Gewicht/Weight zaken enzo.

Wat wil jij voor verschil merken met stikstof in je banden ipv lucht?

Totaal loos voor de sprint.
Enige voordeel is dat het minder snel uit de band ontsnapt, omdat zuurstofmoleculen kleiner zijn dan stikstofmoleculen. Een voordeel dat helemaal niet meer van toepassing is als je regelmatig je bandenspanning controleert.

Maar terug naar de gewichtsdiscussie: banden afschuren heeft Johan v.Schie idd al lang geleden gedaan, ik denk dat het enige voordeel de massa is. Echter hij gebruikte een groot achterwiel dus dan ben je sowieso in het nadeel wat dat betreft. Maar het viel me destijds wel op hoe smal zijn achterband was daardoor.

@Kees: je hebt vast ook wel eens die JS80 gewogen, wat weegt die dan?
 
Het idee achter de stiksof moleculen weet ik ook Joel, was alleen benieuwd naar zijn visie van winst pakken daarmee.

Draaide van Schie de banden aan de zijkant af of draaide hij de omtrek kleiner (afgeburnde band idee), waarmee je meer contactoppervlak verkrijgt?
 
@Kees: je hebt vast ook wel eens die JS80 gewogen, wat weegt die dan?

Ik heb nu de JS80 eraf liggen, zal hem deze week eens wegen. Ik heb het weleens eerder gewogen inderdaad alleen nergens opgeschreven. Ik kan me nog herinneren dat jouw uitlaat redelijk licht was alleen de demper is een beetje zwaar.
 
Totaal loos voor de sprint.
Enige voordeel is dat het minder snel uit de band ontsnapt, omdat zuurstofmoleculen kleiner zijn dan stikstofmoleculen. Een voordeel dat helemaal niet meer van toepassing is als je regelmatig je bandenspanning controleert.

Het idee achter de stiksof moleculen weet ik ook Joel, was alleen benieuwd naar zijn visie van winst pakken daarmee.


Klopt, dat is een bijkomend voordeel waar we weinig aan hebben bij het sprinten tenzij je met een extreem oud poreus band rijdt:+

Maar waar ik op doel:
- Stikstof wordt al jaren in F1 wereld gebruikt, natuurlijk omdat het minder snel ontsnapt maar ook omdat de temperatuur constant blijft. Ook oxideert stikstof niet tegenover perslucht. Al met al heb je met een totaal ander component te maken dan voorheen en dat kan voordelig uitpakken, vooral als je kijkt naar de finales waar de tijden slechts honderdsten van secondes van elkaar verschillen. Dus ook al is het verschil minimaal, dan kan het alsnog een maximale invloed hebben.
 
@Kees: je hebt vast ook wel eens die JS80 gewogen, wat weegt die dan?

Om hier even op terug te komen. Ik heb net een JS80 lang model gewogen deze is 1674 gram inclusief lange demper. Zonder demper weegt de uitlaat 1150 gram ongeveer.

Behoorlijk licht dus!

Een Roost Big Bore (oud type) is 10 gram lichter.

Beide gewogen zonder ophanging en flens btw.
 
Back
Top