Gilera runner rst 2005 70cc problemen na starten

Blijebakkes

New Member
Dag,

recent ben ik in bezit van een 70cc runner. Het is voor mij weer een lange tijd terug dat ik gesleuteld heb aan brommers, maar helaas loop ik toch tegen wat problemen aan.

toen ik de runner ophaalde bij de eigenaar heb ik hem zelf naar huis gereden. Dit was ruim 45min rijden. Onderweg nergens last van behalve bij volgas dan stotterde hij ook liep hij erg hoog toerig. Trok pas op rond de 8/9k toeren en fijn rijden deed hij tussen de 10 en 11,5k toeren . Bijna thuis aangekomen heb ik nog snel getankt en na het tanken begon hij al snel te stotteren bij elk klein beetje gas. Dit was alleen de eerste 100 meter, daarna geen last meer van gehad.

nu een dag later starte hij na 2x kicken, echter bij het gas geven blijft hij hangen op 7,5k toeren hij stottert nu dus al direct en is hierdoor niet vooruit te branden.
Er zit momenteel en 100 sproeier in in een 19mm carburateur. ( verdere setup onder in het bericht. Dit is hoe ik hem heb overgekocht) Runner loopt wel gewoon stationair op 1,6k toeren.

ik heb kleinere sproeiers besteld en heb er ook een openlucht filter bij gekregen van de vorige eigenaar. Graag verneem ik eventuele tips en tricks waar ik me op kan focussen

SETUP:
Top performence 70cc aluminium cilinder

Race bougie

Delortho 19mm carburateur

Gianelli extra uitlaat

Power one krukas

Malossi delta clutch

Malossi MHR vario
 
Advertisement - register to remove this

Zal waarschijnlijk aan de afstelling van de carb liggen. Zou dienook gelijk goed schoon maken en opnieuw afstellen.

Rijd je nu met standaard luchtfilter? Dan zou ik een paar maten kleiner proberen in sproeier.
Het wegrijden bij zulke hoge toerentallen ligt aan de afstelling van de koppeling. Zou er eens wat lichtere trekveren inzetten.
Omega zilver of iets van die sterkte.
 
Zal waarschijnlijk aan de afstelling van de carb liggen. Zou dienook gelijk goed schoon maken en opnieuw afstellen.

Rijd je nu met standaard luchtfilter? Dan zou ik een paar maten kleiner proberen in sproeier.
Het wegrijden bij zulke hoge toerentallen ligt aan de afstelling van de koppeling. Zou er eens wat lichtere trekveren inzetten.
Omega zilver of iets van die sterkte.
Dank voor de reactie! Na wat sleutelwerk ben ik erachter gekomen dat de benzinepomp lekt en deze direct besteld. Eerst dit probleem oplossen dan verder gaan met afstellen :). Toen ik er mee reed zat de standaard lichtfilter er nog op en deze wil ik het liefst ook behouden i.p.v. de openlucht filter. Trekveertjes komen later misschien nog eens als ik me er aan begin te irriteren.
 
Dank voor de reactie! Na wat sleutelwerk ben ik erachter gekomen dat de benzinepomp lekt en deze direct besteld. Eerst dit probleem oplossen dan verder gaan met afstellen :). Toen ik er mee reed zat de standaard lichtfilter er nog op en deze wil ik het liefst ook behouden i.p.v. de openlucht filter. Trekveertjes komen later misschien nog eens als ik me er aan begin te irriteren.
yo speel je ook runescape :p
 
I
Zal waarschijnlijk aan de afstelling van de carb liggen. Zou dienook gelijk goed schoon maken en opnieuw afstellen.

Rijd je nu met standaard luchtfilter? Dan zou ik een paar maten kleiner proberen in sproeier.
Het wegrijden bij zulke hoge toerentallen ligt aan de afstelling van de koppeling. Zou er eens wat lichtere trekveren inzetten.
Omega zilver of iets van die sterkte.
vandaag is de benzine lek in iedergeval opgelost! Helaas is het nog steeds niet gelukt met de afstelling. Heb vanaf 100 tot 88 sproeier maat geprobeerd alleen geen enkel verschil behalve dat hij bij lagere sproeier direct op 9k toeren blijft hangen. Is het dan nog steeds een kwestie van nog kleinere sproeier erin zetten of ligt het probleem toch ergens anders? Ook heb ik elke keer per sproeier een stukje gereden zowel met standaard luchtfilter als openlucht filter en maakte geen verschil uit.
Verdere tips en tricks zijn nog steeds erg welkom gezien het mooie weer eraan begint te komen en toch graag stukken wil gaan rijden :)
 
Heb je het meest basic dingetje al uitgeprobeerd, namelijk een nieuwe bougie? Anders ook gelijk nieuwe dop en kabel proberen. Controleer ook even of de massadraad niet geoxideerd is en daarop lijkende zaken. Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten.

Ff stap voor stap lijstje afgaan.
 
Heb je het meest basic dingetje al uitgeprobeerd, namelijk een nieuwe bougie? Anders ook gelijk nieuwe dop en kabel proberen. Controleer ook even of de massadraad niet geoxideerd is en daarop lijkende zaken. Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten.

Ff stap voor stap lijstje afgaan.
Bougie hen ik idd een nieuwe ingedaan deze begint nu met een sproeier 92 lichtjes bruin te kleuren. De dop heb ik voor de zekerheid besteld maar zie er zo 1/2/3 geen gekke dingen aan. De kabel was ook nog mooi koperkleurig, maar ook alsnog een stukje eraf geknipt voor de zekerheid. Het massadraad etc. controleren begin ik een aankomende dagen aan zodra ik wat meer tijd heb om te sleutelen!

alweer bedankt voor de super tip ik merk echt dat ik weer even een goede refresher nodig heb hahaha.
 
Heb je het meest basic dingetje al uitgeprobeerd, namelijk een nieuwe bougie? Anders ook gelijk nieuwe dop en kabel proberen. Controleer ook even of de massadraad niet geoxideerd is en daarop lijkende zaken. Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten.

Ff stap voor stap lijstje afgaan.
Hoii,

vandaag de hele dag bezig geweest! Nieuwe bougie dop erop gezet, geen beter resultaat. massa kabels gecontroleerd, geen beter resultaat. 90 sproeier erin gezet en plots deed hij het weer na 100meter ermee hebben gereden. Hij trok hem mooi door naar 13k toeren. Klein rondje gemaakt en hij bleef mooi stationair staan en bleef lekker door trekken dus helemaal blij, maar eenmaal alle kappen er terug op gezet te hebben en alles weer in elkaar geschroefd te hebben eens goed wezen rijden.
Na 15 minuten rijden, zacht, hard stadsverkeer geen enkel probleem tot ik bijna thuis was en bij het stoplicht moest stoppen. Ineens blopblopblop en daar stond ik dan stil... na een stukje lopen en wat kicken starte hij wel weer maar bleef hij weer op 8k toeren hangen en niet vooruit te branden of te wel we zijn weer af bij het begin “huilen”:(...

Nog steeds opzoek naar een oplossing dus alles is welkom!
 
Weer eventjes wat leven in het topic gooien…

ondertussen zijn we 2 weken verder. Heb hem 1x normaal rijdend kunnen krijgen, maar helaas tijdens het rijden kapte hij er ineens helemaal mee. Geen idee waarom.
Eenmaal thuis aangekomen tot de conclusie gekomen dat de bougie niet meer vonkt.
Nou nieuwe bougie erin gezet, nog niks.
Nieuwe dop erop, nog niks.
Nieuwe cdi/bonine + kabel naar dop, nog niks.
Ik ben momenteel erg radeloos en het is ook erg frustrerend…
Als iemand de goude tip heeft zodat ik hem weer rijdend kan krijgen zal beloond worden!

edit: stator/vliegwiel draait wel gewoon.

met vriendelijke groet,
Aylani
 
Last edited:
Weer eventjes wat leven in het topic gooien…

ondertussen zijn we 2 weken verder. Heb hem 1x normaal rijdend kunnen krijgen, maar helaas tijdens het rijden kapte hij er ineens helemaal mee. Geen idee waarom.
Eenmaal thuis aangekomen tot de conclusie gekomen dat de bougie niet meer vonkt.
Nou nieuwe bougie erin gezet, nog niks.
Nieuwe dop erop, nog niks.
Nieuwe cdi/bonine + kabel naar dop, nog niks.
Ik ben momenteel erg radeloos en het is ook erg frustrerend…
Als iemand de goude tip heeft zodat ik hem weer rijdend kan krijgen zal beloond worden!

met vriendelijke groet,
Aylani

Als je helemaal geen vonk meer krijgt nadat je cdi, dop, bougie etc. al hebt verwisseld dan zou ik eens je ontsteking/pick-up nakijken. Misschien is dat wel de boosdoener van alles?
 
Als je helemaal geen vonk meer krijgt nadat je cdi, dop, bougie etc. al hebt verwisseld dan zou ik eens je ontsteking/pick-up nakijken. Misschien is dat wel de boosdoener van alles?
Thanks, meer kan het naast de kabelboom zelf ook niet zijn helaas. Maar hoe kan ik oordelen of meten of deze nog in orde is voordat ik het allemaal uit elkaar haal en iets nieuws bestel?
 
Thanks, meer kan het naast de kabelboom zelf ook niet zijn helaas. Maar hoe kan ik oordelen of meten of deze nog in orde is voordat ik het allemaal uit elkaar haal en iets nieuws bestel?

Ik weet niet precies hoe de kleuren van de kabels bij runners eruit zien maar ik denk dat het dezelfde moet zijn als een piaggio zip. Je zou tussen groen en witte kabel van CDI moeten meten wanneer je bijvoorbeeld gaat kicken of startmotor laat draaien. Zou rond de 50V AC moeten aangeven op je multimeter.
 
Dag iedereen, weer eventjes een update of leven in het topic gooien.
Het is allemaal opgelost en runner rijd weer als een zonnetje.

het uiteindelijke probleem had met meerdere factoren te maken. Ergens in de kabelboom werd er door de trillingen stroom onderbroken, hierdoor werkte de ontsteking/stator niet zoals het hoort en uiteindelijk ook het niet meer vonken van de bougie. Na het fixen van de kabelboom was het vonken nog steeds slecht (gevolg van de kabelbreuk waarschijnlijk) dus ontsteking gelijk vervangen en tadaa hij starte meteen en reed heerlijk. Nu al paar keer erop gereden en nergens meer last van, geen gestotter, geen moeite met starten, geen moeite met optrokken en natuurlijk een prachtig koffie bruine bougie!
Hopelijk help ik hiermee ook anderen die vergelijkbare problemen hebben of krijgen in de toekomst.

bedankt iedereen voor de reacties en het mee denken!
 
Back
Top