Gilardoni of Malossi 172 cilinder

zippie078

Well-Known Member
Avond,

Zoals de titel zegt weet ik niet zo goed welke cilinder ik aan wil schaffen voor mijn NRG 172 project. Er komt een LC hexagon blok onder welke ik al heb. Hier zit al een gilardoni 172 cilinder op.
Hier heb ik de compressie van gemeten en is 7,9 bar wat in mijn ogen niet slecht is maar ook niet zo denderend.

Nu zit ik dus te twijfelen welke cilinder ik aan zal schaffen. Als ik de gilardoni neem zou ik er wel een hogedrukkop van DDL of HT op willen. Of is de Malossi 172 kit dan nog wat sneller? Ben niet van plan om de cilinder te laten tunen.
Rest van de setup zal een 25mm carb worden en malossi vario en koppeling.
Qua uitlaat ben ik er nog niet helemaal uit. Of de Malossi uitlaat of de DDL 180 uitlaat welke ik er echt dik uit vind zien. Heb er nu de standaard (sito) uitlaat opzitten.
Welke cilinder presteert dan net wat beter op zo'n uitlaat?
 
Advertisement - register to remove this

prestaties zijn vrijwel identiek met een hogedrukkop, gilardoni heeft meer tunings potentieel dus zou naar mijn mening de gilardoni fijn laten dan kan je nog altijd kietelen aan die cilinder als je hem sneller wilt
 
prestaties zijn vrijwel identiek met een hogedrukkop, gilardoni heeft meer tunings potentieel dus zou naar mijn mening de gilardoni fijn laten dan kan je nog altijd kietelen aan die cilinder als je hem sneller wilt
Maxo bedankt voor je antwoord.
Vroeg me inderdaad af of het prestatie verschil tussen de gilardoni met hogedrukkop en malossi cilinder te vergelijken is. Zoals je zegt kan ik beter de gilardoni nemen. Wil ik hem ooit laten tunen is er meer mogelijk.
 
Ik weet niet of het voor de gilardoni telt maar bij de malossi bestaan 5 overmaats zuigers. Vind ik persoonlijk wel fijn. Iedere 5000km trek ik het blok open en meet ik de cilinder op. Aan de hand van de slijtage kun je dan de cilinder honen en een nieuwe zuiger monteren.

Tuning heb ik niet echt ervaring mee maar een standaard 180'r loopt altijd wel goed. Getuned of niet.
 
Voor ik zover kob vinden zijn er voor de gilardoni geen overmaatse zuigers.
Zou je een overmaatse malossi zuiger in de gilardoni kunnen zetten? Dan is het nog een optie om mijn huidige cilinder te laten honen.
 
Goede vraag waar ik geen antwoord op weet. Je zou hier misschien de leverancier een vraag over kunnen sturen. Mocht hier verder niemand ervaring mee hebben..

Voor t meten van je cilinder en t bepalen van je overmaat heb je wel speciaal gereedschap nodig.
 
Ik weet niet of het voor de gilardoni telt maar bij de malossi bestaan 5 overmaats zuigers. Vind ik persoonlijk wel fijn. Iedere 5000km trek ik het blok open en meet ik de cilinder op. Aan de hand van de slijtage kun je dan de cilinder honen en een nieuwe zuiger monteren.

Tuning heb ik niet echt ervaring mee maar een standaard 180'r loopt altijd wel goed. Getuned of niet.
Er zijn zoveel overmaten voor dat soort cilinder omdat gilardoni giet is en een stuk slijtvaster, terwijl een malossi 172 een stuk hoogtoeriger is en van aluminium.

Vandaar dat ik ook groter fan ben van een gilardoni cilinder sinds je dan meer laagtoerige kracht hebt en THEORETISCH GEZIEN minder slijtage hebt.
 
De lagere slijtage komt vooral door de opwarming van de cilinder. Een aluminium cilinder zet sneller uit en daarom is het belangrijk om deze rustig op temperatuur te laten komen.

Als hij eenmaal op temperatuur is en je gaat hem zwaar belasten dan is een aluminium cilinder veel beter in staat om zijn warmte af te geven.

Dat is ook de reden dat ze een aluminium cilinder een hoogtoerig poortmapping kunnen geven. Hoge toeren betekent namelijk minder rendement en dus meer warmteontwikkeling. De cilindervulling is slechter bij hoge toeren.. Echter betekent meer toeren ook meer arbeid dus meer vermogen.

Een gietijzeren geven ze vaak een laagtoerige karakter omdat deze die extra warmteontwikkeling qua koeling niet kan verdragen.

Het klopt zeker dat bij lagere zuigersnelheden de slijtage lager is maar een 90% van je slijtage ontstaat bij koude motor. Als je hem rustig warm laat worden en je gebruikt een goede smering dan kan een aluminium cilinder net zo lang meegaan.

Zeker als je met warme motor flink gas wilt geven dan kun je beter een aluminium nemen i.m.o.
 
Back
Top