Gilera runner 125cc elektrische start werkt niet

Halku

New Member
Goedendag,

Ik ben in het bezit van een Gilera runner 125cc VX, 4takt uit het jaar 2004.
Dit model is voorzien van een elektrische start.
Vandaag wilde ik mijn scooter starten om een stukje te rijden, maar helaas lukte dat niet. Bij de eerste drie pogingen hoorde ik de motor rondgaan, maar hij sloeg telkens net niet aan (ik zag wel rook uit de uitlaat). Na deze pogingen reageerde de scooter helemaal niet meer. Wanneer ik nu probeer te starten, hoor ik alleen een tikgeluid (vermoedelijk van het startrelais), maar verder gebeurt er niets. De verlichting werkt nog wel.

Ik heb de accu getest op een andere scooter, en die werkt prima. Daarnaast heb ik de twee blauwe zekeringen (15 ampère) vervangen, maar ook dat heeft niets opgelost. Ik heb vervolgens de carterdeksel losgemaakt om een opname te maken. Daarbij viel het me op dat de bendix er losjes bij hangt en helemaal niet wil draaien, zelfs de starterkrans beweegt niet. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

Zou het de bougie kunnen zijn?

Groet,

Halku
 

Attachments

  • Bendix.png
    Bendix.png
    329.3 KB · Views: 11
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Daarbij viel het me op dat de bendix er losjes bij hangt en helemaal niet wil draaien
Logisch dat de bendix niet wilt draaien als de startmotor net meer draait.
Dat asje van de bendix valt in de carterkapen dan hangt de bendix niet meer los.

Ik heb de accu getest op een andere scooter, en die werkt prima.
Wanneer ik nu probeer te starten, hoor ik alleen een tikgeluid (vermoedelijk van het startrelais), maar verder gebeurt er niets.
Als de accu goed is en je hoort enkel een tik van het startrelais kunnen er volgens mij vier dingen aan de hand zijn namelijk:

  1. Startmotor defect.
  2. Bedrading van het hoofdcircuit defect.
  3. Schakelcontact in het startrelais defect
  4. Het startmechanisme slaat vast of de krukas zit vast waardoor de startmotor blokkeert.
Maak eens een kortsluiting tussen de twee dikke draden van het startrelais, wat gebeurt er dan?
 
Zou je mij stapsgewijs willen uitleggen hoe ik een kortsluiting maak tussen de twee dikke draden van het startrelais.

Daarnaast wil ik ook vermelden dat er soms een harde knal uit mijn uitlaat kwam tijdens het starten.
 
Last edited:
Zou je mij stapsgewijs willen uitleggen hoe ik een kortsluiting maak tussen de twee dikke draden van het startrelais.

Daarnaast wil ik ook vermelden dat er soms een harde knal uit mijn uitlaat kwam tijdens het starten.
de knal uit de uitlaat kan zijn dat de ontsteking verkeerd staat of dat er een probleem is met de vonkt. Dat hij na 3 keer kicken pas vonkt en dan heb je teveel benzine om goed te kunnen verbranden en daarna krijg je een knal
 
Zou je mij stapsgewijs willen uitleggen hoe ik een kortsluiting maak tussen de twee dikke draden van het startrelais.
Haal de connector van het relais , of de dikke aansluitingen ( als je losse contacten hebt ) , en verbind deze met elkaar , door een dikke draad . De startmotor moet nu beginnen te draaien . De twee dunne aansluitingen zijn de stuurstroom van het relais .
 
Je heb 2 dikke rode draden op het startrelais ...
1 rode draad op Contactpunt 1
1 rode draad op Contactpunt 2
1 = 1 = 2 ... deze draden /punten contact laten maken met elkaar...
( pfffffff) .
 
Interessant hoe je erin slaagt een simpele uitleg te geven alsof je het wiel opnieuw hebt uitgevonden. Gelukkig is het contact maken tussen die contactpunten makkelijker dan contact maken op jouw toon (pfffff).

Wat mij betreft mag hier een slot op.
 
Ah vandaar "BLO", dat verklaart een hoop.

Het is duidelijk dat je trots bent op je ‘uitgebreide’ kennis, maar het is jammer dat je niet in dezelfde mate hebt geleerd om je communicatie op een volwassen manier over te brengen.
 
Update in volgorde:

Nieuwe zekering erin = Niet geholpen
Nieuwe Bougie erin = Niet Geholpen
Nieuwe Startrelais erin = Niet Geholpen
Nieuwe Bendix erin = Niet Geholpen
Nieuwe startmotor erin = Niet Geholpen
Nieuwe accu aangeschaft en gemonteerd = Niet Geholpen
Kabelboom nagelopen en doorgemeten = Niet geholpen
Carburateur helemaal binnenuit schoongemaakt = Niet Geholpen

Helaas.....

Ik heb een versleten krukas en een versleten vario.
 

Attachments

  • Versleten Krukas.jpeg
    Versleten Krukas.jpeg
    130.5 KB · Views: 5
  • Versleten Vario.png
    Versleten Vario.png
    151.5 KB · Views: 5
Last edited:
Weet je zeker dat je krukas splines ook weg gesleten zijn , zo op de foto lijkt de half poelie er het ergst aan toe te zijn . En zitten er afgebroken stukjes hiervan tussen de splines van de krukas
 
Ik heb dit gilera runner 3 maanden geleden via marktplaats gekocht, alleen maar ellende ermee. Banden waren versleten, in december 2 nieuwe banden erop. Olie was zwart, nieuwe beurt gegeven. Nieuwe bougiedop van NGK.

Ik laat hem maken en dan ga ik hem verkopen. Ben er echt helemaal klaar mee..
 
Als je hem laat maken , zal dat ook niet voor niets zijn , als hij dan weer goed is , kun je hem net zo goed op rijden , wat je er dan instopt , zal je er bij verkoop niet voor terug krijgen .
 
Back
Top