe dr70 evo binnen. Nu ga ik hem monteren. Natuurlijk een momentsleutel liggen. Ik vraag me alleen af welke sproeier ik het beste kan gebruiken (natuurlijk wel al gegoogeld maar hier word ik niet wijzer van ivm veel nikszeggende antwoorden). Rijd nu met 50cc en een sito plus uitlaat (ontgrenst) met sproeier 70 (rijd perfect en de bougie is koffiebruin). Het is zo dat in het boekje van de dr70 staat dat de sproeier 4 a 6 maten groter gemonteerd moet worden maar mij lijkt me dit wat te klein? Het is een nieuwe cilinder dus het is de eerste 500 km inrijden natuurlijk en wil zeker zijn van een goede sproeier. Rijden er meer mensen op een gilera runner rst ,dr70 lc met een sito plus en 17.5mm carb en zoja wat is jullie afstelling en ervaringen
??

Mvg
Chris
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Rijd op een beta ark ac,
Standaard uitlaat
dr70 en 17.5 dellorto sproeier 84

Rijd netjes hiermee, ga ik hoger in sproeier komt ie moeilijk weg. Weet niet of je hier iets aan hebt, is geen dr70 lc of piaggio maar de richtlijn zal wel kloppen denk ik.
Ik begon met op dr70 sproeier 90, bleek veels te groot.
 
Dankje voor jullie reacties. Jullie rijden beiden op een minarelli horizontaal blok, wacht nog even wat eventuele reacties af van mensen die met een piaggio blok rijden want neem aan dat de sproeier met dezelfde setup maar op een ander type blok anders is
 
..Standaard regel voor elke Scooter : Sproeier set kopen .

Hoog beginnen en afbouwen tot dat de juiste Sproeier gevonden is .

Als je te laag begint kan dat een warmloper veroorzaken ,en ben je meer kwijt.

Als de juiste sproeier gevonden is , afstellen met je luchtschroef ,en hoogte van je gasnaald.
 
Brute force dankje voor je bericht.

Dit is echter niet mijn eerste cilinder die ik afstel. Wel mijn eerste splinter nieuwe cilinder. Ik heb een set liggen van 80 tot 100. Ik stel ten alle tijden de cilinder af op de kleur van de bougie en dat doe ik idd met groot beginnen en dan richting de goede kleur. Het is zo dat je daar een stuk volgas voor moet rijden en dit kan niet ivm een nieuwe cilinder betrefd. Natte vingerwerk dat vind ik maar niks.
Als iemand precies dezelfde setup rijd. Dus met 1 metalen bijgeleverde voetpakking van de dr70 (dit om de variabelen te minimaliseren ivm het uiteindelijk vergroten van ruimte onder de zuiger dus meer of mindere mengselverhoudingen), een dellorto 17.5 mm plus een ontgrensde sito plus zal dit gelijk zijn aan mijn afstelling. Natuurlijk ga ik 2 maten hoger zitten dan zijn of haar afstelling zodat ik niet te arm rijd
 
Er is nooit een exacte zelfde afstelling , elke scooter is anders , zelfs bij 2 identieke scooters met de zelfde setup is de afstelling anders .
Elke uitlaat is al anders ,ook al zijn die identiek.
Kleur van je Bougie is geen garantie voor een juiste afstelling , beter een iets donkere kleur dan mooi koffiebruin , het gaat er om hoe de Scooter op de afstelling reageert.
En betreft inrijden... ( imo ook gelul , een paar X goed warm draaien /afkoelen /warmdraaien/afkoelen is voldoende , Een Crossmotor of wegracer word ook nooit ingereden).
Verse SetUp met een iets te grote sproeier kan geen kwaad , je krijgt wat extra smering en brandstof , daarna kan je afbouwen in Sproeier grote.
 
Als je sproeier nu perfect is, dan zal het goed kunnen zijn dat je er niets aan hoeft te doen als je die 70cc hebt gemonteerd. Gooi even een dopje extra olie door je benzine en rij een rondje. Rijdt hij goed, geen teken van te kort aan brandstof, dan kan je langere afstanden proberen. Check daarna de kleur van je bougie.
Als je van 50 naar 70cc gaat betekent het namelijk niet automatisch dat je een grotere sproeier nodig hebt. Je 70cc zuigt ook meer brandstof/lucht aan dus dat zit 9 van de 10 keer wel goed.
 
Sproeier 80 is goed gebleken. Nu rijd hij prima al zit ik nog in de inrijd fase. 380km erop zitten nu. Het is nu zo dat ik met een dingetje zit nog. Als hij wegtrekt (wat ik af en toe volgas een stukje doe ivm het inrijden) dan schiet hij na de 9000 toeren en zakt dan weer na de 8000. Onderweg doet hij alles zo ongeveer op de 8000 toeren. Lichtere is niks ivm hij dan na 10000 schiet en na de 9000 afzakt. Beetje gekloot dus. Zal een sterkere drukveer hier zijn werk doen?
 
Vsnaar is net 3 weken nieuw dus idd even de drukveer vervangen. Dit ga ik morgen even doen. Laat je weten hoe dit is gegaan. Dank.
 
Beetje laat. Maar ben sinds kort lid. Rijd zelf op een Gilera Runner RST.
70cc DR
17.5 Dellorto
Sproeier 82
Malossi vario 6.5 gram rollen
Standaard koppeling
Malossi trekveertjes zwart
Paarse drukveer
Gasnaald op de 2 groef van boven gezet. Hierdoor stottert hij niet meer bij lage toeren.
Top is rond de 90 km/h

Trekt als een beest.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
 
Beetje laat. Maar ben sinds kort lid. Rijd zelf op een Gilera Runner RST.
70cc DR
17.5 Dellorto
Sproeier 82
Malossi vario 6.5 gram rollen
Standaard koppeling
Malossi trekveertjes zwart
Paarse drukveer
Gasnaald op de 2 groef van boven gezet. Hierdoor stottert hij niet meer bij lage toeren.
Top is rond de 90 km/h

Trekt als een beest.

Hoop dat je hier iets aan hebt.



Hallo, sorry voor de late reactie, maar ik rijd nu met een Gilera Runner 2009 50cc. Ik wil nu aardig dezelfde set up als jij hebt, ik heb de dr70 hier al liggen alleen ik vroeg me een aantal dingen af, om te beginnen heb je zelf alles gedaan of professioneel laten doen? En wat was ongeveer de tijd die eraan vast zat met alles monteren? En heb je iets moeten veranderen aan je koelingsysteem toen je van 50cc naar 70cc ging?

Bvd, Maxes88
 
Er is nooit een exacte zelfde afstelling , elke scooter is anders , zelfs bij 2 identieke scooters met de zelfde setup is de afstelling anders .
Elke uitlaat is al anders ,ook al zijn die identiek.
Kleur van je Bougie is geen garantie voor een juiste afstelling , beter een iets donkere kleur dan mooi koffiebruin , het gaat er om hoe de Scooter op de afstelling reageert.
En betreft inrijden... ( imo ook gelul , een paar X goed warm draaien /afkoelen /warmdraaien/afkoelen is voldoende , Een Crossmotor of wegracer word ook nooit ingereden).
Verse SetUp met een iets te grote sproeier kan geen kwaad , je krijgt wat extra smering en brandstof , daarna kan je afbouwen in Sproeier grote.
Een crosser heeft meestal een alu cilinder met nicasil wand. die moet je idd gewoon warmdraaien en knallen maar een DR70 is van gietijzer en zijn niet de best afgewerkte cilinders, die moet je zowiezo wel inrijden. beetje kennis van zaken voordat je reageerd is wel aangeraden hij had zomaar zijn cilinder in de soep kunnen draaien..
 
Mijn Yamaha YZ 125, en later een Yz 250 Cc , had / heb een Giet ijzeren Cilinder ... een Cilinder met een Bus er in .
Met Motorcrossen , is er geen tijd om ..... een Cilinder in te rijden.
Dus... Warm Draaien.. Afkoelen... warm Draaien... goed Smeren.... en knallen met dat ding .

Geloof je Soms dat : Jeffrey Herlings zijn Motorfiets 500 Km gaat inrijden ?

Kom je uit een EI of zo........
 
Het gaat hier niet over crossers of motorfietsen maar over scooters en een dr70 en die moet je inrijden punt. Dat staat zelfs in de handleiding die je bij sommige cilinders krijgt en die zullen het wel beter weten als jij. Nog een prettige verder.
 
Back
Top