getunde cilinder

beunkoe91

@aerox
misschien wel een domme vraag ... maar als je je cilinder gaat tunen is het tunen van de carters dan ook nodig of niet ? ik snap natuurlijk wel dat het tunen van de carters meer vermogen geeft maar het gaat er mij om dat ik meer vermogen heb dan de óngetunede cilinder. de cilinder die ik wou gaan tunen is een 70cc Gilardoni LC
 
Advertisement - register to remove this

Voor straatgebruik merk je het niet zo, meer op de bank en bij races/sprints.
Door te laten tunen krijg je meer pk voor terug en dat de flow beter is enzovoort.
Je kan alleen de cilinder tunen en hoeft de carters niet, maakt eigenlijk niet zo gek veel uit.
Ik denk persoonlijk dat uit cilinder meer te halen is dan de blok.
Waarom wil je graag je 70cc Gilardoni lc laten tunen als ik vragen mag?
 
ik ga die gilardoni binnenkort monteren (Yamaha Aerox) maar ik wou even rondvragen over tunen voor ik hem monteer als het veel extra vermogen opleverd dan laat ik hem dus tunen anders niet.
 
met tuning zal de duurzaamheid wel achteruit lopen :)

op straat zul je weinig merken van cartertuning.
tenzij je cilinder echt slecht aan blijkt te sluiten op je carter
 
mja , ga je tunen kom je iig met 2 dingen te zitten , dat duurzame cilinder gaat er dan af , dus meer slijtage en onderhoud , en je setup moet daar weer op worden aangepast.

zet het eerst eens netjes in elkaar en stel het goed af , meestal word er veel te veel geklooid met zogenaamde tuning..

een carter "tunen" geeft niet perse meer vermogen , ik noem het dan ook liever aanpassen , en in de eerste instantie alleen om het aansluiten van de spoelpoorten. de interne flow kun je veranderen maar er is IMO nooit echt bewezen dat een carter grof veranderen nou echt meer oplevert.

verder is een cilinder alleen niet hetgene wat je vermgoen bepaald , alle andere onderdelen er omheen zijn ook van belang.
 
bedankt voor jullie reacties ik neem het advies van melf aan en ga eerst alles monteren en afstellen voor ik aan mn cilinder ga kloten.

nog 1 klein vraagje ik zat te denken aan een C16 op de gilardoni zou dit goed presteren ? nog tips voor andere uitlaten ?

ik hoor het graag
 
tja , er zijn vrij veel uitlaten die op deze cilinder goed presteren , het ligt natuurlijk ook nog aan de rest van de onderdelen die erbij op komen , deze hebben ook invloed op wat wel en niet goed op elkaar reageerd.

mja , de uitlaten varieren van Gianelli shot , Yasuni R , tecnigas TG2 , Polini for race tot uitlaten als c-16 , jollymoto , stage6 R1200 etc,
 
Back
Top