Geratel en gerammel achter de Vario *filmpje*

BigY

Well-Known Member
Bij het zien dat mijn nieuwe vario niet paste, heb ik mijn oude vario weer teruggeplaatst. Maar sindsdien ratelt en rammelt er vanalles achter mijn vario. Heb de vario er nu zeker 10 keer afgehaalt en weer netjes terug geplaatst incl alle busjes ringen etc. maar hij blijft rammelen. Het is voornamelijk bij het starten, want geef ik een dot gas (wat resulteert in zoveel gerammel en gekraak dat het lijkt alsof het blok in de soep loopt) dan ineens is het weg en kan ik gewoon rijden.

Dus ik vermoed mijn startkoppeling, dat daar iets niet goed meer is. Maar ik krijg mijn startkoppeling er helemaal niet afgeschoven. Wanneer mijn vario eraf is kan ik hem een cm ofzo terughalen en daar blijft hij steken. Ik zie geen oneffenheden op mijn spiebanen van de krukas.

Mijn scooter is een CPI Hussar, maar ik kan geen startkoppeling vinden voor de CPI. Zijn het allemaal standaard maten ofzo? Want dan begin ik behoorlijk te twijfelen aangezien ik voor een nieuwe vario ook rekening moet houden met een andere maat :(
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

CPI blokken zijn Minarelli blokken. Imitatie. Enkel de vertanding is anders meen ik.

Het zou best je startkoppeling kunnen zijn. Zijn de veertjes en rolletjes die erin zitten er niet uit gevallen ?
 
Ik heb niks gevonden tijdens het demonteren dan de vario. Het gebeurde ook meteen naar het monteren van mijn oude vario. Ik dacht eerst dat mijn cilinder/zuiger het begeven had, maar dat is het niet, want als ik even gas geef dan komt het gewoon weer in orde en kan ik gewoon (goed) rijden. Maar zodra ik weer moet starten rammelt en ratelt er vanalles dat het net lijkt of het hele blok in de soep is gedraaid.
 
Ja dat is het grote probleem. Ik krijg die startkoppeling niet van mijn spiebanen afgegleden. Hij komt een centimeter ervanaf en dan houdt het op. Of moet ik echt die 2 schroefjes rechtsboven losmaken (die ik niet los krijg)?
 
Heb je voor mij enige tips om de schroeven los te krijgen? Want ze zitten muurvast en zijn van dusdanige kwaliteit dat ik ze doordraai :(

En kan ik gewoon de startkoppeling en starterkrans eraf halen en dan mijn vario erop? Of moet ik het opvullen om het even te testen of het daar aan ligt?
 
Je moet ze laten schrikken zeg maar. Flinke stoot tegen je ratel , dan moet ie los tikken als het goed is. Dan is het een questie van los draaien. :)

// edit : Linksom is los hé
 
Ik zal het eens proberen...moet ik nog hetgeen opvullen of kan ik het eventueel ook zo proberen?
 
Je zei dat ik mijn startmechanisme er af moet halen en dan weer eens rijden...maarja, moet ik dan hetgeen wat ik eraf heb gehaald dan niet opvullen?
 
Nee hoor , achter je variateur zit een soort cilinderig vormig metalen dingetje zeg maar. :p Als je die ertussen laat , is het goed.
 
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=z1H4_i4yTYI"]YouTube - startkoppeling[/ame]

Zie filmpje...heb de boutjes na 2 uur klungelen met dremel, schroevedraaiers en weet ik allemaal eruit gekregen, maar de startkoppeling vertikt het om van de krukas af te komen. Hij gaat niet verder dan een cm naar voren. Iemand enig idee?
 
Ik ben er 2 uur mee bezig geweest, het gaat gewoonweg niet. Ingespoten met kruipolie (of dat wijs is laat ik even achterwege), maar hij komt er gewoon niet vanaf. Lijkt wel alsof mijn krukas ineens dikker word (is natuurlijk niet) zo voelt het aan, want de eerste centimeter gaat gewoon soepel.

Maar als ik het zo hoor dan is er dus niet ergens een borgdingetje ofzo? Anders zie ik de bui al hangen. Blok splitsen :(
 
mja , dat moet waarschijnlijk toch al ...

maargoed , dan moet alsnog dat ding eraf , en dat kan met een gewone poelietrekker met 3 armen..
 
Hoezo moet ik mijn blok splitsen als ik de startkoppeling eraf kan krijgen? Vooralsnog zit er geen speling op mijn krukas en zover ik kan zien zijn de spiebanen nog perfect in orde. En zo'n poelietrekker....kan ik die gewoon bij de scooterzaak kopen?
 
Onzin. Wil je je blok kunnen splitsen moet je start koppeling er toch écht af... Die past niet door die keering gat hé. :!

Gewoon forceren. Hard trekken en wiebelen tegelijkertijd. En trekken ( aan startkoppeling :p ) en trillen zeg maar. Gewoon forceren , dat spul kost geen reet als je nieuwe moet kopen.

Mocht splitsen écht een probleem worden , en die startkoppeling eraf te krijgen , PM e maar. Wil je best helpen.
 
zit er meschien een braampje op de spiebanen dat die daarom er niet af kan?

Nou ik ga vandaag de gleuven tussen de spiebanen eens flink schrobben en schoonmaken. Want het is er ook op gekomen.

En Ben, bedankt voor je aanbod. Waardeer ik.
 
Back
Top