This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Gezakt voor praktijkexamen ):

Sab335

New Member
Ik ben vandaag gezakt voor mijn praktijkexamen waar ik 3 maanden op wachtte, heb nog geen scooter door mijn strenge ouders die zeggen dat ik eerst de rijbewijs moet halen en dan pas scooter halen dus balen. Toen ik bij de praktijk cursus was had iedereen een eigen helm omdat ze al een scooter hebben en al stiekem geoefend hebben terwijl ik nooit op een scooter heb gereden. Het weer was slecht, regen, heel veel regen en hagel dus ik kon niet goed opletten, ook was het superdruk omdat het regent en iedereen met de auto is. Het is echt jammer en ik ben echt kapot nu ik een nieuwe moet boeken voor 300 euro en wie weet zak ik ook nog voor die. Ben echt onzeker en mijn motivatie is weg, ik ken geen vrienden die scooter hebben van wie ik toevallig een scooter kan lenen. Op internet ben ik waarschijnlijk de eerste die gezakt is nu ik nergens een vergelijkbare situatie vind als die ban mij. Iedereen die ik ken die het praktijkexamen hebben gehaald zeiden allemaal “oh het is zo makkelijk” “je gaat het makkelijk halen” die woorden zal ik voor altijd herinneren. Heeft iemand misschien tips hoe ik nog kan oefenen zonder een scooter te halen en beetje advies?

In Belgie moet je een minimaal aantal praktijklessen volgen bij een erkende rijschool.
Hier wordt rijden op de openbare weg geoefend en ook de speciale verrichtingen die men allemaal moet uitvoeren op het praktijk examen.

De examinator vraagt u om:
  • te slalommen
  • in lussen te rijden
  • stapvoets te rijden
  • plots te remmen. (noodstop)
Bovendien moet je bewijzen of je alle bedieningsorganen van je voertuig kunt gebruiken.
  • voorrem
  • achterrem
  • gashendel
  • geluidstoestel (claxon)
  • dimlicht
  • grootlicht.
En als ze op het voertuig staan:

• versnellingen
  • richtingaanwijzers
  • noodstopschakelaar.

Wat zijn de eisen dan in Nederland om uberhaupt op examen te gaan.
Wat heeft het hebben van een eigen helm te maken met het wel of niet goed opletten dan?

Voor je weer 300 Euro uitgeeft aan een nieuw examen, beter om eens goed te oefenen bij een fatsoenlijke rijschool zodat je minder bezig bent met de scooter maar je aandacht kunt richten op het verkeer

Ga heel eerlijk met je zijn zakken voor scooter doe je wel echt iets mis. Heb hem zelf ook met noodweer gehad. En gemakkelijk geslaagd zonder scooter ervaring. Mag ik vragen waar je hem gehaald heb hoelang je les had en waarop je gezakt bent?

Ga heel eerlijk met je zijn zakken voor scooter doe je wel echt iets mis. Heb hem zelf ook met noodweer gehad. En gemakkelijk geslaagd zonder scooter ervaring. Mag ik vragen waar je hem gehaald heb hoelang je les had en waarop je gezakt bent?
Ik had 4 uurtjes les en daarna de examen, de rijinstructeur was behoorlijk aardig en had de meeste onder de knie maar de examinator wat een zak was hij zeg

@Sab335
Met verbazing las ik je bericht.
Wat ben jij onzeker zeg. Jammer voor zo'n jong iemand.
Zou daar eerst iets aan doen. Kan je dit bespreken met bijvoorbeeld je ouders, oom/tante, buurman/vrouw of ga eens met een professioneel iemand praten.
Je schaamt je dat je het niet gehaald hebt. Waarom? Probeer je het toch gewoon opnieuw...
Lekker belangrijk wat anderen over je denken/vinden!
Dat je van je ouders eerst je RBW moet halen voordat je een scooter koopt, is niet streng maar verstandig. Geen RBW en toch rijden is onverzekerd rijden en kan zeer ernstige gevolgen hebben wanneer je bij een aanrijding/ongeluk betrokken raakt.
Trouwens: een eigen helm kan je gewoon kopen hoor. Daar hoef je geen eigen scooter voor te hebben...