getik bij de krukas vandaan

rottieark

Active Member
Heb sinds gister een tik bij mijn krukas vandaan.
Scooter reed eerst 75 topsnelheid en nu opeens 60.
Bij de 60 begint het getik pas en als ik gas loslaat en rond de 55 rijdt is het weer weg.

Zuiger en cilinder zijn nog goed.
En kan geen speling voelen op de krukas (alleen van links naar rechts maarja dat mag)
Zat zelf te denken aan de lagers, maar weet t niet zeker meer aangezien ik geen speling voel.

Betreft een beta ark AC 2009.
16.000 km.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Oke dus, heb ff rondgekeken op het forum en kwam deze topic tegen.

Kan het iets te maken hebben met de detonatie en dus de squish?

Zit dan zelf te denken aan highspeednock aangezien het getik/gepingel alleen komt bij hogere snelheden, en niet op lage. (Lees de post van JohanS)

Dus is mijn vraag of dit kan komen door een te krappe squish. En hoe ik precies een squishmeting afneem.
 
Als je je cilinder er echt af hebt gehad dan had je het wel gezien als het detonatie was geweest. Dan zit de kop van je zuiger vol met putjes en je kop ook vaak
Post automatically merged:

Versleten lagers kan natuurlijk altijd, maar vraag me af of dat een tikkend geluid maakt. Denk eerder aan een fluitgeluid van lagers
Post automatically merged:

Heb je je onsteking er af gehad en je spietje nagekeke?
 
Als je je cilinder er echt af hebt gehad dan had je het wel gezien als het detonatie was geweest. Dan zit de kop van je zuiger vol met putjes en je kop ook vaak
Post automatically merged:

Versleten lagers kan natuurlijk altijd, maar vraag me af of dat een tikkend geluid maakt. Denk eerder aan een fluitgeluid van lagers
Post automatically merged:

Heb je je onsteking er af gehad en je spietje nagekeke?
Heb je toevallig een foto van hoe dat eruit zou moeten zien op de kop?

Heb de ontsteking nog niet bekeken aangezien ik mijn vliegwieltrekker magisch ben kwijtgeraakt.. Maar hij is besteld dus doe ik binnenkort.

Dacht zelf eerst ook aan versleten lagers maar vindt een tikkend geluid dan wel apart.
Post automatically merged:

verwijder de bougie
vouw een stukje soldeertin
roteer de krukas 1 maal
meet met een schuifmaat de dikte van het soldeertin

soldeertin is aangeraden om te gebruiken, dit omdat het zacht is.
Ah oke, en stel de dikte van de tin is 0.8 is dat dan ook direct mijn squish, of zit daar weer een rekensommetje aan verbonden?
 
Heb je toevallig een foto van hoe dat eruit zou moeten zien op de kop?

Heb de ontsteking nog niet bekeken aangezien ik mijn vliegwieltrekker magisch ben kwijtgeraakt.. Maar hij is besteld dus doe ik binnenkort.

Dacht zelf eerst ook aan versleten lagers maar vindt een tikkend geluid dan wel apart.
Post automatically merged:


Ah oke, en stel de dikte van de tin is 0.8 is dat dan ook direct mijn squish, of zit daar weer een rekensommetje aan verbonden?
Nee geen rekensom. Hoeveel je meet is je squish
Post automatically merged:

Dit is detonatie.

Trouwens je naaldlager nagekeken? Schiet me net te binnen
 

Attachments

  • Screenshot_20220119-232302_Chrome.jpg
    Screenshot_20220119-232302_Chrome.jpg
    126.2 KB · Views: 10
Nee geen rekensom. Hoeveel je meet is je squish
Post automatically merged:

Dit is detonatie.

Trouwens je naaldlager nagekeken? Schiet me net te binnen
Naaldlager heb ik gekeken ja.

Bij de cilinderkop zie ik 3 kleine putjes. Cilinder en zuiger is 500km oud, Zou het dan niet erger moeten zijn dan 3 kleine?
 
Is het wel de juiste maat naaldlager? Als die te groot is voor de pistonpen dan kan je je zuiger bewegen terwijl je drijfstang niet beweegt zeg maar. Dat is wel een vrij logische verklaring voor een tikje dat ie soms net je cilinderkop zou raken of iets
 
Is het wel de juiste maat naaldlager? Als die te groot is voor de pistonpen dan kan je je zuiger bewegen terwijl je drijfstang niet beweegt zeg maar. Dat is wel een vrij logische verklaring voor een tikje dat ie soms net je cilinderkop zou raken of iets
Jup is de juist maat naaldlager.

Maar is er een manier om detonatie te helpen?
Denk dat ik het maar is uitprobeer en kijken wat het doet.
 
Back
Top