gevarenlichten inbouwen

Hallo iedereen,

Ik wil graag een knop inbouwen om beide richtingaanwijzers tegelijk te laten branden. Ik zat te denken aan een dubbele relais.

Bestaan zulke dingen of moet ik gewoon een dubbele relais installeren.

Ook vroeg ik me af of dit kan met het normal knipperlicht relais aangezien die met minder belast sneller knipperen (en ik neem dus aan met meer belast langzamer) of moet ik dan een apart gevaren-knipperlicht relais installleren? Weet iemand waar ik zo iets kan vinden?

Dank.
 
Advertisement - register to remove this

Meestal is voor een gevaren licht een apart relais nodig . Maar om het uit te proberen of het met één relais gaat , kun je links en rechts eens , met een proefdraadje aan elkaar kunnen verbinden , en kijken wat het doet . Als het goed gaat zou je dit relais kunnen gebruiken , en een aparte schakelaar en diode's in elkaar kunnen flansen.
 
Om dat belasting afhankelijk knipperen te voorkomen zou ik een knipperrelais aanschaffen waarbij de knipperfrequentie elektronisch geregeld wordt dus belasting onafhankelijk.
Vaak zijn dat de 3 polige relais die ook geschikt zijn voor led.

Dan kun je met twee diodes en een schakelaartje de richtingaanwijzerschakelaar omzeilen en alle 4 de lampjes aansturen.
Een dubbelpolig schakelaartje is ook een optie.

Beneden 2 schemaatjes waarbij het zwarte deel de originele kabelboom is en het groene en rode deel de twee opties.
Het zwarte draadje die van boven komt en op het middelste contact van de raw-schakelaar zit, is het draadje die naar je knipperrelais loopt.
1696829815804.png1696829792972.png
 
Last edited:

is dit misschien wat je zoekt? het is niks anders dan een simpel drukknopje

of bij sommige chineese scooters kan je dit knopje installeren

 
Back
Top