Gewicht/Weight zaken enzo.

Tinne

Ins GhöN tshene Thön..
weightloss.jpg


Heren,

Het verminderen van het gewicht van een kappen, van velgen, van frames etc etc. Iedereen lijkt ermee bezig. In elk (project)topic waarin iemand bijvoorbeeld een frame of carterdeksel met gaatjes laat zien ontstaat vaak een enorme discussie over wat wel of niet veilig is, wat wel of niet nuttig is.

Laten we 1 topic maken waar over die zaken (adhv) foto`s bijvoorbeeld gesproken kan worden. Of waar ideeen besproken kunnen worden.

Ik ben geen expert oid, het onderwerp boeit me enkel.
Ik trap af met een aantal (voorbeeld) onderwerpen.


  • De winst qua gewicht van AC vs. LC.
  • Het nut van velgen die CNC gefreesd zijn, en het belang van roterende massa daarmee.
  • Carterdeksel lichter maken, is een carterdeksel een deel waarop krachten komen te staan? (niet alleen ivm kickstarten)
  • Lichte kappen voor vermindering luchtweerstand? of een frame zonder kappen?
  • Carbonkappen?
  • stnd waterpomp (vermogensverlies? ) of extern (gewicht batterijpack/accu? )
  • MTB schijfremmen...veilig?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dat ze nu velgen uitbrengen waarop MTB remmen gemonteerd moeten worden vind ik ronduit gevaarlijk. Ik hoop ook dat deze niet goed gekeurd worden door de TC. Deze remmen zijn gemaakt op 60km/h tegen 25 kilo?
Op een sprint scooter horen ze imo NIET thuis.

Als er naast mij iemand zou rijden met die chinese troep dingen, en zo'n rem klapt ineens of smelt vast voor mijn part, en hij zou mij raken, krijgt ie van mij nog een schop na! Sorry hoor, maar ik kan me hier echt kwaad om maken!

Ook is het zo, dat als er een ongeluk zou gebeuren door dit soort onzin wat 200 gram scheelt, er maar weinig gemeentes en verzekerings maatschappijen goedkeuring zullen geven voor een sprint lijkt me.
 
Die remmen zitten er volgens mij voor de sier op. Ik heb eens op de Kikaku sprinter gezeten waarop een mtb rem zit. Het remt als je het test. Alleen op snelheid zou ik het niet doen. Het zal gewoon vol met achter remmen zijn.

Omdat je een voorrem moet hebben, zet je er een 'schijn' rem op zeg maar.
Schijfjes zitten met mini schroeven op een adapter, die trek je (met remklauw) echt zo van de velg af denk ik.

Het is deels aan de TC dan of jezelf om te bepalen wat gevaarlijk is.
Uiteindelijk is de TC bepalend.

Of je sprint nergens mee, en dan kan je echt het lichtste maken.
 
Ja dat bedoel ik. Als dan zo'n flutschijfje eventjes krom slaat en de boel blokkeerd, zou ik de sjaak zijn die er naast rijd. Dan is dat gebeunde hok naast mij total loss wat me dus weinig zal boeien, maar dat mijn machine en misschien ik zelf daardoor schade zou kunnen oplopen vind ik erger. Het eventuele publiek zou een scooter in hun nek ook echt niet op prijs stellen dunkt me.


Het zelfde geld voor dat frame waarbij het subframe afbrak (weet zo snel ff niet wie het was) Diegene werd boos omdat zijn broer erop ging zitten en de boel afbrak.
Waar dan niet naar gekeken wordt, is als je met zo'n machine ff 100km/h gaat rijden? als het blok afbreekt en je gaat op je plaat met zo'n snelheid is de hele SBO afgelopen denk ik. Omdat er op dat moment vast en zeker doden zullen vallen.

Ik kan het alleen maar toejuichen dat de TC strenger zou worden dit jaar.
Ik vind alleen wel dat ze vooral op veiligheid moeten inspecteren, en niet moeten mieren neuken bij iemand die 2 vierkante centimeter kapwerk mist ofzo.
 
eens. Soms doet men maar wat. Overal gaten boren en vanalles wegslijpen.
Onder het mom "ik weet wat ik doe" "dat kan best" "we zien wel".

Dit gewicht besparen ziet er ook willekeurig uit.

[IR]http://img166.imageshack.us/img166/198/16072006008av5.jpg[/IR]
 
Grotendeels mee eens. Om dit topic maar even van informatie te voorzien zal ik mijn velgen-info prijsgeven. Ik heb voor een Zip FR velg en achter een Piaggio typhoon velg, samen wegen zijn 3.8 KG. In totaal is er 645 gram afgedraait en uit de spaken gefreest, vanzelf sprekend was het meest vlees van de achtervelg te halen. Foto's zijn te zien in mijn project topic.

Ik weet niet wat het effect is van verminding van roterende massa. Ik ben niet zo'n kei in natuurkunde enzo, desalnietemin geloof ik er wel in dat je hier wel veel winst in kan halen. Daarnaast heb ik een goede voorsprong met mijn slechts 2.6 KG wegende voorvork van aluminium. Echter zal het wel even wennen zijn met slechts á 8 Kg aan de voorkant te hebben ipv ruim 15 eerst, we zullen zien.

Nog een tip, in het SBO magazine staat een goed stuk van Luc Foekema over de winst van lucht en rolweerstand t.o.v. gewicht.
 
Ik heb dus ook cnc velgen (typhoon 10 & Nrg 13) Nooit getest natuurlijk, omdat er nauwelijks mee gereden is. Wel weet ik dat dit met een veiliger patroon is gefreesd dan mijn oude. Die ging op de achtervelg (trommel) scheuren.

Sowieso is het met velgen gewoon ook constant controleren. Dat zou je met meer risico`s moeten doen. Alleen is dat je eigen verantwoording (ook TC) want zelf wil je toch ook niet met scheuren rondrijden.....of wel?



Nog een onderwerp;

150 meter
Ac vs LC
Ac 20 pk mogelijk? (dacht het wel)
Temp probleem verwaarloosbaar ivm. tijdsduur?
Wat win je met AC....KVS/Radiateur/externpomp/accu...

Alleen niemand lijkt er meer serieus mee bezig te zijn (met AC dus)
 
image.php


Met de hand zie ik.
Zonder plan? Vrij risicovol imo.
Van de bekende CNC velgen zijn tenminste al ervaringen.

(dit is natuurlijk wel de plek om erover te discussieren)
 
Waarom is het risicovol ? bij het frezen hebben we ervoor gezorgt dat de hoek in de spaak nog steeds aanwezig is voor de stevigheid. Dit is overigens wel in een freesbank gedaan en tot op de tiende MM zijn alle spaken gelijk gefreest, weet niet of je dat met hand bedoelt.

En wat bedoel je precies met zonder plan ? Ik denk dat het in dit wereldje toch een kwestie van proberen is. We hebben het niet zo gefreest / gedraait dat het gegarandeerd scheuren is, maar een risico blijft het toch dat neem ik dan ook graag en zal ik zeker op scheuren e.d. gaan letten.

Owja, wat sommige denken is dat het middelste deel bij de trommel ver uitgedraait is, maar dit is echter niet zo. Hier is echt alleen het bovenste laagje en de "spaken" vanaf gehaald die normaal de plastic dop vast houd.
 
Zonder plan omdat ik ook wel eens mooie krachten simulaties voorbij zie komen.

Maar dit is een risico wat je wel kan nemen, omdat het wel goed te controleren is.
 
We zullen zien ik ben ook van mening dat mensen soms maar wat doen!,en ik moet zeggen dat we aardig licht spul hebben maar ik denk daar bij ook als je telicht gaat met een lichte rijder,dat het ook nadelig kan zijn!


En over het AC VS LC ik denk wel dat de grotere merken zoals malossi meer ontwikkeling in een LC stoppen,het zal mischien wel net zoveel vermogen kunnen geven,maar hoe zit het met koeling het is mischien maar een korte afstand maar tempratuur geeft toch invloed op de prestaties van je blokje? water koeling is toch veel constanter?


(DOMINIC-TC)
 
Dit wordt gewoon een topic van 'Mijn velgen zijn wel sterk' 'Nee dat zijn ze niet, want ik kan via een computer beeldscherm kijken hoe sterk ze zijn en hoe ze zijn uitgefreest' In mijn ogen kan je hier maanden over blijven praten zonder dat je er iets wijzer van wordt. Er wordt af en toe, bij het sprinten, te ingewikkeld gedacht. Je kan aan de hand van een foto niet zien hoe sterk iets is, het ziet er misschien wel sterk uit, maar misschien zie je in het echt wel allemaal haarscheurtjes die de camera niet weergeeft. Via een beeldscherm beoordelen hoe sterk iets is, is erg moeilijk.

Ik heb hier een tijdje geleden ook een velg laten zien op een foto, en die ging de 150 meter niet volhouden volgens velen. Ik heb het uiteindelijk ook niet gedaan. Maar heb een maand later de gok genomen en heb gewoon onder een scootertje gezet en ben er mee gaan rijden. Wheelie's, stoepranden, neer klappen met een keiharde band en bijna geen vering. Nou, het velgje functioneert nog prima en heeft geen kick gegeven. Dus ja, wat wil je met de informatie van een foto als je het velgje of iets anders nog niet in het echt hebt gezien en niet de achterliggende gedachte weet hoe het is bewerkt.
 
Last edited:
Dus ja, wat wil je met de informatie van een foto als je het velgje of iets anders nog niet in het echt hebt gezien en niet de achterliggende gedachte weet hoe het is bewerkt.

Je kan wel zien of er redelijk over nagedacht is of er gewoon is gaan frezen & boren. Het lijkt me wel verstanding er wat over na te denken toch?


s5030005kn0.jpg


Spijltjes en de gaten in frame, tevens door de las heen van balhoofd.
 
Ja, de velgen waren in het ''nieuwe parts topic'' al gepost met die gekke schijf. Op de scootermania kalender, maand december staat die japanse sprinter ook afgebeeld met die velg. De foto's hierboven zijn geloof ik ook van dat ding?

Scootertuning.net magazine nummer 1 of 2 stond ie geloof ik ook in.

Maar of er veel winst te halen is, met het afdraaien en fresen van velgen weet ik niet zozeer. Het onafgeveerde gewicht wordt lager, Dit heeft naar mijn mening meer invloed op de wegligging in bochten, dan dat je er winst mee trekt voor gewicht op de sprint.
Ook lijkt het mij, wanneer je voorkant echt te licht gaat worden, je bij een sprint vrijwel niet meer op kan trekken zonder het gas te lossen en weer op te pakken. Dan zou je opponent met een zwaardere machine (met name de voorkant) weer winst kunnen pakken, omdat die het gas open kan houden de volledige sprint.
 
Je kan wel zien of er redelijk over nagedacht is of er gewoon is gaan frezen & boren. Het lijkt me wel verstanding er wat over na te denken toch?


s5030005kn0.jpg


Spijltjes en de gaten in frame, tevens door de las heen van balhoofd.


Leuk...Een wheely landen, en dan ook met je frame op straat kletteren.
Dat gaat toch gewoon knikken daar boven in die hoek!?
 
Je kan wel zien of er redelijk over nagedacht is of er gewoon is gaan frezen & boren. Het lijkt me wel verstanding er wat over na te denken toch?

Ja dat wel, maar soms lijkt het op een foto of er niet is nagedacht. En is dat toch wel gedaan. Het is in mijn ogen erg lastig om echt precies te zeggen hoe sterk iets is aan de hand van een foto. Maar verder vind ik dit wel een goed topic, vind het wel intressant :)


Spijltjes en de gaten in frame, tevens door de las heen van balhoofd.

Ja, daar is inderdaad niet over nagedacht. Maar er is over dat frame al genoeg gesproken.
 
Last edited:
Back
Top