Gele smurrie zip 4t 2019

GlennB

Active Member
Beste leden,

Laatst wilde ik mijn luchtfilter vervangen en kwam ik deze 'gele smurrie' tegen het komt uit het carterontuchting gaatje in het luchtfilter huis iemand enig idee wat dit is?

Het gaat om een zip 4t iget uit 2019
Altijd goed onderhouden en rijd er eigenlijk alleen maar lange afstanden mee staat 8500km op de teller
 

Attachments

  • IMG-20210322-WA0004.jpeg
    IMG-20210322-WA0004.jpeg
    129.4 KB · Views: 34
  • IMG-20210322-WA0000.jpeg
    IMG-20210322-WA0000.jpeg
    132.6 KB · Views: 34
Advertisement - register to remove this

Is redelijk normaal, luchtfilterhuis en element schoonmaken, wat je er tegen kan doen is oliepeil goed op niveau houden
Het rare is dus dat mijn oliepeil stijgt dus moet er ergens vloeistof bij komen enig idee waar ik moet zoeken?
Post automatically merged:

En optijd verversen natuurlijk
Zeker krijgt om de 3k km netjes een beurt olie is 1500km geleden vervangen
 
Het rare is dus dat mijn oliepeil stijgt dus moet er ergens vloeistof bij komen enig idee waar ik moet zoeken?
Post automatically merged:


Zeker krijgt om de 3k km netjes een beurt olie is 1500km geleden vervangen
meet je wel je olie als het blok echt ijskoud is?
 
Het rare is dus dat mijn oliepeil stijgt dus moet er ergens vloeistof bij komen enig idee waar ik moet zoeken?
Toch even in de gaten houden of je deze sludge ook aantreft in het oliecarter zelf.
Deze sludge ontstaat als er olie en water/vocht gemengd wordt.
Dat beetje in je luchtfilter kan normaliter geen kwaad dit zijn gewoon de ontsnapte carterdampen die zich mengen met condens.
Ik had dit vroeger bij mijn BMW F650GS ook altijd, aan de binnenkant van de oliereservoirdop.

Het mogen uiteraard geen grote hoeveelheden worden.

Verder aangaande het stijgen van je olieniveau, altijd koud meten benzine bij de olie is niet goed?

Ik heb de foto nog eens goed bekeken en zie zelfs dat er luchtbellen bij die sludge zitten, het lijkt erop dat je gelijk hebt en er brandstof bij de olie komt waardoor de carterolie door de carterontluchting gedrukt wordt als de motor draait.
 
Last edited:
Toch even in de gaten houden of je deze sludge ook aantreft in het oliecarter zelf.
Deze sludge ontstaat als er olie en water/vocht gemengd wordt.
Dat beetje in je luchtfilter kan normaliter geen kwaad dit zijn gewoon de ontsnapte carterdampen die zich mengen met condens.
Ik had dit vroeger bij mijn BMW F650GS ook altijd, aan de binnenkant van de oliereservoirdop.

Het mogen uiteraard geen grote hoeveelheden worden.

Verder aangaande het stijgen van je olieniveau, altijd koud meten benzine bij de olie is niet goed?

Ik heb de foto nog eens goed bekeken en zie zelfs dat er luchtbellen bij die sludge zitten, het lijkt erop dat je gelijk hebt en er brandstof bij de olie komt waardoor de carterolie door de carterontluchting gedrukt wordt als de motor draait.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad de olie gepeild met een ijskoude motor het rare was dus dat het peil een stukje gestegen was met de dag ervoor
Ik heb niet echt een idee waar ik moet zoeken jij misschien?
Zoals hierboven gemeld stonk de carterventilatie slang behoorlijk naar benzine
 
Misschien een lek in de kop of cilinder, maar dan zou die ook moeten roken lijkt mij, kan verders niet bedenken hoe benzine bij je blok olie kan komen
 
Hij rookt niet echt alleen als het heel koud buiten is maar dat is volgens mij normaal
Wel stinkt de scooter als je hem uitzet
 
Kan de carburateur niet overlopen via de vlotterkamer als de vlotternaald niet helemaal afsluit , en dan via de lucht slang en carterventilatie erin lopen. Is de benzine kraan dicht als de motor uitstaat (vacuum benzine kraan ?) Via spruitstuk zou ook nog kunnen maar dan moet ook de inlaat klep openstaan , en starten zal dan niet zo vlot gaan.
 
Kan de carburateur niet overlopen via de vlotterkamer als de vlotternaald niet helemaal afsluit , en dan via de lucht slang en carterventilatie erin lopen. Is de benzine kraan dicht als de motor uitstaat (vacuum benzine kraan ?) Via spruitstuk zou ook nog kunnen maar dan moet ook de inlaat klep openstaan , en starten zal dan niet zo vlot gaan.
Is een injectie, dus dat lijkt me sterk
 
Kan de carburateur niet overlopen via de vlotterkamer als de vlotternaald niet helemaal afsluit , en dan via de lucht slang en carterventilatie erin lopen. Is de benzine kraan dicht als de motor uitstaat (vacuum benzine kraan ?) Via spruitstuk zou ook nog kunnen maar dan moet ook de inlaat klep openstaan , en starten zal dan niet zo vlot gaan.
Hij start super goed dus dat denk ik niet
Post automatically merged:

Weet iemand of er een soort luchtdruk kamer/filter in zit net zoals als bij een auto die de luchtdruk verdeeld?
 
Last edited:
hij voert ze overtollige druk af via de carterontluchtings slang, verder zit er niks op, aangezien hij stinkt nadat ie gedraait heeft, wellicht iets met je inspuiting niet in orde?
 
even wat opgraven: steigend oliepeil en stinken naar benzine: is condenseren van benzine en langs zuigerveren naar carter lekken en dus verdunnen van de olie! kan alleen al door veel koude starts en lage belasting, niet goed warm rijden, maar kan ook andere oorzaken hebben.
 
Benzine bij de olie zou ik eerder aan de zuigerveren denken..

Damp dat langs je zuiger weg zakt.. En naar heel veel damp telkens het veranderd naar benzine vloeistof.
 
Back
Top