Gilera runner 50cc opvoeren

recognize

Well-Known Member
Hoi,

Ik heb een 50cc runner met sito plus uitlaat. Varioring en uitlaat zijn ontgrenst, voor de rest is alles origineel. De scooter loopt nu 83 km/u.

Ik vroeg me af hoe ik de scooter harder kon laten lopen en sneller kon laten optrekken, ik wil er later wellicht ook nog een 70cc opzetten.

Zal het al verschil maken als ik mijn sito plus vervang door bijvoorbeeld een yasuni R? Zo ja, hoeveel?

Eventueel een andere vario, koppeling, etc?
 
Advertisement - register to remove this

Ik vind 83 al erg netjes.
Wat is je setup?

Let op dat je bij de eventueel andere cilinder wel in het cartergat past qua hemd.

Naar mijn weten is de op de uitlaat na origineel, maar heb hem 2e hands gekocht dus zeker weten doe ik niet.

Wat bedoel je met qua hemd?

Misschien ga ik er toch wel gewoon een 70cc opzetten. Is meer de moeite dan andere kleine aanpassingen. Hoeveel km/u zal die dan harder gaan ongeveer? Ik zat te denken aan een dr70
 
Let op dat je bij de eventueel andere cilinder wel in het cartergat past qua hemd.

Ben je niet in de war met cilinders welke op een 25 km variant gemonteerd zitten?
Het hemd is dan inderdaad dikker en ook zit er in beide carterdelen dan een rand zodat de spoelpoorten niet geheel open gaan.
Bij Gilera Runners is dit sowieso niet van toepassing....

Maar 83 echte km's is inderdaad netjes!
Zeker met een Sito, ga je toch voor een goede 70cc is een andere uitlaat wel een must!
Vario en koppeling ben ik niet zeker van aangezien Pia (standaard) de beste onderdelen aan boord heeft.
Maar goed dat is ieder voor zich natuurlijk...

Vergeet niet dat als je volledig overgaat tot wat pretspul er ook wederom afstelling noodzakelijk is.
Een DR70 i.c.m. een (of huidige) Sito rijdt net iets sneller/harder maar het op en/of wegtrekken gaat wel een stukkie sneller als met de standaard cilinder. Ik heb zelf zo een jaar of 6 rondgereden op een Mina scooter..., geen lawaai maar wel een hoop power!
 
Last edited:
Ben je niet in de war met cilinders welke op een 25 km variant gemonteerd zitten?
Het hemd is dan inderdaad dikker en ook zit er in beide carterdelen dan een rand zodat de spoelpoorten niet geheel open gaan.
Bij Gilera Runners is dit sowieso niet van toepassing....

Maar 83 echte km's is inderdaad netjes!
Zeker met een Sito, ga je toch voor een goede 70cc is een andere uitlaat wel een must!
Vario en koppeling ben ik niet zeker van aangezien Pia (standaard) de beste onderdelen aan boord heeft.
Maar goed dat is ieder voor zich natuurlijk...

Vergeet niet dat als je volledig overgaat tot wat pretspul er ook wederom afstelling noodzakelijk is.
Een DR70 i.c.m. een (of huidige) Sito rijdt net iets sneller/harder maar het op en/of wegtrekken gaat wel een stukkie sneller als met de standaard cilinder. Ik heb zelf zo een jaar of 6 rondgereden op een Mina scooter..., geen lawaai maar wel een hoop power!
Ik doe het ook voornamelijk omdat ik harder wil optrekken, dus dat is fijn om te horen! Hoeveel harder zal ik ongeveer harder gaan met een dr70? 10-15 km/u?
En als ik hem later toch nog iets harder zal willen laten lopen? zijn er dan uitlaten die beter presteren op een dr70? En zo ja welke? En is dit de moeite waard?
 
Ik rijd zelf een zip type 3 met dr70 en std look uitlaat, maat van me rijd een zip 2000 dr70 met yasuni r uitlaat, dat verschil merk je toch wel redelijk imo maar dan voornamelijk in koppel, de topsnelheid is ook wel wat hoger maar niet enorm.
En als je dan een terugloper neemt zou ik de yasuni r kiezen, die uitlaat heeft zich al 100 keer bewezen als goede uitlaat op een dr70.
 
Ik rijd zelf een zip type 3 met dr70 en std look uitlaat, maat van me rijd een zip 2000 dr70 met yasuni r uitlaat, dat verschil merk je toch wel redelijk imo maar dan voornamelijk in koppel, de topsnelheid is ook wel wat hoger maar niet enorm.
En als je dan een terugloper neemt zou ik de yasuni r kiezen, die uitlaat heeft zich al 100 keer bewezen als goede uitlaat op een dr70.
Ik doelde meer op het verschil tussen een sito plus en bijvoorbeeld een yasuni R. Yasuni R staat er inderdaad om bekend dat het een erg goede is!
 
Zoals ik al zeg zal de koppel nog wel toenemen, ik rijd zelf met een technigas silent pro op mn zip en op mijn gilera stalker met een esm sc24(eerste type runner uitlaat) nou rijd ik met bijde gemiddeld 80gps terwijl die maat met dezelfde setup behalve de yasuni r rond de 90 gps zit.
 
Zoals ik al zeg zal de koppel nog wel toenemen, ik rijd zelf met een technigas silent pro op mn zip en op mijn gilera stalker met een esm sc24(eerste type runner uitlaat) nou rijd ik met bijde gemiddeld 80gps terwijl die maat met dezelfde setup behalve de yasuni r rond de 90 gps zit.
Ohhh zie nu dat ik het verkeerd had gelezen, dacht dat je het over een standaard uitlaat had. Het verschil is als nog steeds best wel groot dus. Mocht ik het na een paar maanden met een dr70 nog harder willen laten lopen komt er ook nog een yasuni R op!
 
Ben je niet in de war met cilinders welke op een 25 km variant gemonteerd zitten?
Het hemd is dan inderdaad dikker en ook zit er in beide carterdelen dan een rand zodat de spoelpoorten niet geheel open gaan.
Bij Gilera Runners is dit sowieso niet van toepassing....

Maar 83 echte km's is inderdaad netjes!
Zeker met een Sito, ga je toch voor een goede 70cc is een andere uitlaat wel een must!
Vario en koppeling ben ik niet zeker van aangezien Pia (standaard) de beste onderdelen aan boord heeft.
Maar goed dat is ieder voor zich natuurlijk...

Vergeet niet dat als je volledig overgaat tot wat pretspul er ook wederom afstelling noodzakelijk is.
Een DR70 i.c.m. een (of huidige) Sito rijdt net iets sneller/harder maar het op en/of wegtrekken gaat wel een stukkie sneller als met de standaard cilinder. Ik heb zelf zo een jaar of 6 rondgereden op een Mina scooter..., geen lawaai maar wel een hoop power!
Nee ik zit niet verkeerd v.w.b de cilinders.
Cilinderhemd blijft een cilinderhemd en het cartergat kan verschillen in diameter van brommers.

Ik heb het zelf meegemaakt. Zowel een 2 tact als een 4 takt.

Als je een nieuwe cilinder koopt met een hemd van bijvoorbeeld 47 mm dat gaat dus niet passen in het cartergat met een diameter van bijvoorbeeld 46mm.

Heeft niets te maken of het nou 25/km Of 45k/uur. Puur het cartergat.
 
De tecnigas rs is alleen een leuke uitlaat omdat hij aardig in de buurt komt van de yasuni r voor de prijs die je er voor betaald.
Maar de YasunI R is wel de betere.
 

En deze uitlaat past er onder toch? Sorry voor de simpele vragen maar heb er zo weinig verstand van dat ik het wel zeker wil weten voordat ik het bestel
 
Deze zou op iedere gilera runner 2t moeten passen volgens easyparts zelf.

Maar dan neem ik aan dat je gewoon een watergekoelde runner hebt met het orginele blok? Niet dat je op mijn advies een cilinder besteld en achteraf een luchtgekoeld blok eronder hebt van bijv een typhoon ofzo.
 
Als het goed is zit er gewoon een origineel blok onder ja, zijn runners altijd watergekoeld? Ik ga het even voor de zekerheid navragen aan de oude eigenaar. Kan ik ergens aan zien of het watergekoeld is?
 
Deze zou op iedere gilera runner 2t moeten passen volgens easyparts zelf.

Maar dan neem ik aan dat je gewoon een watergekoelde runner hebt met het orginele blok? Niet dat je op mijn advies een cilinder besteld en achteraf een luchtgekoeld blok eronder hebt van bijv een typhoon ofzo.
Deze zou op iedere gilera runner 2t moeten passen volgens easyparts zelf.

Maar dan neem ik aan dat je gewoon een watergekoelde runner hebt met het orginele blok? Niet dat je op mijn advies een cilinder besteld en achteraf een luchtgekoeld blok eronder hebt van bijv een typhoon ofzo.

Heb het even nagevraagd, het is een origineel blok! Bedenk me net wel dat het een pure jet is. Maakt dat verschil voor een cilinder of uitlaat?

EDIT: het is geen pure jet maar gewoon een SP
 
Last edited:
Over pure jets kan ik je niks zeggen omdat ik daar totaal geen verstand van heb.
Ja alle runners zijn watergekoeld.
Ik zou persoonlijk wachten tot een ander forum lid met meer kennis hierover reageert.
Ik weet alleen dat met een pure jet het afstellen nog wel eens lastig kan worden dus ik zou persoonlijk even wachten met onderdelen kopen.
 
Back
Top