Geschakelde plus

Een lasklem , als je zo`n rood of blauw Blokje bedoeld , waarmee je dmv knijpen in de kabel een aftakking kan doen , is gewoon waardeloos ,en slecht contact gevoelig
Beste is Solderen , daarvoor hoef je niet eens de bekabeling door te knippen , en te strippen.
 
Een lasklem , als je zo`n rood of blauw Blokje bedoeld , waarmee je dmv knijpen in de kabel een aftakking kan doen , is gewoon waardeloos ,en slecht contact gevoelig
Beste is Solderen , daarvoor hoef je niet eens de bekabeling door te knippen , en te strippen.
Als je op 'Lasklem' klikt in mijn post zie je gewoon wat ik bedoel.

Jij bedoelt Dit?
Dat is inderdaad troep. :p
 
Post automatically merged:

De Lasklem die jij bedoeld Beun ken ik
ik gebruik ze vaker ook voor huis installatie of om even wat aftedoppen ideaal


 
Last edited:
Hallo Pimo00,

Het is nu duidelijk wat er allemaal geplaatst is...
Had het iets verkeerd begrepen/gelezen.

Echter wel een enorme berg aan licht zag ik al op de foto's!
(lichtopbrengst is momenteel fenomenaal man)
Daar zou zelfs Jacques Cousteau jaloers op worden :D!

IMG_4280.JPG

En gezien de huidige ontwikkelingen denk ik ook dat je er niet onderuit komt om een extra (externe) accu te plaatsen.
Stator van de Dink zal hooguit maar zo'n 90W leveren wat veel te weinig is voor zoveel geweld.

Ik las ook dat je van plan was om de hoofdlamp (35W) te vervangen voor een 55W exemplaar.
Of dit verstandig is, is een tweede...
Het kan namelijk goed zijn dat de 55W lamp te veel is waardoor het achterlicht veel minder spanning krijgt en daardoor minder oplicht.

En aangezien de huidige 4Ah accu bijna op z'n eind is kun je beter kiezen voor een soortgelijk type van 7Ah die het wat langer uithoud.
Je rijdt in ieder geval een flinke afstand (52km in totaal) dus dat moet geen probleem zijn qua het (op/bij) laden van de (hoofd-) accu.

Helaas is het zo dat de donkere periode nu echt aangebroken is en ik ook in de vroege ochtend vertrek met een sterrenhemel, en ook (bijna) weer met donker thuiskom. Duurt nog enkele weken maar dan is het echt over. Kan me voorstellen dat het bij jouw nog erger is gezien de locatie en route.

Om alles te kunnen schakelen via de stuurschakelaar (groot licht) kom je er niet onderuit om een relais te plaatsen.
Persoonlijk zou ik echter een extra (simpele aan/uit) schakelaar plaatsen in bijvoorbeeld een van de aanwezige kunststof binnen kappen.
(dit is geen verplichting natuurlijk maar ik vind dit makkelijker aan te sluiten waarbij er waarschijnlijk geen extra relais plaatsen noodzakelijk zal zijn)

Er zitten binnen het circuit vier plekken waarbij er 12VDC geleverd wordt, dit is via het contactslot en de accu maar ook via de verlichting van de kentekenplaat en de extra aansluiting onder de buddy meen ik?
Vanaf de accu vertrekken er twee rode draden. 1x maal voor het contactslot (via een 7A zekering) o.a. voor de geschakelde plus componenten en de CDI. Andere draad loopt rechtstreeks naar het start relais en is niet gezekerd.

Ik heb net ook even het elektrische schema bekeken van de Grand Dink en daaruit blijkt dat de stuurschakelaars qua verlichting best wel lastig zijn i.v.m. een zee aan bedrading wat met elkaar verbonden is!
Of je het inderdaad werkend kan krijgen zoals je wilt durf ik niet te zeggen i.v.m. het gehele circuit, maar zoals het welbekende spreekwoord luidt: de aanhouder wint! Waarschijnlijk ben je inmiddels al flink op de hoogte van de betreffende bekabeling/bedrading van je Dink, maar ik kan evt. het schema van de Dink uploaden als dit gewenst is?
 
Last edited:
Wat jammer is aan een Grand-Stink , is dat de Accu bak vrij klein is , ( heb zelf pas een Grand-Stink-Dink gekocht ).
Maar zag pas dat er Accu`s zijn , die echt klein en licht zijn , met een Vrij hoog Ampère.
LiFePO4 accu
 
Floris,

Dank je wel voor je erg positieve commentaar.
Ook je vorige post heb ik erg veel aan gehad ivm met toch je kennis op het gebied van elektra/elektronica??
Een schema van de Grand Dink is meer dan welkom want die ben ik al een hele tijd aan het zoeken.
Weet je zeker dat hij 90 watt levert want als de accu leeg is brand het wel minder maar het brand wel allemaal.
zijn er andere manieren om het vermogen omhoog te gooien?? EEn spoel of zo??
De ver/breedstraler worden nu geschakeld met een aparte schakelaar.

Bij de accu zaten 2 zekeringen van elk 7 AMP (glas)
zitten nu 1X 10 AMP
1X 15 AMP
Post automatically merged:

Wat jammer is aan een Grand-Stink , is dat de Accu bak vrij klein is , ( heb zelf pas een Grand-Stink-Dink gekocht ).
Maar zag pas dat er Accu`s zijn , die echt klein en licht zijn , met een Vrij hoog Ampère.
LiFePO4 accu
Je kan ook de accubak eruit halen (1BOUTJE)
dan rust de nieuwe accu op het frame maar kan geen kant op
 
Van origine behoort er inderdaad 2x een 7A zekering geplaatst te zijn.
En ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het niet geheel zeker weet v.w.b. de stator en het aantal watt...
Maar ik heb wel veel gewerkt met andere scooters die nagenoeg vrijwel gelijk zijn aan de Dink!
(ook van het type: slagschip tourscooter)

Zeer waarschijnlijk zit er in de Dink een stator en vliegwiel geplaatst van het merk Mitsuba?
Type en power: GF10 – 232 – 90W. (3 aansluitingen)

Voltage verlichting via de wisselspanning spoelen: 13,1 ± 0,5V
Accu type en capaciteit: YT4LB-12V 4Ah
Accu (laad) voltage : 14,5 ± 0,5V

Startmotor: Mitsuba type SM-10254?
Power: 150 W (dit trekt ook aardig wat AMP weg als je de startknop indrukt/gebruikt)

Mocht het bovenstaande overeenkomen met de onderdelen van jouw Dink is er zeer zeker wel een alternatief mogelijk!
Het betreft dan een zgn. drie fase stator/ontsteking van Mitsuba.

Type en power, drie fase: Ø 102 - 162W (6 aansluitingen)
Accu type en capaciteit: : F7-12B-12V 7Ah
Accu (laad) voltage : 14,5 ± 0,5V

Startmotor: Mitsuba type SM-1026
Power: 250 W

Het is echter erg lang geleden dat ik me hiermee bezig gehouden heb.
Wat ik wel nog weet is dat, Honda, Kymco en Peugeot heel dicht bij elkaar zaten wat dat betreft.

Belangrijkst hierbij zijn de drie extra aansluitingen van de drie fase stator
m07UP1Y.gif
!

Maar alvorens er wat dieper op in te gaan doe je er goed aan om eerst het e.e.a. te controleren v.w.b. het Mitsuba verhaal.
Ik ga ondertussen nog even proberen of ik het schema goed leesbaar kan krijgen en plaatsen zonder dat de pixels roet in het eten gooien!
 
Last edited:
Joepie mijn led koplamp is ook binnen en het lijkt goed te gaan nu hij erin zit.
is 30 Watt en geeft een berg licht.

Zo samen genoeg zicht in deze donkere dagen.
Ook het verblinden is niet aanwezig in dimlicht net zo als het strooilicht

Foto's maak ik wel op een later tijdstip daar ik vandaag en morgen geen tijd heb
 
Snap ik ... een Zwaailicht geeft NET dat beetje extra voor vrij Baan ... :tearsofjoy:
De Tears of Joy veranderen dan al vrij snel in een drama wat veel Euro's kost als men betrapt word!
(zal wel weer als iets komisch bedoelt zijn en/of gezien worden maar dat is het allerminst!)
Het gaat hier namelijk over de verkeersveiligheid van zowel jezelf als andere (mede)weggebruikers.
Nog even buiten het feit dat een zwaailicht uiteraard niet toegestaan is, is het ook nog zo dat er enkele andere regels van toepassing zijn!


@ Pimo00,

Even alle gekheid op een stokje daargelaten...
Het is wel een belangrijk iets om even mee te nemen v.w.b. de inmiddels aanwezige verlichting bronnen!

Dit gezegd hebbende voeg ik gelijk even het elektrisch schema van de Grand Dink bij zoals eerder aangegeven, zie het onderstaand bestand:

Grand Dink 50 wiring diagram.png

Mocht het schema niet duidelijk zijn na het groter maken lees ik het wel...
Ik kan het dan waarschijnlijk wel converteren naar een ander type bestand wat wellicht duidelijk is zonder een (extreem) pixelvorming beeld ;).
 
Verstralers Die je gelinkt had.
Zijn vanaf 1 stuk te koop en dan staat er 102 watt.
Nu is het allemaal erg tof en is het eindresultaat voor jou voldoende. :cool: :)

Ik voelde lichte prikkels om een enkele op me spiegelbevestiging te zetten.
Er staat echter 102 watt en het heeft er alle schijn van dat dat om 1 lamp gaat.
Nu vermoed ik dat ze daarmee bedoelen een opbrengst vergelijkbaar met een 102 watt gloeilamp.
Ik heb bijv een 12watt ledlamp Ba20d in de koplampunit zitten en deze is 'zogenaamd' 10000 lumen.
De specs op de verstraler link geven aan 4000 Lumen. Lijkt mij best realistisch, want volgens mij geeft 1 zon verstraler minder licht dan een led koplamp van 12 watt.
102 watt / 12 = 8,5 Ampere voor 1 verstraler.
Ik vraag mij dan ook af of jij het werkelijke amperage al eens gemeten hebt van zon lamp.
Het is en blijft natuurlijk aliexpress.
En hoe verhoud de verstraler zich tot jouw nieuwe ledlamp voor de koplampunit?
 
Verstralers Die je gelinkt had.
Zijn vanaf 1 stuk te koop en dan staat er 102 watt.
Nu is het allemaal erg tof en is het eindresultaat voor jou voldoende. :cool: :)

Ik voelde lichte prikkels om een enkele op me spiegelbevestiging te zetten.
Er staat echter 102 watt en het heeft er alle schijn van dat dat om 1 lamp gaat.
Nu vermoed ik dat ze daarmee bedoelen een opbrengst vergelijkbaar met een 102 watt gloeilamp.
Ik heb bijv een 12watt ledlamp Ba20d in de koplampunit zitten en deze is 'zogenaamd' 10000 lumen.
De specs op de verstraler link geven aan 4000 Lumen. Lijkt mij best realistisch, want volgens mij geeft 1 zon verstraler minder licht dan een led koplamp van 12 watt.
102 watt / 12 = 8,5 Ampere voor 1 verstraler.
Ik vraag mij dan ook af of jij het werkelijke amperage al eens gemeten hebt van zon lamp.
Het is en blijft natuurlijk aliexpress.
En hoe verhoud de verstraler zich tot jouw nieuwe ledlamp voor de koplampunit?
Ik moet het doen met de zelfde info als jij
Het zou dus betekenen dat ik 204 Watt trek wat mij wat stug lijkt. Daarom had ik 102 voor 2 genomen dus 51 Watt per stuk.
204/12 is 17 amp + de 2 X 15 watt is 30 watt van mijn andere verstralers. 234/12 zou 19.5 ampere zijn Lijkt mij wat veel.
Nee ik heb idd niet het aantal werkelijke Ampere gemeten.
Je hebt aan foto's kunnen zien wat voor een licht opbrengst het geeft en ook ver genoeg voor je.
De LED koplamp valt mij erg tegen deze heb ik weer vervangen voor mijn HS1 halogeen koplamp deze geeft een beter beeld.
De koplamp is wel AC en geen DC en dit geeft een wat minder helder licht bij Led ben achter gekomen.
Op DC geeft hij een helderder licht en ook meer.
En ja het blijft alibaba wat zeker niet zaligmakend is maar wel vele malen goedkoper als op ons continent.
Voor dezelfde lampen (ook made in China) betaal je in Nederland toch gauw meer als 150 a 200 Eurie's.
Wil je een echt merk (Osram of Philips bv) zul je je blauw betalen en die gaan ook een X kapot.
Nu doet het geen pijn, Dan wel
Vandaar deze keuze.
Je kunt het voor dit geld proberen is het niks ben je in ieder geval geen vermogen kwijt:D;)
Post automatically merged:

Floris mijne hartelijke dank voor het plaatsen van het schema.
Het verder goed leesbaar
hier kan ik zeker wat mee
:grinning::D
Post automatically merged:

Floris mijne hartelijke dank voor het plaatsen van het schema.
Het verder goed leesbaar
hier kan ik zeker wat mee
:grinning::D
 
Last edited:
Ik heb zelf deze geplaatst:
Feller en wit licht.
Is een versie met projector lens erop. Echter is mijn koplamp origineel van zodanige kwaliteit dat elk straaltje licht van een originele lampbulb perfect naar voren gericht wordt. Met een normale lamp zag ik dan ook al best goed op groot licht stand. (Als ik dit vergelijk met me Agm Retro , dan is het origineel licht bijna 2 keer zo goed.)

De led lamp is mooi, werkt prima alleen met groot licht schijn je tegenliggers wel recht in hun bakkes.
Ik zou eventueel een wcrol/pvcbuis erom heen kunnen duwen na deze met alufolie bekleed te hebben, maar dat stel ik even uit.

WhatsApp Image 2022-11-04 at 08.54.56 (1).jpegWhatsApp Image 2022-11-04 at 08.54.56.jpegOmdat het om paar euro werk gaat heb ik nog 2 alternatieven besteld die ik binnen 2 weken verwacht om te testen.Deze hebben geen projector maar ze beweren dat het lichtbeeld 1 op 1 overeen komt met een halogeen bulb.Dat zou voor mij best wel ideaal zijn.


We gaan t zien, vind het wel interessant.
 
ziet er beter uit dan de mijne
is zeker het proberen waard

De gene met een projectie lens had ik ook al geprobeerd en is idd beter en een stuk feller alleen waren er heel veel mensen die heel vriendelijk mij gedag knipperden of mij schijnbaar kenden :cool::p

Daarom de switch naar een ander soort led lamp die dus niet bevalt.
 
ziet er beter uit dan de mijne
is zeker het proberen waard

De gene met een projectie lens had ik ook al geprobeerd en is idd beter en een stuk feller alleen waren er heel veel mensen die heel vriendelijk mij gedag knipperden of mij schijnbaar kenden :cool::p

Daarom de switch naar een ander soort led lamp die dus niet bevalt.
Haha.
Ja op dim licht stand schijnt ie prima.
Groot licht wel te hoog aan t schijnen.
Moest toevallig daar net ff de kap eraf, dus ff n beun optie toegepast. Afgeknipte Pleerol met alufolie van binnen.
Is toch wel een mooie vooruitgang.

Laat het wss even zo tot die twee andere lampen binnen zijn.
Dimlicht is nu iets verder gericht.
Groot licht is nu beter gebundeld, schijnt nog steeds wel iets te hoog, maar op een fietspad zeker wel acceptabel.
Mijn lampfitting is verder niet in hoogte verstelbaar.



6.jpeg5.jpeg4.jpeg

En nee ik had geen alutape bij de hand. :p
 
Interessant topic, is de opbrengst van stator en vliegwiel van een scooter meestal rond de 90W? Ik zoek deze info van de Peugeot Kisbee voor het berekenen van een soortgelijke toepassing.
 
Back
Top