Gilera runner 50cc zuipt abnormaal veel

Twan Welling

New Member
Hallo, ik heb een gilera runner 50cc 2003. Hij is ontgrenst en loopt 80+. Alleen mijn brandstof verbruik is zeer hoog namelijk 75 km op een volle tabk van 12liter. Ook stinkt hij erg naar benzine maar hij lekt nergens. 75km op 12 liter kan toch niet goed zijn of wel?
 
Advertisement - register to remove this

Is misschien een open deur intrappen, maar is het luchtfilter wel goed schoon, en dan met name het element (spons)?
Als deze namelijk niet genoeg lucht meer doorlaat gaat de motor meer brandstof verbruiken dan noodzakelijk is.

Wat ook tot meer brandstof gebruik kan leiden, is slijtage aan de zuigerveren welke buiten de toleranties vallen.
Uiteinde van de uitlaat is dan ook meestal vrij nat van een mengsel van benzine en mengolie.
 
Last edited:
Is misschien een open deur intrappen, maar is het luchtfilter wel goed schoon, en dan met name het element (spons)?
Als deze namelijk niet genoeg lucht meer doorlaat gaat de motor meer brandstof verbruiken dan noodzakelijk is.

Wat ook tot meer brandstof gebruik kan leiden, is slijtage aan de zuigerveren welke buiten de toleranties vallen.
Uiteinde van de uitlaat is dan ook meestal vrij nat van een mengsel van benzine en mengolie.
Hmm. Nat uiteinde van uitlaat herken ik. Ik zal het luchtfilter is loshalen en kijken
 
Gebruikte banden en banden spanning kan ook er voor zorgen dat de boel veel gaat gebruiken.

Als je goede zomer banden hebt en je hebt minder weerstand kan die vrij zuinig lopen.

Heb je er winterbanden eronder die voor meer weerstand zorgen gaat het verbruik ook aardig van omhoog.

Ook als je wiel lagers zwaarder lopen kan dit ook meer verbruik geven.
 
@Twan Welling ,

hoe kom jij trouwens bij 12 Liter in een volle tank?
Volgens de specs zou dit rond de 7 liter zijn als hij leeg is tot op de bodem.
Dan is het verbruik niet meer 75/12=1:6,25 maar 75/7=1:10,71.
Niet dat dit zuinig is, maar ziet er een stuk minder dramatisch uit.
Ik heb ook het vermoeden dat je luchtfilter nat is van benzine.
Heb je het membraan ook al gecontroleerd?
 
Back
Top