Gevolgen van rijden zonder rijbewijs

wsurf

Well-Known Member
Hallo,

Ik 15 en van plan om een scooter te gaan aanschaffen. In tegenstelling tot veel hier ben ik er niet mee van plan om naar school te rijden, maar naar mijn windsurfspot.

Het gaat als volgt:
Een retourtje naar mijn surfspot is 15 km. Dit is te ver om te fietsen (zeker de terugweg) en met de auto ben ik van mijn vader afhankelijk. Ik surf gemiddeld 1 á 2 keer per week. De route is langs allemaal weilanden en erg buitenaf. Alleen er is natuurlijk wel een kans dat ik gepakt kan worden.
Heeft dit ook nog gevolgen voor mijn toekomstige autorijbewijs? Ik snap wel dat je een boete krijgt, maar ik wil niet graag strafpunten op mijn rijbewijs.

Mazzel,
 
Advertisement - register to remove this

Als je wordt aangehouden zul je iedergeval niet verder mogen rijden.
Vaak heb je het geluk dat je een boete zult krijgen al jou boetes worden volgens mij nog gehalveerd als je 15 bent.
Je bent natuurlijk ook niet verzekerd dus houdt hier rekening mee!
Het is niet alleen maar voor jou maar ook voor je omgeving belangrijk dat je verzekerd bent.

Het zou wel eventueel gevolgen kunnen hebben voor je rijbewijs vooral als je meerdere malen bent gepakt.
 
Bedankt voor je reactie! Dat een verzekering+rijbewijs belangrijk is voor de omgeving ben ik het helemaal met je eens. Daarom wil ik er ook niet mee naar school gaan ofzo, alleen als het een beetje waait naar mijn surfspot. Ik doe ook een helm op en de verlichting zal ook perfect voor elkaar zijn, dat komt wel goed.
Onderweg kom ik denk ik maar 5 automobilisten tegen en ik moet één weg oversteken. Van de rest is het alleen maar langs weilanden.
De kans dat ik politie tegen kom die mij aanhoudt is ook maar 0.01%. Maar ik wil niet slecht beginnen met mijn autorijbewijs.

Zijn er mensen die zeker weten wat de gevolgen zijn?

Alvast bedankt!
 
Als je, je netjes aan de regels houdt is er niks aan de hand tenzij ze daadwerkelijk gaan controleren. Hoe dan nog kan ik je toch aanraden om een rijbewijs en verzekering te hebben voor het geval dat.
Ook al kan je nog zo goed rijden, je kan geen vertrouwen plaatsen in andere weggebruikers.
Vandaar het rijbewijs en verzekering. Ben zelf ook al 2x van de scooter gereden op buitenaf terrein terwijl het mijn schuld niet was.
 
Je begint al slecht als je je geen voorstelling kan maken dat een verzekering letterlijk van levensbelang kan zijn.

Volgens mij heb je geen enkel besef wat de gevolgen kunnen zijn wanneer je iemand aanrijdt indien je onverzekerd bent.

Bij blikschade draai wellicht op voor de kosten.
Beetje lullig wanneer één van die vijf auto's die jij tegen komt een Rolls Royce blijkt te zijn.
Dure grap !!!

Het wordt vele malen erger als je iemand aanrijdt die vervolgens blijvend invalide is.
Dan blijf je de rest van je leven betalen.

Wanneer je iemand dood rijd krijg je niet alleen alle kosten van de uitvaart voor je kiezen, maar waarschijnlijk ook een strafblad waar je, mogelijk, de rest van je leven last van blijft houden.

Persoonlijk zou ik dit niet op mijn geweten willen hebben.

Daarbij kan het zijn dat verzekeringsmaatschappijen erg moeilijk gaan doen bij een, in de toekomst, nog af te sluiten verzekering.
Hogere premie, bijzondere voorwaarden, weigering acceptatie, zwarte lijst enzovoort, enzovoort...

Ga niet denken: dat gebeurt mij niet, want dit kan IEDEREEN overkomen !!!

Waarom zoveel risico nemen in je nog prille leven.

Trouwens:
Indien de scooter op naam staat van iemand die wel een rijbewijs heeft en deze ook heeft verzekerd, keert de maatschappij niets uit wanneer er een persoon op rijdt die geen rijbewijs heeft.

-----------------------------------------------------------------------

Ik weet niet of bovenstaande invloed heeft op je toekomstige rijbewijs.
Het zou een goede zaak zijn wanneer dit wel het geval is.

Verder weet ik niet zeker of het verstandig is dat bepaalde personen een rijbewijs mogen halen wanneer ze de noodzaak van een verzekering niet (kunnen/willen) inzien.

Maar dat is slechts mijn mening...

De hoogte van de boete kan je hier bekijken:

http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=10826,10819,10818,10817,3115#keuzes

Maar dat is wel het laatste waar ik me zorgen over zou maken...
 
Last edited:
Hallo gcs100,

Bedank voor je reactie (en trouwens van alle anderen!). IK zie er dan toch maar van af. Want je hebt gelijk, wanneer ik iemand aanrijd, heb ik wel een probleem waar ik mijn hele leven last van kan hebben. En het is naturrlijk illegaal, ik moet nooit meer op zulkse ideeen komen 8). Ik zal maar eens kijken of ik een karretje achter de fiets kan bouwen ofzo en dan maar wat meer doorzetten, en anders mijn vader maar heel lief aankijken. :)

Zelf zou ik het ook ontzettend erg vinden als iemand (automobilist of scooter, zeg het maar) mij zou aanrijden en dat ik daar een blijvend letsel aan over houd.

Ik wil later graag accountant worden, dus dan moet ik geen problemen krijgen met de overheid/justitie, of een strafblad krijgen.

Eigenlijk moeten ze de boetes voor rijden zonder rijbewijs 5x zo hoog maken, dan komen mensen niet meer op zulke ideeen.

Allemaal bedankt voor de moeite,

Groeten,
Wsurf8)
 
Hallo gcs100,

Bedank voor je reactie (en trouwens van alle anderen!). IK zie er dan toch maar van af. Want je hebt gelijk, wanneer ik iemand aanrijd, heb ik wel een probleem waar ik mijn hele leven last van kan hebben. En het is naturrlijk illegaal, ik moet nooit meer op zulkse ideeen komen 8). Ik zal maar eens kijken of ik een karretje achter de fiets kan bouwen ofzo en dan maar wat meer doorzetten, en anders mijn vader maar heel lief aankijken. :)

Zelf zou ik het ook ontzettend erg vinden als iemand (automobilist of scooter, zeg het maar) mij zou aanrijden en dat ik daar een blijvend letsel aan over houd.

Ik wil later graag accountant worden, dus dan moet ik geen problemen krijgen met de overheid/justitie, of een strafblad krijgen.

Eigenlijk moeten ze de boetes voor rijden zonder rijbewijs 5x zo hoog maken, dan komen mensen niet meer op zulke ideeen.

Allemaal bedankt voor de moeite,

Groeten,
Wsurf8)

Ik ben blij dat je hierover hebt nagedacht.

Er bestaan dus nog steeds wijze mensen !!!

Zeer verstandig besluit van je.

Mijn compliment !
 
Waarom deze opmerking ?

Wees blij dat deze topic-starter na denkt !

Zo hey knul, jij bent cool.

Ik vond het nog niet eens zo verkeerd geplaatste opmerking. Wel eens op zo'n ding gefietst? Dan stelt 15 km niets meer voor. Tuurlijk, iets intensiever dan een scooter.
 
Zo hey knul, jij bent cool.

Ik vond het nog niet eens zo verkeerd geplaatste opmerking. Wel eens op zo'n ding gefietst? Dan stelt 15 km niets meer voor. Tuurlijk, iets intensiever dan een scooter.

Je opmerking is begrijpelijk en terecht.

Iets te snelle reactie van mij.

Niet nagedacht dat de starter door weer en wind beter met een elektrische fiets kan gaan.

Vaak zie ik bijdehante reactie's op deze site, die nergens op slaan.

Vandaar mijn directe antwoord.

Maar waarom spreek je mij aan met knul ???

Dat snap ik niet............
 
Last edited:
Gezien je reactie die jij te snel neerplaatste op een opmerking die niet verkeerd was bedoeld. Beetje een binkie reactie, vandaar de "knul".

Maar no hard feelings. Snap het ook wel idd dat er lullige reacties soms naar boven komen, maar daar hoorde deze nou net niet tussen.
 
Gezien je reactie die jij te snel neerplaatste op een opmerking die niet verkeerd was bedoeld. Beetje een binkie reactie, vandaar de "knul".

Maar no hard feelings. Snap het ook wel idd dat er lullige reacties soms naar boven komen, maar daar hoorde deze nou net niet tussen.

Daarom ook mijn reactie ;);)

Ook weer uit de wereld wat mij betreft........
 
Back
Top