Gewicht/Weight zaken enzo.

inderdaad, mijn ac blok zonder koelvin steeg niet eens 20 graden tijdens een sprint.
uiteraard heb je ook blokken die 5 graden boven ideaal nog steeds 99% vermogen geven.
 
Mijn carterdeksel en wat ander spul zit met zulke boutjes vast, was 45e kwijt voor een stel boutjes, tis maar wat je er voor over hebt

Het nadeel is dat aluminium bouten ontzettend vreten in een aluminium carter. Met flink wat vet zal het wel beter gaan, maar ik blijf het niks vinden :)
 
Het nadeel is dat aluminium bouten ontzettend vreten in een aluminium carter. Met flink wat vet zal het wel beter gaan, maar ik blijf het niks vinden :)

Ik rijd sinds 2005 met dezelfde alu bouten in mijn carter.

Omdat de boutjes geanodiseerd zijn vreet dit dus niet.
 
Ik rijd sinds 2005 met dezelfde alu bouten in mijn carter.

Omdat de boutjes geanodiseerd zijn vreet dit dus niet.

Als ze geanodiseerd zijn zal dit inderdaad wel geen problemen geven. Ik ging van normale aluminium bouten uit. Even geen rekening mee gehouden. Welke aluminium bouten gebruik jij?

Gr,
Tom
 
Als ze geanodiseerd zijn zal dit inderdaad wel geen problemen geven. Ik ging van normale aluminium bouten uit. Even geen rekening mee gehouden. Welke aluminium bouten gebruik jij?

Gr,
Tom

Alu bouten zijn altijd geanodiseerd vanwege de corrosie, oppervlaktehardheid en het vreten zoals je zegt.
Ik ben i.i.g. nog nooit blanke alu boutjes tegengekomen.

Ik rijd met Top Performances boutjes, die zijn van 7075 T6 aluminium en hebben een hogere rekgrens dan bijv. RVS 304 boutjes.
 
In principe kunnen een hoop onderdelen nog vervangen worden door aluminium. Als je ziet wat ze allemaal in de fietswereld doen. Zelfs (wiel)steekassen/stuurpennnen/kettingwielen zijn soms gemaakt van aluminium. Carbon/Titanium is nog mooier. Helaas is dit als particulier bijna niet te betalen.
 
Ik heb nog wel een leuke ontwikkelen voor de gewichts freaks. Mijn NRG was op Nijmegen 45.8 KG, en hier gaan nog 2 KG vanaf (minimaal).

Maar wat erg intressant is, is het maken van carbon kappen. Hier ben ik zelf een beetje handig in geraakt (mallen bouw etc). En had ik een mal van mijn kuip gemaakt. Uit impulsiviteit van een vriend van mij maar begonnen aan een carbon product omdat we nog 1M2 carbon (200gr/m2) over hadden. Sander omdat hij het mooi vind en ik omdat het licht moest zijn. Maar mijn doel was wel om dan maximaal gewicht te halen en hem dus maar 1 laag dik te maken.

Het was wel even spannend bij het los halen, maar uiteindelijk kunnen we de conclusie trekken dat het meer als stevig genoeg was. De kap was erg flexibiebel maar als je hem dubbel vouwde brak het nog niet. Eenmaal gemonteerd was hij behoorlijk stevig. Je kon hem wel indeuken maar dan sprong hij weer terug in zijn originele vorm.

De originele kuip was 780 gram zwaar en deze 215. Er is dus op een kuip 565 gram bespaart. Op mijn voorkap hoop ik 600 á 700 gram te besparen. Spatbord ook wellicht een klein beetje, en later ook de achterkap.

Uiteraard begrijpen jullie wel dat dit iets intressants is voor de Scooter70 klasse volgend jaar ;)
 
*knip* reclame maken is hier niet de bedoeling denk ik :p

Sorry Wieger, je hebt gelijk :)
 
Last edited:
Zo nieuw is dit niet , Chezzmo is hier al lange tijd mee bezig.
Alleen moest het bij hem ook echt stevig zijn. Dus gebruikte hij meerdere lagen.

Ook heeft hij diverse poly kappen gemaakt.
 
Zo nieuw is dit niet , Chezzmo is hier al lange tijd mee bezig.
Alleen moest het bij hem ook echt stevig zijn. Dus gebruikte hij meerdere lagen.

Ook heeft hij diverse poly kappen gemaakt.

Inderdaad, dit wist ik natuurlijk wel, ook L&M en Thunderracing waren hier geruime tijd van tevoren al mee bezig.

Maargoed, meeste van deze mensen hebben niet gekeken naar echte gewichtswinning die er te halen is. Pas geleden had ik een L&M achterkap vast van 4KG!! Ik zou zelfs een weddenschat durven af te sluiten dat ik dezelfde kap maak die minder als 2KG is, en waar ook gewoon een heel seizoen mee gereden kan worden.

En veel kappen op enkele na hoeven helemaal niet zo stevig te zijn en daar is dan ook een leuk rendement te behalen, maar dat bedoelde jij ook denk ik :)
 
Idd , dat bedoelde ik.

Ik weet van Chezzmo dat hij met zn raceframe van carbon wel lichter wilde , maar niet durfde. Iets wat ik ook kan begrijpen.

Maar voor een sprinter is enkellaags meer dan genoeg met een goed lamineer middel.

Als je met zo een ding op je snuffert gaat is het zowiezo wel kapot :)
 
:+Om dit topic maar leven in te blazen:

Op discovery werd verteld dat een BMW voor 9kilo aan lak erop gespoten kreeg. :eek:8P

Dus lak is wel zeker zwaar, alleen natuurlijk niet in zo een erge vorm op een scooter.

Ook kan er bij verschillende frames, stukken weggeslepen worden en alu voor teruggeplaatst worden.!! hier zit veel gewicht in
 
staar je niet altijd blind op alu, er zijn ook genoeg staalsoorten die zo behandeld zijn dat ze wat betreft de verhouding treksterkte/gewicht gunstiger zijn dan de meeste alu soorten ;)
uiteraard betaal je hier wel voor.
 
Back
Top