Gewicht/Weight zaken enzo.

Inderdaad, aluminium is ook populair omdat het 'goedkoop' is. Ik heb weer ideeën voor het nieuwe seizoen. Mijn persimistische doelstelling is 42KG ongeveer en optimistisch onder de 40kg rijklaar.

Zoals Stefan zegt, lak is inderdaad best zwaar als op je een gegeven moment naar de kleintjes moet kijken. Op mijn achterkap is 1 grondlaag + 2 laklagen (2x gespoten) 250 gram omgeveer. (Ja ik heb het verschil gewogen :p).
 
Mochten er mensen zijn die serieus intresse hebben in alu bouten, wil ik wel kijken of ik iets kan regelen.

Kan ws wel via een bekende setje's krijgen van rond de 100 stuks (m6) in verschillende lengtes, voor ronde de 45-50 euro per set.

Mocht er intresse zijn PM
 
Mochten er mensen zijn die serieus intresse hebben in alu bouten, wil ik wel kijken of ik iets kan regelen.

Kan ws wel via een bekende setje's krijgen van rond de 100 stuks (m6) in verschillende lengtes, voor ronde de 45-50 euro per set.

Mocht er intresse zijn PM



ik quote wieger!


Leuk maar handel is op t forum verboden.

ik heb zijn quote wel aangepast maar je snapt het wel denk ik
 
Inderdaad, dankje sbo159. Ontopic weer!

Wat veel mensen vergeten bij het vergelijken van alu en staal is dat je soms met staal een constructie kunt maken die lichter is dan een alu constructie met de zelfde sterkte en stijfheid.
 
Omdat ik al een tijdje op zoek ben naar een goede band ben en ook benieuwd ben wat het gewichtsverschil is onderling ben ik het e.e.a te weten gekomen. Hieronder een lijst van gewicht banden voor 10inch velgen.

10 inch - HEIDENAU Racing Slick: 3250 gram
10 inch - HEIDENAU, 3.50-10 soft slick: 2200 gram
10 inch - Sava slick medium compound: 2760 gram
10 inch - Dunlop TT92GP 3.50-10: 2050 gram
10 inch - Schwable slick 3200 gram

Uitlaten:
Roost sprint 09 terugloop: 2750 gram
Roost HR 09: 2600 gram
Team 2006: 3740 gram
Hebo Racing 5: 2400 gram
JS80 lang model: 1674 gram (excl ophanging)
 
Last edited:
Geen uitlaat is nog lichter:W Nee maar even serieus, zaken zoals een uitlaat ga je toch niet selecteren op basis van gewicht? Zo zie ik het ook met banden, mooi allemaal een Deestone is waarschijnlijk nog lichter maar als je er geen grip mee hebt..
 
Een c30 is lichter als een C21 :+

Haha, nou een deestone kun je fijn als voorband gebruiken.
een 12inch TT91 band weegt 3kilo trouwens, een 12inch stage 6 slick 3.5 leuk voor in je lijstje.
een 2.5x10duro band 1.7kilo.

Doe mij maar liever 1pk meer,als 1 kilo eraf :p
 
Geen uitlaat is nog lichter:W Nee maar even serieus, zaken zoals een uitlaat ga je toch niet selecteren op basis van gewicht? Zo zie ik het ook met banden, mooi allemaal een Deestone is waarschijnlijk nog lichter maar als je er geen grip mee hebt..

Met een goede starthouding heb ik voldoende grip met mijn TT92. Dus leg jij mij eens uit waarom ik een sava slick zou pakken bijvoorbeeld als deze band goed genoeg is.

Daarnaast heeft bas, met een Deestone (achter) gereden en dat gaf voldoende grip, sterker nog hij heeft er zelfs een wedstrijd mee gewonnen.

Je opmerking richting de uitlaat is begrijpbaar, het is natuurlijk zot als je daarop gaat besparen als het vermogen kost. Alleen ik heb al veel pijpen getest en meerdere malen geconstateerd dat een bepaalde pijp hetzelfde vermogen geeft, dan is naar gewicht helemaal niet zo gek.

Beetje jammer dit soort reacties van jou naar mij de laatste tijd. Als je er aan irriteerd reageer dan gewoon niet. Ik vind het zo laag mogelijk houden van het gewicht gewoon een leuke bezigheid, en jij het behalen van zoveel mogelijk vermogen o.i.d. maar laat iedereen in zijn waarde.

Verder nofi
 
Met een goede starthouding heb ik voldoende grip met mijn TT92. Dus leg jij mij eens uit waarom ik een sava slick zou pakken bijvoorbeeld als deze band goed genoeg is.

Daarnaast heeft bas, met een Deestone (achter) gereden en dat gaf voldoende grip, sterker nog hij heeft er zelfs een wedstrijd mee gewonnen.

Je opmerking richting de uitlaat is begrijpbaar, het is natuurlijk zot als je daarop gaat besparen als het vermogen kost. Alleen ik heb al veel pijpen getest en meerdere malen geconstateerd dat een bepaalde pijp hetzelfde vermogen geeft, dan is naar gewicht helemaal niet zo gek.

Beetje jammer dit soort reacties van jou naar mij de laatste tijd. Als je er aan irriteerd reageer dan gewoon niet. Ik vind het zo laag mogelijk houden van het gewicht gewoon een leuke bezigheid, en jij het behalen van zoveel mogelijk vermogen o.i.d. maar laat iedereen in zijn waarde.

Verder nofi


Dat gewicht een ding van jouw was had ik al langer door. Nee maar je begrijpt me verkeerd. Het komt naar mij over dat je een band of uitlaat gaat kiezen op basis van gewicht, dat gaat naar mening een beetje ver. Dat de band of uitlaat naast goed vermogen en goede grip ook nog licht is, is een mooie bijkomstigheid. Maar je neemt gewicht niet als hoofdargument met zulke onderdelen.

Ik vind het heel erg knap Kees dat je het ding zo licht hebt gekregen en dat je daar zoveel doorzettingsvermogen voor hebt is bewonderingswaardig. Echter zou ik vanuit het vermogensperspectief toch anders gedaan hebben. 1 kilo erbij voor een radje en goed knallende speed erop zetten en je gaat hele dikke tijden neerzetten met dat gewicht. Snap de uitdaging van AC heus wel, alleen ben ik er niet van overtuigd dat zoiets hard kan lopen als een LC speed.

Nou weer vriendjes;)
 
Dat gewicht een ding van jouw was had ik al langer door. Nee maar je begrijpt me verkeerd. Het komt naar mij over dat je een band of uitlaat gaat kiezen op basis van gewicht, dat gaat naar mening een beetje ver. Dat de band of uitlaat naast goed vermogen en goede grip ook nog licht is, is een mooie bijkomstigheid. Maar je neemt gewicht niet als hoofdargument met zulke onderdelen.

Ik vind het heel erg knap Kees dat je het ding zo licht hebt gekregen en dat je daar zoveel doorzettingsvermogen voor hebt is bewonderingswaardig. Echter zou ik vanuit het vermogensperspectief toch anders gedaan hebben. 1 kilo erbij voor een radje en goed knallende speed erop zetten en je gaat hele dikke tijden neerzetten met dat gewicht. Snap de uitdaging van AC heus wel, alleen ben ik er niet van overtuigd dat zoiets hard kan lopen als een LC speed.

Nou weer vriendjes;)

Ik snap jouw punt Tommy.

Het zijn bepaalde keuzes die je maakt vind ik. Ik heb meer plezier met het bouwen van mijn eigen kappenset en het verlichten van dingen, het uitzoeken wat efficiënter is etc. Tuurlijk wil ik ook een dik vermogen maar ben ik geen type dat zelf gaat tunen, hele hoop onderdelen testen, boeken lezen over 2-tact etc intreseerd me niet zoveel. Najah het moet gewoon goed lopen en competief zijn met de rest, en dat is het ook. Laatste wedstrijd reed ik met 21PK en eindigde met een vierde plaats. Als ik een speedblok had met radiateur etc dan had ik meer energie en tijd gestoken in het behalen van een hoog vermogen en waarschijnlijk minder energie/tijd/interesse in het zo laag mogelijk houden van het gewicht. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Tenslotte blijft het (voor mij dan tenminste) een hobby en doe ik het voornaamste voor mijn plezier.

Ik vind het ook leuk om bepaalde informatie te delen met anderen. Of een bepaalde uitlaat/spoel timing beter is als het andere zul je mij waarschijnlijk niet zien posten, maar over gewicht weet ik alles en dat deel graag met anderen. Wat anderen er dan mee doen moeten zij zelf weten.

Het zou natuurlijk idioot zijn als je een technigas (overdreven gezien) pakt met 2pk minder ipv een c20 omdat hij 300 gram lichter is, omdat het vermogen dat je dan kwijt bent meer impact heeft op de tijd die je neerzet. Ik heb namelijk ook met een Deestone getest op mijn machine leverde dat strepen van 20meter op. Toen heb ik die meteen eraf geplopt en is de TT92 erop gegaan waar ik wel goede grip mee heb. En dan boeit het me niet dat een TT92 800 gram zwaarder is ;)
 
nog nooit over het afschaven van de banden gedacht kees? Je kan aan de zijkant van het loopvlak zeker nog wel het e.e.a. aan gewicht verwijderen.

Dit is wat moeite en moet je ff voor gaan zitten en iets op bedenken hoe je het kan doen. Maar het kan.
 
Is er dan geen risico dat de rolweerstand toeneemt, waardoor je uiteindelijk niks wint en misschien alleen maar verliest?
 
Van Schie deed dit niet met de reden om het gewicht van de band naar beneden te krijgen. Reden was om de band minder stijf te maken zodat de band op hogere snelheid meer uit kon zetten waardoor je een langere vario werking kan creeren. Ik heb het vorig jaar ook gedaan en merkte er bar weinig van, misschien ook wel omdat de vertanding al goed lang is:p
 
Back
Top