Geluid 70 cc aerox

Hallo, ik heb een aerox uit 2009 met een gietijzeren 70 cc (welk merk weet ik niet precies.) en de luchtfilter is ontgrenst. Voor de rest is alles standaard. Hij loopt nu zo'n 80 op de teller, maar ik wil hem sneller laten lopen. Maar ik wil er geen terugloop uitlaat erop zetten aangezien ik er een roerenbegrenzer op ga bouwen en het dan verdacht over komt qua lawaai bij de rollerbank. Nu heb ik dus een standaard uitlaat (MET Prop) en nu klinkt hij gwn zacht. Maar mijn vraag (vragen) hierop zijn: wordt het geluid harder als ik de prop eruit haal?? En hoeveel gram rolletjes moet ik hebben

Advertisement - register to remove this

Ja dat bedoel ik misschien dat ik het verkeerd vertelde. Maar ik wil hem dus harder laten lopen door onder andere de prop te verwijderen.. Maar ik wil hem wel stil houden, dus vroeg ik me af of hij nog steeds redelijk stil is na de verwijderi

Weet je wel zeker dat de prop nog in de uitlaat zit aangezien de scoot 80 km/u rijdt op de teller?
Ik weet dat op de scoots geen geijkte tellers zitten maar dan nog....

V.w.b. je vraag kan ik beamen dat het verschil in decibel te verwaarlozen is.
Ik heb zelf zo'n 7 jaar rondgereden op een Aerox met een DR70 i.c.m. een Sito plus uitlaat. (uiteraard zonder prop & katalysator)
17,5 mm carburateur (van Dell) i.c.m. het standaard luchtfilter welke voorzien was van de begrenzertube.
(zonder die tube maakte het iets meer lawaai dan standaard is mijn ervaring)

Tevens was mijn rox voorzien van een power one variateur waardoor het toerental ook nog eens flink afnam.
Standaard koppeling inclu toebehoren zonder achterlijk dure poulies aan te schaffen was ruim voldoende.
Met deze set-up had ik een goed rijdende scooter die totaal geen aandacht trok bij onze blauwe vrienden qua geluid.
Snelheid op top was maar 82/85 echte km's maar de scoot was retesnel van z'n plek tijdens het optrekken en accelereren.

Last edited:

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Wat is de reden waarom je harder dan 80km/u op teller wilt halen?? Wil je soms de snelweg op of zo??
Hoe harder je gaat des te groter de pak kans word.. Je valt dan gewoon meer op, en als je dan je begrenzer dan op 60km/u gaat zetten, mag jij de politie eens haarfijn uitleggen hoe je die 80km/u heb gehaald (dan is er ook geen ontkennen meer aan natuurlijk aangezien je je zelf dan al voorschut hebt gezet) Mensen die zulke snelheden willen halen, zijn naar mijn mening de bromfiets uit gegroeit en kunnen beter een motorrijbewijs gaan halen.

Betreft je vragen..

Word het geluid harder als je de uitlaat prop eruit haalt: JA... geluid is niks meer als trillingen.. Een prop zal deze zoveel mogelijk tegen houden als een soort muurtje.. Haal je dat muurtje weg dan is de demping ook weg. En zal het allemaal wat harder / zwaarder klinken..

Advertisement - register to remove this