Gilera DNA afstel problemen

JCB

Well-Known Member
-toch maar een apart topic, bericht is nog best lang-
Ik ben bezig met het afstellen van m'n DNA.. Hij wilde niet starten met nieuwe Laser X Pro Chroom ontgrenst eronder, er zat sproeier 89 in. Nu 80 en hij start wel.

Scooter komt niet op toeren denk ik. Achterwiel blijft maar rustig draaien, ook bij volgas. Koppeling grijpt niet aan denk ik dus.
Heb er nog geen nieuwe drukveer in zitten, een vriend van me die de een koppelingssleutel heeft kon hem nog niet aan me uitlenen. Ik denk dat een lichtere drukveer de oplossing ervoor moet zijn dat de koppeling niet aangrijpt, denk ik verkeerd na of niet?

Nu zat ik dus een beetje te gas te geven bij me scoot, proberen of die nu wel wat deed. En het viel me op dat er af en toe hele kleine spettertjes benzine of olie uit de uitlaat vliegen!

Setup:
Gilera DNA zonder begrenzing
STD 50CC
Polini 9 rollen 5 gram Vario
Polini Koppelingshuis
Kopping Polini of STD
Rode drukveer
Aardig zware trekveertjes
Sproeier 80
Luchtschroef 1,5 open
Stationairschroef op ongeveer stationair
Nieuwe Laser X Pro Chroom ontgrenst

Scooter wil dus niet op toeren komen, koppeling grijpt niet aan lijkt het want op de standaard gaat het achterwiel ook niet harder draaien bij volgas. Ik denk dat een lichtere drukveer hier de oplossing voor is, dat test ik vanavond.

Maar hoe kan het nou dat er olie/benzine uit mn uitlaat vliegt? :?

Alvast bedankt! Stress hier nu.. Net nieuw uitlaatje komt er zooi uit!

Last edited:
Advertisement - register to remove this

niet de drukveer, maar je trekveertjes zijn veeeeeeel te strak, daardoor grijpt de koppeling zelfs met je hoogste rpm nog niet aan, en komt je scooter dus niet van z'n plek. Wat betreft de spetters weet ik zo niet. Misschien dat een van de oudere members het weet?

Setup update:
Gilera DNA ontgrensd
STD 50cc
Polini Maxiscooter Vario: Mix van 6 5 grams rollen en 3 2 grams rollen
Polini Maxiscooter Koppeling
Blauwe Hebo drukveer
Merk? Blauwe trekveertjes

Sproeier 80 / 74 / 68 (alle 3 leverde TOTAAL geen trekkracht op)
Luchtschroef 1,5 / 1,5 / 1,1 open

Stationairschroef op ongeveer stationair
Nieuwe Laser X Pro Chroom ontgrensd

Lijkt erop dat mijn sproeier nog groter moet dan 80.. Trekveertjes zijn nou niet zo heel strak dacht ik. En dat van die drukveer was het dus niet. Het probleem lijkt in eerste instantie wel in de overbrenging te zitten, maar ik denk toch dat het met de grote van de sproeier te maken heeft, ik probeer zo nog grotere sproeiers die een vriend komt brengen.

EDIT: 80 is grootste wat die vriend nu heeft. Maandag of dinsdagavond post ik wat een grotere sproeier als resultaat oplevert

Last edited:
Vandaag sproeier 86 geprobeerd.. Scoot komt niet op toeren, again.
Zal dus niet aan de sproeier liggen denk ik..
't Was sowieso al een beetje vergezocht al die sproeiers proberen doordat 'ie al één keer gereden had met sproeier 68 met de Laser X Pro eronder.
Daarna kreeg ik hem met de kickstart niet meer aan de praat.

Probleem is dus nu bij de scooter: Komt maar niet op toeren, en wat er veranderd is is alleen de uitlaat (en iets lichtere drukveer erin nu)

sproeier 68 t/m 86 heb geprobeerd ik , leverde geen resultaat op dus nu gaat er weer sproeier 68 in met de conclusie dat het probleem niet aan de sproeier ligt..

Heeft iemand nog ideeën?

probeer nou eerst eens even met je trekveertjes aan te kloten, want als je achterwiel niet draait betekend dat dat je koppeling niet aangrijpt.

Nieuwste ontdekking is dat de zuigerveren niet strak zaten.
Heb het blok van de scoot gehaald en ff alles nagekeken. Is het mogelijk dat doordat de zuigerveren niet strak zaten er koelvloeistof bij mijn mengsel kon lopen en ik daardoor ontzettend veel blauwe rook + compressieverlies had?

Alvast bedankt

Je zuigerveren hebben niets met je koelvloeistof te maken. Als er koelvloeistof in je cilinder komt is je koppakking gewoon niet goed.

Back