This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Geratel / Getik in mijn carterkap door kickstartrondsel tegen halfpoulie aan.

elianyeh

Certified minarelli beuner.
Beste allen,

Ik kom tegen een klein probleempje aan. Wanneer ik mij scooter start en van de standaard af doe en dan een beetje gas geef, dan hoor je iets ratelen in mijn carterkap. Ik weet nu dat het geluid van de kickstartrondsel komt (ik heb de scooter gestart zonder rondsel en toen was het geratel / getik helemaal weg).

Het gaat om een aerox 2t uit 2009 (50cc). Ik heb veel andere forums gelezen die dit probleem ook hadden, maar had niet de oplossing gevonden dus vandaar dat ik nu een thread start. Ik had dat getik eerst ook (paar maanden geleden), vervolgens was het dus dat de veer van t rondsel teveel speling had tussen die 2 poorten waar het veertje in moest. Dus die heb ik vervolgens met ijzerdraad dikker gemaakt (erom heen gewikkeld). En toen was het geratel weg, tot vandaag... Ik heb geprobeerd om al dat ijzerdraad weg te halen van de veer en dan vervolgens weer opnieuw te testen, maar het geluid blijft en blijft. Ik heb ook al alles lichtjes ingevet.
Ik heb wel een malossi vario set erin zitten en geen carter pakking. Iemand zei dat de half poulie gewoon tever naar buiten stond, maar hoe fix ik dat?

Hier een aantal fotos:

EDIT: ik maak zo wel even een video van het geratel, moet even uitvogelen hoe ik videos in deze thread kan stoppen...
Alvast bedankt!
 

Attachments

  • Screenshot 2024-06-09 131831.png
    414 KB · Views: 6
  • WhatsApp Image 2024-06-09 at 11.33.36_0d43675a.jpg
    82.5 KB · Views: 6
  • Screenshot 2024-06-09 131933.png
    416.3 KB · Views: 6
Heb je extra shims op de krukas? Bij Malossi vario alleen de zwarte 2mm ring gebruiken. Zet je er een shim bij dan gaat de zaak aanlopen. Met een pakking op het kickstartdeksel kun je het ook verhelpen.
 
Heb je extra shims op de krukas? Bij Malossi vario alleen de zwarte 2mm ring gebruiken. Zet je er een shim bij dan gaat de zaak aanlopen. Met een pakking op het kickstartdeksel kun je het ook verhelpen.
shim is hetzelfde als ring?? Weet niet zo uit mijn hoofd... Hoe check ik dat? Maar een pakking op de deksel lijkt me eenvoudiger?? Geratel is irritant, haha...
 
Een shim is inderdaad een (opvul)ring.
Bij Malossi vario komt de meegeleverde ring van 2mm tegen de starter aan.

Heb je er nog extra ringen tussen geplaatst?
 
Een shim is inderdaad een (opvul)ring.
Bij Malossi vario komt de meegeleverde ring van 2mm tegen de starter aan.

Heb je er nog extra ringen tussen geplaatst?
Niet dat ik weet. Ik heb de aerox 2 maanden ongeveer en heb niks met shims of iets gedaan. Misschien vorige eigenaar??
 
Gast serieus, hoe wil je iets oplossen als je geen idee hebt wat er nu op je krukas zit.
Zou ik een keertje moeten gaan nachecken dan als dat t grote probleem is. Ik had eerst dit probleem niet gehad van dat geratel (voor een maand ofzo) en nu is t weer terug... Ik zal wel even gaan checken naar de ringetjes.
Post automatically merged:

Zou ik een keertje moeten gaan nachecken dan als dat t grote probleem is. Ik had eerst dit probleem niet gehad van dat geratel (voor een maand ofzo) en nu is t weer terug... Ik zal wel even gaan checken naar de ringetjes.
Maar als de halfpoulie meer naar binnen gaat dan eerst, dan zou er praktisch gezien ook meer speling op mijn kickstarter (voordat die op de halfpoulie zit) of niet?
 
Update: Ik heb gewoon een ringetje die erin zit, geen extra ringetjes ofzo. Ik ga proberen om een carterpakking erop te zetten. Zou dit het hele probleem verhelpen dan?