gietijzer en aluminium cilinders

F12-Racr

Well-Known Member
Ik hoorde ergens dat er een verschil is tussen deze 2 cilinders, iets van dat ze in toeren behoorlijk kunnen verschillen en aluminium betere prestaties heeft e.d tov een gietijzer.

Maar hoe zit dit nou precies? Ik heb gegoogled en niks gevonden |(

Kan iemand me het uitleggen of een linkje met uitleg geven?

bvd :)
 
Advertisement - register to remove this

gietijzer is laagtoeriger, maar ook duurzamer (gaat veel langer mee).

Aluminium is hoogtoerig, en kan dus een groter vermogen creëren in combinatie met de juiste onderdelen. Geschikt voor racegebruik dus.

aluminium cilinders zijn over het algemeen ook iets gevoeliger voor vastlopers/schreven.., gietijzer "kan wel tegen een stootje" zeg maar.
 
gietijzer is niet slomer ofzo hoor , alleen heeft de gemiddelde alu cilinder een beter opbouw van poorten en een extremere poorttiming.

ook de materialen zijn wat beter van een alu cilinder.

een gietijzer cilinder kun je ook wel 16 a 17.000 tpm mee draaien...


maargoed , het is absoluut verschillend per cilinder hoe het loopt ,zo kan een gietijzer cilinder wel sneller lopen dan een alu cilinder.

mja , een airsal 70 std bijv. is geen Malossi speed 70...
 
er is een verschil op hoeveel toeren je powerband komt,
als je met een dr70 16-17000 toeren jankt,
rij je voor geen meter,
maar als je met een prorace zoveel toeren draait zal die tog wat meer presteren.
 
er is een verschil op hoeveel toeren je powerband komt,
als je met een dr70 16-17000 toeren jankt,
rij je voor geen meter,
maar als je met een prorace zoveel toeren draait zal die tog wat meer presteren.


waarom zou je bij een gietijzeren cilinder op 14 a 16.000 tpm geen vermogen kunnen hebben dan volgens jou?

het gaat er btw ook niet om of het een dr oid is , een voorbeeld dat het goed kan werken op zulke toerentallen zijn de 50cc wegracers van de jaren 60 waarbij het vermogen best hoog was met gietijzeren cilinders.

het gaat om het idee dat het prima zou kunnen lopen op zulke toerentallen met een gietijzer cilinder , de details er verder omheen doen er even niet toe.

wel zou ik uiteraard voor een alu/nicaseal cilinder gaan als ik zulke toerentallen zou willen draaien.


Het ligt er maar gewoon aan hoe en met welke setup je wilt gaan rijden wat voor cilinder je het beste kan gebruiken..
 
Ik hoorde ergens dat er een verschil is tussen deze 2 cilinders, iets van dat ze in toeren behoorlijk kunnen verschillen en aluminium betere prestaties heeft e.d tov een gietijzer.

Maar hoe zit dit nou precies? Ik heb gegoogled en niks gevonden |(

Kan iemand me het uitleggen of een linkje met uitleg geven?

bvd :)
ik heb gelezen..........gietijzer is laagtoerig, gaat veel langer mee. aluminium is hoogtoerig.............
 
Het warme gietijzer verhaal. Kan je dit dan enigszins tegengaan door een vloeistof gekoelde gietijzer ?
En in hoeverre heb je hier dan profijt van ?

ROFL:
Oud topic jonguh!
 
Back
Top