Gietijzer cilinder of aluminium

Betarider073

New Member
Hallo,

Ik heb een beta rr50 met am6 blok. Ik heb dus een warmloper gehad en er moet een nieuwe cilinder en zuiger op nu zit ik te kijken wat beter is, aluminium of gietijzer. Ik weet de voor en nadelen van bijde maar ik heb gelezen dat een gietijzer zijn warmte niet kwijt kan, zou ik hiervoor mijn koelsysteem moeten verbeteren/upgraden omdat hij anders opnieuw te warm loopt en ik weer een nieuwe cilinder moet kopen?

Advertisement - register to remove this

Hallo,

Ik heb een beta rr50 met am6 blok. Ik heb dus een warmloper gehad en er moet een nieuwe cilinder en zuiger op nu zit ik te kijken wat beter is, aluminium of gietijzer. Ik weet de voor en nadelen van bijde maar ik heb gelezen dat een gietijzer zijn warmte niet kwijt kan, zou ik hiervoor mijn koelsysteem moeten verbeteren/upgraden omdat hij anders opnieuw te warm loopt en ik weer een nieuwe cilinder moet kopen?
Gietijzer moet gewoon kunnen. Anders zouden ze die cilinders ook niet maken. Lijkt mij dat standaard koeling genoeg is.

Als je van dat goedkope aftermarktspul gaat kopen, maakt dat niet uit, is toch allemaal rotzooi.
Beter een originele gietijzeren cilinder honen op een goede kwaliteit nieuwe zuiger.
Omdat gietijzeren cilinders wat constanter zijn in uitzetten/krimpen onder invloed van temperatuur.
Voor de kop/petje is alu juist wel ideaal.

En wat dutchino zegt. Vogel eerst eens uit waarom je een warmloper had.

Ik heb Zo’n 5 minuten met iemand achterop op volle snelheid en Max toeren lopen jagen (toerenbegrenzer is eraf). Hij rijd nog wel maar na een 200m valt ie dan weer uit met zo’n dof bwaaaaa geluid. Ook zat er geen druk op mijn kvs leidingen, deze kan je zo indrukken als het blok warm is de oorzaak hiervan weet ik niet. Iemand suggesties?

Oke snap je dat het belangrijk is om het uitvallen te bepalen?

Het slap staan van je kvs systeem kan duiden op een defecte waterpomp of een lek kvs systeem. Uitwendig of inwendig.

Ook zeker de moeite waard om te controleren....

Een lekkage is het denk ik niet want ik heb al een hele tijd de kvs niet bij gevuld en die staat nog wel tot aan de rand van de radiator gevuld. En de waterpomp werkt gewoon dus heb geen idee wat t kan zijn

Back