Gilera dna 50 vonkt niet meer

Vincent43

New Member
Ik ben al tijd bezig met mijn gilera dna, eerst had ik geen benzine dat is opgelost, ik heb paar x stukje gereden maar na 1km ofzo slaat hij ineens af gewoon dood, ff 2tel wachten en hij doet t weer... Nu sloeg hij vorige week ook af en wilde niet meer starten, nieuwe bougie erin nog niks, cdi/bombine vervangen nog niks. Het rare is als ik start mijn cockpit uit gaat en dan weer aan, als of je de sleutel omdraait. Ontsteking is nieuw, cdi nieuw, carburateur nieuw, benzine kraan nieuw... Iemand in de buurt van delft die mij kan helpen tegen vergoeding?

Advertisement - register to remove this

trabiarie

Active Member
Daar zou je dan een schema voor nodig hebben , dan achterop contact slot kijken en daar de draden doormeten .
b.v bij mijn scooter is de rode draad van de accu via een zekering (maakt deze nog wel goed contact?) en als ik hem hem op contact zet verbind hij de rode met een zwarte . Ik weet alleen bij jou de kleuren niet . Maar zo zou je dit dus kunnen doormeten met een proeflampje of een multi meter.
Maar gaat je cockpit uit als je de startmotor gebruikt? Dan zou het dus ook kunnen dat je startmotor alle stroom wegtrekt , dus dat je accu te weinig spanning heeft. Je zal alles moeten uitsluiten dus echt door meten.
Post automatically merged:

Hier een site met het manuel met elektra schema's https://www.manualslib.com/manual/1282058/Gilera-Dna-50.html#page=47-manual

Vincent43

New Member
Idd zodra ik start gaat mijn cockpit uit, dit heeft hij nooit eerder gedaan, dus het kan zijn dat hij mis kapot is? Ik dacht aan mijn spanings regelaar dat die mis niet helemaal lekker is

trabiarie

Active Member
Draait je startmotor wel snel genoeg rond als je start? Anders je accu eens onder lading zetten en daarna proberen .
Als hij loopt meten of hij bijgeladen wordt. Contoleer ook eens al je massa punten op vastzitten of corrosie.

Last edited:

Vincent43

New Member
Accu is nieuw, starter draait goed, kabels zitten vast

Ik was gewoon aan het rijden toen hij uit viel gewoon als of je contact uit zet

Last edited:

trabiarie

Active Member
denk dan toch aan je contactslot die zal doorgemeten moeten worden om die uit te sluiten. Zijn er andere dingen zoals knipperlichten die over het contact lopen en het ook niet meer doen?

Vincent43

New Member
Knipperlichten hebben het nooit gedaan, teminste achter wel maar voor niet. Als ik me slot ga doormeten moet hij dan 12v aangeven?

trabiarie

Active Member
Ja tussen de draad die van je accu komt en massa is 12v als je accu tenminste vol is. En van daaruit kun je dan verder meten.
Weet je of de stroom voor je cdi vanuit de stator achter je vliegwiel komt ? Heb je al gekeken of je een vonk hebt ? Als dat het geval is en hij loopt nog niet , kun je het contact verhaal vergeten en is er een andere oorzaak , b.v compressie of carb , is het een viertakt en staan de kleppen goed gesteld? En je zou kunnen meten op punt 5 van de cdi , deze mag als het contact aan staat geen verbinding hebben met massa . Hiermee zet je je motor uit door 5 aan massa te leggen. Ook punt 6 meten als de motor start moet 12v op komen

Attachments

• AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    96 KB · Views: 2

Vincent43

New Member
View attachment 59777dit is mijn cdi/bomine, hij krijgt geen vonk
Ja tussen de draad die van je accu komt en massa is 12v als je accu tenminste vol is. En van daaruit kun je dan verder meten.
Weet je of de stroom voor je cdi vanuit de stator achter je vliegwiel komt ? Heb je al gekeken of je een vonk hebt ? Als dat het geval is en hij loopt nog niet , kun je het contact verhaal vergeten en is er een andere oorzaak , b.v compressie of carb , is het een viertakt en staan de kleppen goed gesteld? En je zou kunnen meten op punt 5 van de cdi , deze mag als het contact aan staat geen verbinding hebben met massa . Hiermee zet je je motor uit door 5 aan massa te leggen. Ook punt 6 meten als de motor start moet 12v op komen

bobine-en-cdi

Attachments

• 20210306_145634.jpg
    20210306_145634.jpg
    129.4 KB · Views: 2

Limbo280884

New Member
View attachment 59777dit is mijn cdi/bomine, hij krijgt geen vonk

bobine-en-cdi
Hoi vincent

het probleem zit in je dashboard trek dat uit en hij start gegarandeerd. Heb een tijdje in een scooterzaak gewerkt ook een DNA voor reparatie gehad ding startte niet wat k ook probeerde geen vonk. Toen k eraan het werken was kwam een vaste klant die zei gelijk trek het dashboard eens uit. Je raadt het al de DNA startte gelijk.

Advertisement - register to remove this