Gilera runner doet opeens vreemd

davidnh80

New Member
Hallo beste mensen,
Ik heb een Gilera Runner uit 2008 (de carburateur versie)
Sinds een paar dagen rookt de scooter opeens erg veel en stottert tijdens het optrekken.
Als men volgas geeft lijkt het alsof de scooter verzuipt en komt niet vooruit. Ook loopt hij stationeer niet meer goed en slaat continu af.
Het vreemde wat mij opgevallen is is het volgende: Als ik de scooter naar links laat hangen blijft hij lopen en lijkt het probleem minder. Als ik de scooter naar rechts laat hangen slaat hij meteen af. Wtf??
Ook moet ik opeens de stationeerschroef bijna helemaal indraaien zodat hij niet afslaat.

Diverse dingen heb ik inmiddels geprobeerd: nieuwe bougie, nieuwe choke, carburateur schoongemaakt, koppakking vervangen, membraan gecontroleerd.

Verder is de scooter std onbegrensd met een Polini standaard uitlaat.
Sproeier: 64
5,7 gram rollen
Luchtschroef 1,5 slag open
Hij heeft altijd goed gelopen met deze afstelling.

Weet iemand wat dit vreemde gedoe is?
 
Advertisement - register to remove this

Dat je scooter opeens rookt.. Dat kan eigenlijk alleen spontaan als die koelvloeistof aan het verbranden is.. Koelvloeistof is vettig en daardoor verbrand het erg slecht en tast ook de bougie nog eens goed aan.. Dat verklaard waarom hij niet meer goed stationair loopt en continu afslaat.. Bougie slaat dan vettig..

Het schoepje van de waterpomp zit dus tussen beide carter delen.. En de lek zit dan achter de schoep, waar het kvs richting de cilinder gaat.. Hou je de scooter naar links, dan zal er minder KVS door het lek richting de cilinder gaat.. Hou je hem naar rechts dan juist meer lekkage waardoor de motor gaat inhouden en zelfs wilt afslaan..

Waterpomp lekt wellicht bij een keering of een pakking.. Beste is om een complete revisie te doen..
Dus alles vervangen voor nieuw en ook het snaartje niet vergeten..
 
Dat je scooter opeens rookt.. Dat kan eigenlijk alleen spontaan als die koelvloeistof aan het verbranden is.. Koelvloeistof is vettig en daardoor verbrand het erg slecht en tast ook de bougie nog eens goed aan.. Dat verklaard waarom hij niet meer goed stationair loopt en continu afslaat.. Bougie slaat dan vettig..

Het schoepje van de waterpomp zit dus tussen beide carter delen.. En de lek zit dan achter de schoep, waar het kvs richting de cilinder gaat.. Hou je de scooter naar links, dan zal er minder KVS door het lek richting de cilinder gaat.. Hou je hem naar rechts dan juist meer lekkage waardoor de motor gaat inhouden en zelfs wilt afslaan..

Waterpomp lekt wellicht bij een keering of een pakking.. Beste is om een complete revisie te doen..
Dus alles vervangen voor nieuw en ook het snaartje niet vergeten..
Bedankt voor je snelle reactie en uitleg. Zo had ik inderdaad nog niet over nagedacht. Ik heb toen net wel even gekeken of ik koelvloeistof zag aan de Vario kant. Dat was niet het geval.
Is er een methode om zo een waterpomp revisie te doen zonder het blok te splitsen?
 
Blok moet uit elkaar omdat de waterpomp tussen die 2 delen zitten van beide carters.. Dat is altijd al zo geweest bij piaggio en gilera 2Takt scooters..
Minarelli heeft altijd het voordeel gehad dat de waterpomp aan de buitenkant zit bij het deksel aan de rechterkant.. Die was veel makkelijker te vervangen en hoeft daarvoor niet heel het blok ervoor te openen..
 
Blok moet uit elkaar omdat de waterpomp tussen die 2 delen zitten van beide carters.. Dat is altijd al zo geweest bij piaggio en gilera 2Takt scooters..
Minarelli heeft altijd het voordeel gehad dat de waterpomp aan de buitenkant zit bij het deksel aan de rechterkant.. Die was veel makkelijker te vervangen en hoeft daarvoor niet heel het blok ervoor te openen..
Bedankt voor je hulp!
Ik ga eens een gokje wagen en anders toch even naar de scooterzaak.
 
Back
Top