Gilera DNA hulp!

dnaftw

New Member
Hallo,

Sinds kort ben ik eigenaar van een gilera dna van 2005 en vind het fijn om op te rijden, hij heeft wel 2 problemen, namelijk;

1. Als de scooter warm is (15+ min rijden) valt hij soms uit als ik tot stilstand kom bij bijvoorbeeld een stoplicht. Dit gebeurt (meestal) wanneer ik vanuit hoge toeren rem of het gas loslaat waarbij ik dus volledig tot stilstand kom.

Info:
Stilstaand draait de scooter op 3000rpm~. Als ik dus vanuit hoge toeren rem of het gas loslaat zakt hij naar <1000rpm waarbij hij soms uitvalt, als die niet uitvalt en dus rond de 1000rpm draait gaat die naar een paar seconden weer idle naar 3000rpm.
Wel kan ik, door tijdens het remmen ietsjes met het gas te spelen bij lage toeren, ervoor zorgen dat hij nooit uitvalt alleen zou ik graag een permanente oplossing hiervoor willen hebben.

2. Als ik de scooter op zijn standaard zet (schuin) loopt het aantal toeren aardig op. gaat van ongeveer 3000rpm naar 5000rpm.

Verder doet alles het perfect.

Weet iemand waar dit aan ligt en hoe het opgelost kan worden? Ik ben niet heel erg ervaren met het repareren van scooters en weet er ook niet heel veel van af. Een bougie vervangen o.i.d. lukt me nog wel.
 
Advertisement - register to remove this

Probeer eens de luchtschroef op de carburateur een halve of hele slag verder open te doen. Kan misschien wel net iets te weinig lucht krijgen.

Als je de scooter schuin zet staat de carburateur ook schuin, ik weet niet precies hoe dit werkt, maar als ik mijn carburatuer schuin op het spruitstuk zet, loopt hij ook hoger in toeren. Daarom moet de carburateur altijd recht in het spruitstuk zitten.
 
Probeer eens de luchtschroef op de carburateur een halve of hele slag verder open te doen. Kan misschien wel net iets te weinig lucht krijgen.

Als je de scooter schuin zet staat de carburateur ook schuin, ik weet niet precies hoe dit werkt, maar als ik mijn carburatuer schuin op het spruitstuk zet, loopt hij ook hoger in toeren. Daarom moet de carburateur altijd recht in het spruitstuk zitten.


Bedankt voor je snelle reactie.

Spelen met de lucht- en stationairschroef heb ik al geprobeerd maar heeft het probleem niet opgelost.
 
Begin eens om de carburateur geheel schoon te maken.. En goed af te stellen..
Mocht dit verder niks uithalen en het afstellen gaat ook niet zoals je verwacht..

Dan de cilinder en zuigerveren controleren.. Vermoed dat je een compressie lek hebt als de motor op lagere toeren / stationair draait.

Kijk ook even de bougie kleur na om te zien of dat de motor misschien te arm of te rijk staat kwa mengsel voor dat je de cilinder gaan verwijderen.
 
Begin eens om de carburateur geheel schoon te maken.. En goed af te stellen..
Mocht dit verder niks uithalen en het afstellen gaat ook niet zoals je verwacht..

Dan de cilinder en zuigerveren controleren.. Vermoed dat je een compressie lek hebt als de motor op lagere toeren / stationair draait.

Kijk ook even de bougie kleur na om te zien of dat de motor misschien te arm of te rijk staat kwa mengsel voor dat je de cilinder gaan verwijderen.

Bedankt voor je antwoord ik zal even kijken of dat me gaat lukken.

Om aan te vullen; stationair valt die nooit uit, kan uren aanstaan. Het probleem is er alleen als vanuit hoge toeren wordt geremd of gas wordt losgelaten en hij hierdoor onder de 1000rpm zakt waarbij die pas uitvalt.

Ook gaat het starten altijd binnen 1sec elektrisch als die koud is. Als die warm is moet het gas wat worden meegedraait voordat die aan gaat, anders duurt het een seconde of 4-5.
 
Ik heb dit ook met mijn dna, kan 15 meter rijden ongeveer dan rem ik af en dan kan ik geen gas geven want dan stikt hij zeg maar, maar ik had toen hij op de standaart stond lucht goed afgesteld om dat ik dan vol gas kon geven zonder problemen, ga ik klein stukje rijden dan ineens lijkt het of hij te weinig licht krijgt ofzo
 
Back
Top