Getik uit scooter bij koude motor

MarkyB

Met een hamer past alles.
het volgende

het betreft onderstaande setup.

als ik mijn scooter met koude motor start dan komt er een heleboel getik uit carter/cilinder/begin uitlaat omgeving.

ik heb het vandaag voor het eerst gehoort enzo en nog helemaal geen tijd gehad om ernaar te kijken maar wel om het op internet te zetten zodat ik morgen een idee heb waar ik naar moet kijken.

Het is als hij gestart is en alleen op stationair toerental, bij gasgeven is het weg.

Wat kán er aan de hand zijn:

-rolletje gekanteld? (hij rijdt anders perfect...)
-Krukas/lager iets mis mee?

Meer kan ik even niet bedenken wat er ZOU kunnen zijn...

Maar als dit vaker voorkomt, dan weet ik in ieder geval waar ik t moet zoeken ;)

Er zit trouwens een std krukas in, 9dkm gereden met std cilinder en nu 9dkm gereden met deze cilinder zonder cilinderonderhoud.
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb niks meer vervangen sinds mijn hebo koppeling, en dat is alweer 2 maanden geleden.

Misschien niet geheel onbelangrijk dat ik ongeveer 600 km per week rij.
 
IK had het ook toen mijn zuigerveren niet goed waren. Waren iets te klein. Zou bij jou ook kunnen. Gewoon versleten omdat je 600KM per week rij. En dat je dit niet hoor bij gas geven komt waarschijnlijk gewoon omdat het geluid wat uit je uitlaat komt harder is en dus overheerst.
 
scootbink said:
IK had het ook toen mijn zuigerveren niet goed waren. Waren iets te klein. Zou bij jou ook kunnen. Gewoon versleten omdat je 600KM per week rij. En dat je dit niet hoor bij gas geven komt waarschijnlijk gewoon omdat het geluid wat uit je uitlaat komt harder is en dus overheerst.
Nou als ik laten we zeggen een paar minuten heb gereden en ik sta ff stil dan is het geluid ook weg.

Het is alleen bij het starten met koude motor, en dan stationair toerental.

Als ik even gereden heb, of ik geef een beetje gas is het getik echt weg, het is dan niet zo dat de uitlaat overheerst want het getik komt er goed doorheen als het aanwezig is.
 
mjah zuigerveertjes iets te "klein" heb ik ook een keer ghad met een athena cilinder.... als ie warm word is het idd weg maar vroeg of laat loopt het kapot... dus ff goede maten nemen.
 
speedwous said:
mjah zuigerveertjes iets te "klein" heb ik ook een keer ghad met een athena cilinder.... als ie warm word is het idd weg maar vroeg of laat loopt het kapot... dus ff goede maten nemen.
De zuigerveren die er nu in zitten waren de originele die bij de malossi-kit bijgeleverd werden, dus ik mag aannemen dat deze de juiste maat hebben.

ik twijfelde nog dat er een dingetje bij mijn krukas lag mee te draaien maar dat lijkt me niet omdat het geluid alleen is als de motor koud is en bij stationair toerental.

ik vind het maar vaag, maar het klinkt niet goed :)
 
Hoe start je? Electrisch? Niet je start-rondsel die in het tandwiel blijft hangen?
Strart hem eens zonder carterkap en kijk of het er dan nog is (zoniet; kickstart gedoe, zowel; misschien startmotor tandwiel)
 
Cipher said:
Hoe start je? Electrisch? Niet je start-rondsel die in het tandwiel blijft hangen?
Strart hem eens zonder carterkap en kijk of het er dan nog is (zoniet; kickstart gedoe, zowel; misschien startmotor tandwiel)
ik start altijd electisch.

als ik het geratel hoor en ik start m met lopende motor dan is dat een ander soort geratel (het normale geluid als je start met lopende motor)

ik was vandaag bij M&H in den bosch en die vertelde me dat met koude motor alles nog uit moet zetten en dat de rolletjes dan ratelen

kan dat?
 
Vandaag heb ik mijn carter leegehad (vario, koppeling, v-snaar) en alles zag er in orde uit, ook de starter was niks mis mee (blijft niet hangen)

Wel heb ik een speling ontdenkt op mijn koppeling as (dus vertanding).
Hier heb ik een half gaatje speling, en dit hoor je goed als ik met de scooter loop (dan hoor je het koppelinghuis heen en weer tikken) dus ik weet niet of dat helemaal goed is, die speling op mijn vertanding (misschien eens olie vervangen, hoe laat ik de oude olie eruit lopen?)

Verder is het best irritant dat geluid als de motor koud is, ik hoop ook niet dat het een lager van mijn krukas is oid.
 
Om het vertandigs olie eruit te laten lopen zit er aan de onderkant een bout die je eruit kan draaien. Ff met een bakje opvangen en er nieuwe olie ingooien.

Maar wat is een half gaatje speling:?. Zijn je lagers niet verrot dan :?
 
BOERI said:
Om het vertandigs olie eruit te laten lopen zit er aan de onderkant een bout die je eruit kan draaien. Ff met een bakje opvangen en er nieuwe olie ingooien.

Maar wat is een half gaatje speling:?. Zijn je lagers niet verrot dan :?
met een half gaatje speling bedoel ik de gaatjes die in het koppelingshuis zitten.
 
even een update

vandaag is het geluid weer erger geworden, ik zal vanmiddag even zonder vario starten en kijken of het geluid dan nog is, als dat zo is heb ik een probleem want dan lijkt mij dat de krukaslagers aan vervanging toe zijn...
 
Speling op je koppelings lijkt me ook absoluut niet goed. Daar komen aardig wat krachten op te staan.
Lager in vertandingsdeksel is waarschijnlijk aan vervanging toe. Dan ben je misschien ook wel meteen van 'het geluid' af
 
zonder vario starten... :L

maargoed ik heb het start-gedeelte even goed schoon gemaakt, dat ronde plaatje waarin veertjes zitten met metalen kokertjes, deze zaten best wel vast :)

daarna even laten lopen en tot nu toe heb ik het geluid niet gehoord. Dus als het weg blijft was het dat en anders meld ik me weer :)
 
zelfde probleem

ik heb zojuist bij mijn aprilia sr (liquid cool) mn boogie vervangen.
met mn nieuwe boogie wil hij wel aan wat hij voorheen niet deed.
maar ik heb nu ook last van getik wat daar ongeveer vandaan komt,
ook valt hij soms na een tijdje uit als ik geen gas geef.
ik heb alles nog iets strakker gedraaid enz. maar het helpt niet.
 
Last edited:
ik heb zojuist bij mijn aprilia sr (liquid cool) mn boogie vervangen.
met mn nieuwe boogie wil hij wel aan wat hij voorheen niet deed.
maar ik heb nu ook last van getik wat daar ongeveer vandaan komt,
ook valt hij soms na een tijdje uit als ik geen gas geef.
ik heb alles nog iets strakker gedraaid enz. maar het helpt niet.
De juiste bougie gemonteerd?
 
Back
Top