Gilera Runner pure jet elektrisch probleem

Feder

New Member
Beste mensen,

Mijn naam is Davey en ik ben in bezit van een oudje, een gilera runner pure jet uit 2004 met 24000 km op de teller. Inmiddels al vanalles aan de scooter versleuteld of vervangen maar sta nu met de handen in het haar.
Het probleem is als volgt;
Het begon met de elektrische start, deze doet het niet. Als je de sleutel omzet en je wil starten dan hoorde je eerst een luide tik en nu inmiddels doet ie niks meer.
Start relais vervangen, accu vervangen, start motor vervangen, bendix vervangen, geen resultaat.
Toen maar een kickstart gemonteerd en toen wilde hijwel starten. Nu doen dus ook mijn knipperlicht, benzine meter, warmtemeter, toeter, elektrische start het niet. Ook niet als de scooter aanstaan.
Daarnaast doen wel mijn lichten het, ook als de motor uit staat , en de injector doet het ook.
Weet iemand wat het probleem is? De spanningsregelaar misschien? Heeft iemand een vervanger liggen voor een leuk prijsje?
 
Advertisement - register to remove this

Kijk de kabelboom eens na op kabelbreuk, en of stekkers die oxidatie hebben..

Wat moet je dan doen: Eerst proberen te zorgen dat alle stekkers een goede verbinding naar elkaar te hebben..

Je hebt van griffion een spulletje dan contact spray heet.. En dan de metalen pennen in spuiten.. zodat de oxidatie verdwijnt en een goede connectie ontstaat.. Voor de rest de kabelboom helemaal eens inspecteren op scheurtje in de kabel of andere dingen die de kabelboom kunnen aantasten..

Komt vaak voor dat er een kabelboom helemaal uitgeleefd is en dan dit soort problemen veroorzaakt.
 
Sorry de zekeringen heb ik ook gecheckt en voor de zekerheid heb ik ze ook maar vervangen.

Dat zou idd ook kunnen dat het de kabelboom is. Dat wordt een heel karwei om die na te kijken. Maar ik denk dat er niks anders op zit.

Bedankt voor de moeite!
 
Ik had gisteren ook al even gekeken naar het schema en dacht, net zoals Rowan662, ook gelijk aan een zekering.

De Gilera Runner Purejet heeft er namelijk 4, volgens het schema dat ik op internet gevonden had, heb je ze ook alle 4 gevonden en nagekeken?
 
Meen je dat? Ik heb er 2 gevonden. En die zijn vervangen.. weet je toevallig waar dat die zekeringen zitten? De twee zekeringen bij de accu heb ik gevonden en vervangen.
 
Gilara Runner purejet 50 electrical diagram.png

Als je in de tekening recht boven de coolant temperature sensor kijkt zie je twee zekeringen zitten.
De linker zekering is voor je knipperlichten, je low oil warning, je claxon en de spanning voor je instrumenten paneel.
Buiten je elektrische start, die het al eerder niet deed, zit hier alles op wat je beschrijft dat het plots niet meer doet.

Ik heb geen idee waar deze zekering(en) zitten, dit is alleen wat ik opmaak uit het schema dat ik gevonden heb.
 
Last edited:
Thanks, ik ga hier is naar kijken en dan op zoek in de scooter. Als ik het heb gevonden dan zal ik het laten weten!
 
Halleluja! Wat een super tip! Er zaten idd nog 2 zekeringen in de scooter verstopt. Namelijk bij de toeter in het stuur gedeelte naast de koelvloeistof tank. Jij zei; "zekeringen boven coolant systeem" dus daar gaan zoeken en ja hoor en kapotte zekering!
Deze vervangen en alles doet het weer!
Al die moeite en geld voor een kapotte zekering, haha.
In elk geval heel erg bedankt voor jullie hulp!
 
Back
Top