Gereviseerd blok heeft oppeens een tik

Ik heb recent mijn Piaggio NRG Power LC gereviseerd, Doppler as, Athena racing 70cc, 19mm carb en Yasuni c16. Woensdag heb ik het blok eronder gezet. Deze starte zonder moeite. We hebben hem ook direct afgesteld tot deze lekker liep. Vandaag wilde ik beginnen aan de elektra en kappenwerk, toen ik opmerkte dat er een heel duidelijk tik in het blok zit als ik de krukas draai. Ik heb de vario en de bendix los gehaald hopend dat het probleem daar lag, maar nee. Ik ben heel erg bang dat mijn lagers het opgegeven hebben. Wat zouden nog meer opties kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je speling op de krukas? Met een kapot lager zul je iets speling moeten hebben. Ook de juiste naaldlager gemonteerd?
Er zit raar genoeg geen speling op de as, de lagers tikken gewoon wanneer ik de as rondraai.
Iets te wild geweest met de krukas lagers plaatsen?
Waarschijnlijk wel...
Als de tik er nog inzit met gedemonteerde cilinder en gedemonteerde onsteking en vario dan zal je idd verder moeten demonteren en vermoedelijk opnieuw lagers moeten vervangen
Daar was ik al bang voor, maarja dan maar overnieuw beginnen.
 
Goh dat is knap balen zeg.
Kan me haast niet voorstellen dat een lager nu ineens stuk is, die kunnen wel wat hebben. En dat zou je ook moeten voelen in de vorm van speling of krasserig gevoel bij ronddraaien, zou ik denken.

Kun je meer details vertellen over het tikje? Zijn het regelmatige of onregelmatige tikjes? Hoeveel tikjes per omwenteling? Voel je het of hoor je het alleen?
 
Goh dat is knap balen zeg.
Kan me haast niet voorstellen dat een lager nu ineens stuk is, die kunnen wel wat hebben. En dat zou je ook moeten voelen in de vorm van speling of krasserig gevoel bij ronddraaien, zou ik denken.

Kun je meer details vertellen over het tikje? Zijn het regelmatige of onregelmatige tikjes? Hoeveel tikjes per omwenteling? Voel je het of hoor je het alleen?
Hij tikt regelmatig als ik de krukas omdraai, het is 1 a 2 tikken per omwenteling en ze zijn heel goed te voelen.
 
Hij tikt regelmatig als ik de krukas omdraai, het is 1 a 2 tikken per omwenteling en ze zijn heel goed te voelen.
Hoe heb je je krukas gecentreerd? Ging deze soepel na de montage.
Heb je de carter deksels op elkaar gedrukt dmv bouten aandraaien of met temperatuur verschil dus je carters warm maken en je lagers bevriezen.
Wellicht zit 1 van je lagers een 10e scheef waardoor je spanning in je lagers heb zitten waardoor die tikt.
 
Back
Top