Geschakelde plus

Pimo00

Active Member
Grand Dink 50S
Gisteren geprobeerd om mijn Led en koplamp verlichting aan te sluiten op de geschakelde plus van mijn contact.
alles werkte tot ik er achter kwam dat mijn accu werd leeg getrokken.
Na wat metingen te hebben verricht zag ik dat mijn laad spanning maar 12.6 volt was.
Ook als alles uit stond.
Na alles weer terug gezet te hebben had ik weer een laadspanning van 14.9 volt.
nu zijn mijn verstralers (4X) wel erg zwaar 2X 800 lumen en 2 X 10.000 Lumen.
Wat ik alleen vreemd vind is dat als alles uit staat mijn laad spanning ook niet boven de 12 volt uit komt.
Ook niet met een andere spannings regelaar.


Nu mijn verstralers (4X) over de geschakelde plus (DC) en mijn kop lamp gewoon AC.
Verstralers uit laadstroom 14.9 volt verstralers aan 12.1 volt (gemeten over de accu)
Ra ra hoe kan dit.

Gele draad genomen (AC) doorgeknipt en doorverbonden met geschakelde plus zodat mijn Verstralers ook bediend kunnen worden met de groot licht schakelaar en dan zakt mijn laadspanning ineen ook als de verstralers uit staan.

Iemand ideeen ???
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt dus de gele draad doorgeknipt en verbonden met de geschakelde plus van je contactslot.
Dus het volgende klopt dan niet helemaal.
Nu mijn verstralers (4X) over de geschakelde plus (DC) en mijn kop lamp gewoon AC.
Je koplamp, achterlicht en dashboardverlichting loopt dus nu ook over de accu.
De gele draad vanaf je stator wordt niet alleen gebruikt voor de verlichting maar is ook een deel van je laadspanning van de accu.
Afhankelijk van waar jij deze gele draad onderbroken hebt om er een gelijkspanning op te zetten, is het mogelijk dat de spanningsregelaar maar de helft van de "sinus" krijgt en daarom niet meer de ingangsspanning/vermogen krijgt om de laadspanning naar 14,x Volt te brengen.
Als dit het geval is, heeft het nog een ander gevolg, namelijk de wisselspanning op de gele draad wordt dan niet meer begrensd door de spanningsregelaar maar schiet de hoogte in, met als gevolg dat de elektrische choke die ook deze spanning gebruikt geen of een veel te hoge spanning te verwerken krijgt, dit is nogmaals afhankelijk van waar je die gele draad afgekoppeld hebt.
Post automatically merged:

nu zijn mijn verstralers (4X) wel erg zwaar 2X 800 lumen en 2 X 10.000 Lumen.
Je snapt dit zeker wel dat dit niet legaal is.
Je brandt de tegenliggers als het ware een gat in hun jas als je begrijpt wat ik bedoel.
Hoeveel Watt zijn die stralers alles bij elkaar?
 
Last edited:
Je hebt dus de gele draad doorgeknipt en verbonden met de geschakelde plus van je contactslot.
Dus het volgende klopt dan niet helemaal.

Je koplamp, achterlicht en dashboardverlichting loopt dus nu ook over de accu.
De gele draad vanaf je stator wordt niet alleen gebruikt voor de verlichting maar is ook een deel van je laadspanning van de accu.
Afhankelijk van waar jij deze gele draad onderbroken hebt om er een gelijkspanning op te zetten, is het mogelijk dat de spanningsregelaar maar de helft van de "sinus" krijgt en daarom niet meer de ingangsspanning/vermogen krijgt om de laadspanning naar 14,x Volt te brengen.
Als dit het geval is, heeft het nog een ander gevolg, namelijk de wisselspanning op de gele draad wordt dan niet meer begrensd door de spanningsregelaar maar schiet de hoogte in, met als gevolg dat de elektrische choke die ook deze spanning gebruikt geen of een veel te hoge spanning te verwerken krijgt, dit is nogmaals afhankelijk van waar je die gele draad afgekoppeld hebt.
Na dat ik er achter kwam dat ik totaal geen laad spanning meer had heb ik alles terug gezet
Je hebt dus de gele draad doorgeknipt en verbonden met de geschakelde plus van je contactslot.
Dus het volgende klopt dan niet helemaal.

Je koplamp, achterlicht en dashboardverlichting loopt dus nu ook over de accu.
De gele draad vanaf je stator wordt niet alleen gebruikt voor de verlichting maar is ook een deel van je laadspanning van de accu.
Afhankelijk van waar jij deze gele draad onderbroken hebt om er een gelijkspanning op te zetten, is het mogelijk dat de spanningsregelaar maar de helft van de "sinus" krijgt en daarom niet meer de ingangsspanning/vermogen krijgt om de laadspanning naar 14,x Volt te brengen.
Als dit het geval is, heeft het nog een ander gevolg, namelijk de wisselspanning op de gele draad wordt dan niet meer begrensd door de spanningsregelaar maar schiet de hoogte in, met als gevolg dat de elektrische choke die ook deze spanning gebruikt geen of een veel te hoge spanning te verwerken krijgt, dit is nogmaals afhankelijk van waar je die gele draad afgekoppeld hebt.
Post automatically merged:


Je snapt dit zeker wel dat dit niet legaal is.
Je brandt de tegenliggers als het ware een gat in hun jas als je begrijpt wat ik bedoel.
Hoeveel Watt zijn die stralers alles bij elkaar?
Deze worden alleen gebruikt in combi met groot licht en omdat ik altijd in het bos (Veluwe) rij met erg veel wild om mij heen word het hier oogluikend toegestaan.
2 X 15 Watt en 102 Watt beide LED ik weet alleen niet elk of samen (102 Watt)
Komt de koplamp er nog bij (Halogeen 35w/35w)

Dus 2X 15 Watt
1 of 2X 102 Watt
Dus samen trekt het wel erg veel dat weet ik.
Dit heb ik nu over de geschakelde plus lopen en deze heb ik van mijn 12 volt (DC) aansluiting gepakt onder mijn buddy.
Mijn koplamp loopt weer vanaf de AC.
Heb ik mijn verstralers aan heb ik geen laadstroom over en zijn ze uit heb ik gewoon weer 14.9 Volt
Maar zodra ik ook mijn koplamp DC maak (Dus via contact en groot lichtschakelaar) heb ik helemaal geen laad stroom meer (max 12.6 volt) en het maakt dan niet uit of ik mijn verstralers dan aan of uit heb.
 
Last edited:
Dit kan niet lang goed gaan.
De stator en je spanningsregelaar zijn niet voor zulke vermogens uitgelegd.
Jij hangt zo maar eventjes 132 Watt extra achter je stator/spanningsregelaar/accu en dan ga ik er nog vanuit dat het maar 1x102Watt betreft en niet 2x102Watt en dan zwijg ik nog van die 35W van de koplamp en eventueel die 10Watt van je achterlicht als je de verlichting ook nog over de accu laat lopen.
Die 132Watt zijn bij 12 Volt ruim 10 Ampere extra die je zomaar even uit je accu/spanningsregelaar/stator trekt.
Het verbaasd me dat je contactslot en de zekering nog heel is.
 
Het is allemaal iets te veel van het goede voor het (gehele) elektronische systeem van de Dink...
De Grand Dink 50-S (tourscooter) is een van de allerlaatste 2 takt telgen uit het slagschipsegment van Kymco om het zo maar even te zeggen!

Deze Dink is namelijk voorzien van het nieuwe DC-CDI systeem i.p.v. het oude AC-CDI systeem.
Dit wil zeggen dat er geen gebruik meer gemaakt word van een zgn. laadspoel op de stator voor de AC-CDI.
Alhoewel de stator nog steeds een AC type betreft die alleen maar wisselspanning opwekt, pakt de DC-CDI gelijkspanning van de accu om de condensator op te laden en om te zetten naar wisselspanning welke vervolgens naar de bobine gaat als externe (pick-up) spoel (boven het vliegwiel) een signaal geeft.

De CDI heeft dus voorrang v.w.b. het 12VDC circuit.
Daarbij moet je ook niet vergeten dat ook een hoop andere onderdelen afhankelijk zijn van een gezonde accu welke voldoende spanning geeft.
Sommige dashboard en andere (remlicht, knipperlicht) verlichting maken ook gebruik van 12VDC, net zoals de brandstof en olieniveau sensor
(de claxon en startmotor zijn ook verbruikers van de accu maar die heb ik even weggelaten)

Ik denk dat je beter af bent met een zgn. Xenon kit waar ook een ballastkastje mee/bijgeleverd zit, waarom?
De koplamp (1 x 35W/35W) via de AC stator houden is het best. (het voor & achterlicht worden immers begrensd en beschermd)
De 2 verstralers zitten nu waarschijnlijk op de plek geplaatst waar normaliter 2 lampjes van 12V 5W gemonteerd behoren te zitten.
Ik weet het niet geheel zeker meer, maar is dit niet een zgn. dagrijverlichting wat continu brandt of in te schakelen is via de stuurschakelaar?
(is op wissel of gelijkspanning??)

Op vrijwel ieder lampje staan twee waardes vermeld. Dit zijn de voltage en wattage. In het voltage is dat meestal 6V en 12V.
Het wattage bepaalt hierbij de lichtsterkte. Het is dus van belang om altijd hetzelfde wattage te plaatsen om te voorkomen dat het lampje te fel of te zwak brandt. Ook kan een hoger wattage leiden tot het smelten van het verlichtingsglas/behuizing of de fitting. Soms kan er ook een zekering defect raken door een te hoog stroomverbruik. Richtingaanwijzer lampjes zijn vaak 5W of 10W. Een koplamp is vaak 35W of 55W. Voor het achterlicht wordt vaak een duplolamp van 5W/21W gebruikt.

Halogeen en Xenon worden normaliter alleen voor de koplamp gebruikt. Xenon verlichting heeft een nog hogere lichtopbrengst. Daardoor zie je nog beter de weg in het donker wat jij dus blijkbaar nodig hebt. Het vervelende is dat er voor Xenon verlichting er echter meer dan alleen een simpele Xenonlamp nodig is! Ook is het verstandig om de standaard 4Ah accu te vervangen voor een 7Ah exemplaar i.v.m. een langere tijd dat de lampen kunnen branden als het op 12VDC aangesloten wordt!
Post automatically merged:

Dit kan niet lang goed gaan.
De stator en je spanningsregelaar zijn niet voor zulke vermogens uitgelegd.
Jij hangt zo maar eventjes 132 Watt extra achter je stator/spanningsregelaar/accu en dan ga ik er nog vanuit dat het maar 1x102Watt betreft en niet 2x102Watt en dan zwijg ik nog van die 35W van de koplamp en eventueel die 10Watt van je achterlicht als je de verlichting ook nog over de accu laat lopen.
Die 132Watt zijn bij 12 Volt ruim 10 Ampere extra die je zomaar even uit je accu/spanningsregelaar/stator trekt.
Het verbaasd me dat je contactslot en de zekering nog heel is.
Wat bovenstaande collega al aangeeft is dit te veel van het goede!
 
Floris en Sparky heel erg bedankt voor jullie beide duidelijke uitleg.
En ff voor de duidelijkheid de 2 Dagrijlampen zijn nog steeds dagrijlampen en geen verstralers.
De 4 verstralers zijn extern en extra gemonteerd.
Huidige situatie qua verlichting.

AC
Halogeenkoplamp 12v/35w/35w
Dagrijverlichting Led 5 Watt 2 X
Nummerplaatverl. Led 5 Watt 1 X

DC
Breedstralers Led 2 X 51 Watt 4000 lumen Licht vermogen 135 Watt Dit zal vergelijkbaar zijn met 135 Watt lichtopbrengst
en gezamelijk 102 Watt
Verstralers Led 2 X 30 Watt 3000 Lumen Licht vermogen 125 Watt

In bestelling en gaat koplamp vervangen
AC
koplamp Led 1 X 30 Watt 10.000 Lumen
of
Koplamp Led 1 X 60 Watt 20.000 Lumen

ff kijken wat het beste is en ik zal het Amperage eens meten wat er door heen gaat.
Gelukkig brand niet alles een lange tijd tegelijk maar op 1 rit naar mijn werk (26 KM enkele reis) kan ik precies met 1 accu lading aan.
Op mijn werk gooi ik hem aan een lader.
Als ik overdag rij is dit gelukkig niet aan de orde en ik zit er zelfs aan te denken om er een 55 amp/h die ik nog heb staan erin te gooien.
Deze zal ik wel steeds extern moeten laden omdat mijn Grand Dink dit niet gaat trekken.

Zo lang het goed gaat gaat het goed en laar ik het zo.
De ellende is dat ik die bak licht gewoon nodig heb.
Alleen het koplampje van de Dink is gewoon levens gevaarlijk op de onverlichte wegen van de Veluwe.

Dank u allen voor het mee denken.
 
Ik vind dit wel een heel interessant topic. Oprecht nieuwsgierig.

- Welke koplamp heb jij gevonden in led vorm die op ac werkt?
- Hoe heb jij al deze lampen verbonden aan een enkele plus kabel? Kroontsteentjes?
- De kabel van het contactslot is gok ik 2.5mm2, hier trek jij 162 watt doorheen / 12 = 13,5 A bij optimaal rendement. Wat inderdaad zou betekenen dat een 7 Ah accu binnen een halfuur leeg is.
Leuk om te zien dat deze kabel net dik genoeg is als hij werkelijk 2.5mm2 is. Althans op lengtes onder de paar meter.
- Eventueel zou je een relais kunnen plaatsen en je hele dc daarmee schakelen en een geschakelde plus vanaf contact naar het relais.
Maargoed gezien de huidige kabel nog steeds niet weggesmolten is zal dat wellicht niet nodig zijn. Zon relais kost overigens maar enkele eurotjes bij partspoint.

Ben wel nieuwsgierig naar plaatjes van het geheel hoe het er nu uit ziet en hoeveel licht er echt vanaf komt. :)
Succes verder!
 
Ik vind dit wel een heel interessant topic. Oprecht nieuwsgierig.

- Welke koplamp heb jij gevonden in led vorm die op ac werkt?
- Hoe heb jij al deze lampen verbonden aan een enkele plus kabel? Kroontsteentjes?
- De kabel van het contactslot is gok ik 2.5mm2, hier trek jij 162 watt doorheen / 12 = 13,5 A bij optimaal rendement. Wat inderdaad zou betekenen dat een 7 Ah accu binnen een halfuur leeg is.
Leuk om te zien dat deze kabel net dik genoeg is als hij werkelijk 2.5mm2 is. Althans op lengtes onder de paar meter.
- Eventueel zou je een relais kunnen plaatsen en je hele dc daarmee schakelen en een geschakelde plus vanaf contact naar het relais.
Maargoed gezien de huidige kabel nog steeds niet weggesmolten is zal dat wellicht niet nodig zijn. Zon relais kost overigens maar enkele eurotjes bij partspoint.

Ben wel nieuwsgierig naar plaatjes van het geheel hoe het er nu uit ziet en hoeveel licht er echt vanaf komt. :)
Succes verder!
Zoals beschreven is het ook echt en zonder overdrijven.
Alle Led lampen kunnen gewoon op een Grand Dink op AC draaien.
Alleen als hij stationair draait knippert het een beetje.
De gele AC draad die van de licht spoel vandaan komt gaat eerst door de spannings regelaar en wordt daar iets gestabiliseerd let wel het blijft AC.
Maar de schommelingen worden wat afgevlakt zeg maar.
De witte en later de zwarte wordt DC.
Ik rij al vanaf het begin met een Led nummerplaatverlichting in deze setup en hij werkt nog steeds en op AC.
Op dit moment zit alles aan elkaar met kroonsteentjes tot dat ik de juiste manier gevonden heb .
Dan soldeer ik de boel aan elkaar en bedek het met krimpkousjes.
De draden die ik gebruikt heb is 3.5mm2 De 2.5 die er nog zitten zijn hele korte stukjes en als er stroringen optreden weet ik in ieder geval waar ik moet zoeken.
Wat ik op het moment aan Wattage er door heen trek is 130 Watt /12=10.83 A op DC Alleen 4 X led
rest staat op AC Zowel led als gloei als halogeen.

En ja het geeft echt een geweldige bak met licht.
Ik zal ff uitvinden hoe ik foto's kan up loaden.
Gr Pimo
Post automatically merged:

"Quote
Die 132Watt zijn bij 12 Volt ruim 10 Ampere extra die je zomaar even uit je accu/spanningsregelaar/stator trekt.
Het verbaasd me dat je contactslot en de zekering nog heel is einde Quote

De boel is afgezekerd met 15 AMP zekering
 
Last edited:
Wat foto's Dagrij verlichting
IMG_4267.JPG
Post automatically merged:

Dim lichtIMG_4268.JPG
Post automatically merged:

Alles

IMG_4269.JPG
Post automatically merged:

Van uit de berijder gezien

Dim licht
Groot licht
en alles
IMG_4272.JPGIMG_4273.JPGIMG_4274.JPG
Post automatically merged:

Zoals jullie zien een geweldige bak licht ten opzichte van het orgineel
ben er erg blij mee
hier en daar al heel wat varkens en herten mee ontweken
Post automatically merged:

Ff foto's van de Grand Dink bij daglicht

IMG_4276.JPGIMG_4277.JPGIMG_4278.JPGIMG_4279.JPGIMG_4280.JPGIMG_4270.JPG
 

Attachments

  • IMG_4271.JPG
    IMG_4271.JPG
    114.4 KB · Views: 4
Last edited:
Interessant project :)
Vind het vooral mooi dat het effect zichtbaar is (foto's)

Hoop alleen niet voor je dat je bij de eerste beste motor smeris er malheur mee krijgt...

Zomaar een gedachte: als dit al de max is voor je 12v circuit, is het dan geen optie om er aparte draden voor aan te leggen i.c.m. een eigen zekering?
Je scooter is groot genoeg om dergelijke extra bedrading en stroombron in weg te werken lijkt me ...
 
De draden die ik gebruikt heb is 3.5mm2 De 2.5 die er nog zitten zijn hele korte stukjes en als er stroringen optreden weet ik in ieder geval waar ik moet zoeken.
Wat ik op het moment aan Wattage er door heen trek is 130 Watt /12=10.83 A op DC Alleen 4 X led
Om die 2.5mm2 draden hoef je, je geen zorgen te maken die kunnen die 10.83 Ampere wel hebben.
Waar ik me meer zorgen over maak is of de spanningsregelaar het laden van de accu bijhoudt.
Dus houd de eerste dagen de accuspanning in het oog.
 
Interessant project :)
Vind het vooral mooi dat het effect zichtbaar is (foto's)

Hoop alleen niet voor je dat je bij de eerste beste motor smeris er malheur mee krijgt...

Zomaar een gedachte: als dit al de max is voor je 12v circuit, is het dan geen optie om er aparte draden voor aan te leggen i.c.m. een eigen zekering?
Je scooter is groot genoeg om dergelijke extra bedrading en stroombron in weg te werken lijkt me ...
Wat ik eigenlijk nog wil is om alles via mijn grootlicht schakelaar te schakelen
Ik moet dan wel met relais gaan werken denk ik.
Of idd een aparte accu voor alleen mijn bak licht is ook een optie
Het na deel is als de accu leeg is ook geen licht meer dus is eigenlijk geen optie
Post automatically merged:

Om die 2.5mm2 draden hoef je, je geen zorgen te maken die kunnen die 10.83 Ampere wel hebben.
Waar ik me meer zorgen over maak is of de spanningsregelaar het laden van de accu bijhoudt.
Dus houd de eerste dagen de accuspanning in het oog.
Als ik mijn verlichting (led verstralers) aan heb is er niet genoeg spanning meer over om te laden. (12.3 Volt =gewone accuspanning)
Alleen mijn normale verlichting aan 14,9 volt =accu laadt bij.
Accu is een Nitro 4AH van al een aantal jaar oud en wordt wel minder
Komt nog een auto accu bij 65 AH alleen word deze extern opgeladen.
Post automatically merged:

Jij hoeft dit jaar geen kerstboom te kopen.
Ik hang wel wat ballen in mijn scoot of ga er zelf op zitten :D :cool:
 
Last edited:
:yahoo:
Maar ik zie nu wel waar ik brand veroorzaak
:rlol:

:thumbsup:
 
Zou inderdaad in ieder geval via een relais schakelen , ik denk niet dat de contacten van je schakelaar , het aan en uit schakelen lang overleven.
Geen idee maar voorlopig rij ik ff zo rond zelfs met de kroonsteentjes (de vloek voor elke electraman )
en ik doe dat om te kijken wat het beste is en hoelang de boel het uithoud.
Misschien is de boel na een maand stuk dan heb ik alles vast zitten en kan ik alles weer los halen.
Ik denk dat ik wat stekker verbindingen ga maken met een relais ertussen om de veilig te schakelen.
 
Geen idee maar voorlopig rij ik ff zo rond zelfs met de kroonsteentjes (de vloek voor elke electraman )
en ik doe dat om te kijken wat het beste is en hoelang de boel het uithoud.
Misschien is de boel na een maand stuk dan heb ik alles vast zitten en kan ik alles weer los halen.
Ik denk dat ik wat stekker verbindingen ga maken met een relais ertussen om de veilig te schakelen.
Toppunt van luiheid is een Lasklem.
Heb je iig wel 1 ingang per kabel.
Verder super vet om te zien!
Als dat je originele koplamp is dan is dat wel een heel lullig vertoon van licht.
De rest ziet er tof uit, leuk gedaan die bevestigingsbalk.
Wat een bonk leds, had stiekem wel meer licht verwacht.
Ben benieuwd naar een update met je bestelde koplamp (led).
4AH is wel weinig. :)
Heb je een link naar die verstralers waar die hele zooi leds in zitten? :)
Ik zou ook iets als jij doen wanneer ik door het donker 26 km zou moeten rijden.
 
Back
Top