Gevolgen A-klasse scooter opvoeren in België

Jaden

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje want ik kan het eigenlijk nergens online vinden. In december word ik 16 jaar. Nu hebben wij een A klasse scooter gekocht die max. 25 km/h gaat en waarvoor je in België geen rijbewijs nodig hebt. Nu ben ik benieuwd wat de boete(s) en gevolgen zijn als ik mijn scooter wil opvoeren tot 30 km/h - 32 km/h ? En hoe dit zit als ik tegengehouden word door de politie en ik op de rollerbank moet.

Ik hoop dat ik jullie mij verder kunnen helpen

Groet
 
Advertisement - register to remove this

Ik woon zelf in Belgie maar heb er eigenlijk geen idee van.

In Nederland wordt een snelheid getolereerd tot 34 kmpu op de rollerbank van de RDW.

Echter onderstaand stukje vond ik direct toen ik via de heilige Google zocht op "boete opgevoerde a-klasse bromfiets"

Dus erg heb je niet je best gedaan met zoeken!

https://www.euromex.be/safety-world/wat-als-ik-met-een-opgefokte-bromfiets-rijd

De boetes en sancties zijn dus niet van de poes, haal gewoon je AM-rijbewijs, met 4 verpichte lesuren heb je die al op zak en mag je een brommer klasse B rijden!
 
Ik woon zelf in Belgie maar heb er eigenlijk geen idee van.

In Nederland wordt een snelheid getolereerd tot 34 kmpu op de rollerbank van de RDW.

Echter onderstaand stukje vond ik direct toen ik via de heilige Google zocht op "boete opgevoerde a-klasse bromfiets"

Dus erg heb je niet je best gedaan met zoeken!

https://www.euromex.be/safety-world/wat-als-ik-met-een-opgefokte-bromfiets-rijd

De boetes en sancties zijn dus niet van de poes, haal gewoon je AM-rijbewijs, met 4 verpichte lesuren heb je die al op zak en mag je een brommer klasse B rijden!
Klopt dit wel ?
Ik zie nogal grote "prijsverschillen" tussen het minimum- en maximumbedrag.

- geen gelijkvormigheidsattest : € 60 tot € 60.000
- geen correcte inschrijving : € 60 tot € 3.000
- sturen zonder de vereiste leeftijd : € 60 tot € 3.000
- sturen moto met AM-of A3-rijbewijs of opgefokte bromfiets klasse A zonder rijbewijs : € 1.200 tot € 12.000
- geen geldige verzekering : € 600 tot € 6.000

Waar zitten deze, enorme, verschillen in ?

In NL zijn het vastgestelde bedragen die gelden voor iedereen.
Er is wel een uitzondering voor personen onder de 16 jaar.
Dan wordt de boete, wat ik persoonlijk belachelijk vind, gehalveerd.
Hieronder een voorbeeld van zo'n officiële boete.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje want ik kan het eigenlijk nergens online vinden. In december word ik 16 jaar. Nu hebben wij een A klasse scooter gekocht die max. 25 km/h gaat en waarvoor je in België geen rijbewijs nodig hebt. Nu ben ik benieuwd wat de boete(s) en gevolgen zijn als ik mijn scooter wil opvoeren tot 30 km/h - 32 km/h ? En hoe dit zit als ik tegengehouden word door de politie en ik op de rollerbank moet.

Ik hoop dat ik jullie mij verder kunnen helpen

Groet
Ik rijd zelf met een klasse A in België je mag hier tot 34km/h op de rollerbank gaan. dit wil daarom niet zeggen dat je de brommer moet opvoeren tot 34km/h en denken dat je nog legaal bent want op de rollerbank is er geen weerstand van de baan, wind of gewicht van de bestuurder dat de brommer tegenhoud. Hierdoor rijd die automatisch harder op de rollerbank. Ik rijd zelf met een DAX die 40 rijd en ben nog niet op de roller gezet. Ze doen in België minder controle posten voor de rollerbank dan Nederland, maar als ze het doen zijn ze zeer streng. Een vriend van mij is met zijn Aprillia gepakt op de roller. Hij reed 90km/h terwijl hij 45km/h mocht. Hij is zijn brommer voor 30 dagen kwijt geraakt en zijn uitlaat die heel duur was is ook weg. de boete moet nog komen maar dat zal geen goedkope grap worden. Let op met opvoeren van je brommer in België. Als je het doet neem dat zeker geen drukke banen met veel politie en als je dat toch doet rij dan zeker niet te hard. Op drukke banen rijd ik meestal 30km/h. En als de politie je toch stopt en vraagt hoe hard die gaat (en je brommer gaat effectief harder dan 25km/h) dan moet je gewoon zeggen dat je op de teller 30 rijd. teller is meestal niet accuraat en ze maken er geen misserie van.
 
Back
Top