Geen vonk

Manu76

Burn and rise...
Rieju toreo 4t 2v 2008.

Omdat ik geen eeuwenoude topics omhoog te uppen stel ik een basis vraag:

Ik heb geen vonk meer. Eergisteren wel nu niet.
Heb alles van de scooter ontsteking nagekeken/ vernieuwd.

2 nieuwe bougiekabel geprobeerd maar niets.

Kabels ook nagelopen maar niets.

Hoe krijg ik mijn vonk terug??

Ik begin te geloven dat de brommer behekst is! :( ;)
 
Advertisement - register to remove this

zekering heel?
12 volt op de CDI aanwezig?
zijstandaard ingeklapt?
zijstandaard schakelaar schakeld door?
noodstop schakelaar op stuur aan?
 
Rieju toreo 4t 2v 2008.

Omdat ik geen eeuwenoude topics omhoog te uppen stel ik een basis vraag:

Ik heb geen vonk meer. Eergisteren wel nu niet.
Heb alles van de scooter ontsteking nagekeken/ vernieuwd.

2 nieuwe bougiekabel geprobeerd maar niets.

Kabels ook nagelopen maar niets.

Hoe krijg ik mijn vonk terug??

Ik begin te geloven dat de brommer behekst is! :( ;)
Misschien heel simpel maar nieuwe bougie?
Massa?
 
Niet toevallig een slechte stekker verbinding of een kabel gebroken / los gekomen of niet aangesloten..

Of je hebt een slechte massa punt..
 
Bougie heb ik er al 3 geprobeerd.
Stator is nieuw
Cdi is nieuw
bougiekabel, 2 verschillende geprobeerd

Dus ben ik bang dat de kabel mantel verwijderd moet worden op zoek naar scheuren of zo.

@eurokit het gy6 blok heeft maar 1 massa kabel toch?

En als ik de bougie kabel doormeet met het icoontje op "fluit" hoor ik niets.
1 van die 2 aansluitingen op de bobine piepte wel toen ik hem op de accu massa had staan.

Ik denk dat ik morgen eerst begin met het verwijderen van het vliegwiel om te zien of daar qua bekabeling iets niet goed is.Ik denk dat daar al iets mis is want dit is de tweede onstekingsspoel in een paar maanden.
 

Attachments

  • img_1581617964922.jpg
    img_1581617964922.jpg
    51.2 KB · Views: 38
Misschien heeft het vliegwiel de spoelen weer geraakt, of was jij dit niet een aantal weken geleden of was dit van een andere scooter?
 
Nou ik zie het al!

Verdomme zit net een nieuwe in. (Zie foto) word weer sparen dus. Goddomme.

Hoe kan het vliegwiel deze raken??

EDIT: waarom gebeurd dit alleen bij de geïsoleerde spoelen?
 

Attachments

  • 15816804113696075338586246190365.jpg
    15816804113696075338586246190365.jpg
    284.4 KB · Views: 37
Last edited:
Als ik de foto inzoom zie ik dat er meer beschadigd zijn.
Dus er moet iets aankomen, kan alleen aan de binnenkant van het vliegwiel zitten of zit er een flinke deuk in.
 
Als ik de foto inzoom zie ik dat er meer beschadigd zijn.
Dus er moet iets aankomen, kan alleen aan de binnenkant van het vliegwiel zitten of zit er een flinke deuk in.

Nee niets gezien in het vliegwiel. Ook geen deuk of zo.zal ff een foto maken van de binnenkant en buitenkant van het vliegwiel
 

Attachments

  • 1581705127076718828132223496410.jpg
    1581705127076718828132223496410.jpg
    352.6 KB · Views: 26
  • 15817053467717202520020676253602.jpg
    15817053467717202520020676253602.jpg
    421.3 KB · Views: 19
Er zijn verschillende lengtes van de 4 boutjes waar je de koelfan mee aanzet, staken deze door? Even los op vliegwiel monteren en controleren op lengte.
Groet

Dat moet ik bekijken maar het rare is dat ze wéér bij de geïsoleerde spoeltjes beschadigd zijn! Al zag ik wel op 1 spoel draadje dat deze ietwat platter is. Maar dat kan ook een fabrieks fout zijn!
 
Zit jouw spie goed? vliegwiel met beleid aantikken met een houten hamertjetik en dan recht de centrale moer er stevig op. Controleren op zwabberen.
Groet,
 
Ik zie wel sporen binnenin het vliegwiel zitten..., wat Buldog ook al aangaf
Ik kan echter niet goed zien wat er op het vliegwiel staat v.w.b. de codering.

Ik ga ervan uit dat je alles correct gemonteerd hebt.
Ik heb sterk het vermoeden dat het spul geen stelletje vormt momenteel..., m.a.w. de stator en het vliegwiel horen niet bij elkaar!
Dus het ligt aan de stator of het vliegwiel is niet correct voor de Rieju.
Dit is het enige wat ik kan bedenken v.w.b. het aanlopen.

Ander punt is dat het vliegwiel wellicht iets zwabbert op hoge toeren.
 
Ik heb sterk het vermoeden dat het spul geen stelletje vormt momenteel..., m.a.w. de stator en het vliegwiel horen niet bij elkaar!

Toevallig had ik het zelfde vermoeden. Maar deze heeft er altijd op gezeten. Maar ik zit daarom ook te denken aan een nieuwe spoel met bijhorend vliegwiel. Als set.

Ja alles zit/ zat goed. De codering van het vliegwiel = CFW-50 en SS.

Maar dit is de tweede keer dat alleen de geïsoleerde spoeltjes beschadigen. Dat kan geen toeval zijn. Hoe kan dat nou!
 
Last edited:
Ik weet niet of je Harrr's vraag goed begrepen hebt.
Doe eens even wat Harrr vroeg en draai de koelvin eens op het vliegwiel en kijk of de gebruikte boutjes misschien aan de binnenkant uitsteken?

De twee geisoleerde spoelen is de ontsteekspanning waarmee de condensator in je CDI geladen wordt.
Deze steken wellicht iets meer naar voren omdat dit heel veel wikkelingen zijn van hele dunne draad, dit om de hogere spanning te kunnen genereren.

Het vreemde is juist dat de spoellichamen, dat zwarte platic waar de spoelen op gewikkeld zitten, onbeschadigd zijn terwijl deze meer naar voren steken dan de wikkelingen zelf.

Daarom denk ik dat de boutjes waarmee de koelvin zit vasgebout op het vliegwiel te lang zijn en deze spoelen juist raken.
 
Last edited:
@Manu76,

Maar jij bent niet de eerste eigenaar toch?
Ik heb het een (klein) beetje meegekregen, maar ik ging ervan uit dat je de scoot als opknapper aangeschaft had!

Het vervelende is dat het een 4T GY6 blok betreft wat (voor zover ik weet) nooit op een Rieju gezeten heeft.
Ik ga eens even zoeken wat de codering betekent in de database van sommige Chinese of andere fabrikanten van deze blokken.
Weet je toevallig ook wat op het blok staan gegraveerd? Op het kentekendocument staat vaak de fabrikant vermeld.
Niet men naam en toenaam, maar d.m.v. 2 hoofdletters voor de code en een letter en/of cijfer na de code.
Bijvoorbeeld: HT50QT(1), blokcode 139QMA?

Ik weet niet of je Harrr's vraag goed begrepen hebt.
Doe eens even wat Harrr vroeg en draai de koelvin eens op het vliegwiel en kijk of de gebruikte boutjes misschien aan de binnenkant uitsteken?

:oops:, heb ik overheen gelezen mannen..., uiteraard een goed punt wat Harrr hier aangeeft!
Het is ook vreemd dat alleen de 2 laadspoelen zo beschadigd zijn!
 
Ik heb het een (klein) beetje meegekregen, maar ik ging ervan uit dat je de scoot als opknapper aangeschaft had!

Ja die brommer is een projectje / opknapper. En nee ik ben niet de eerste eigenaar. Maar heb al twee keer een nieuwe spoel beschadigd gehad op deze manier.

Ik zeg eerlijk dat ik nog niet heb gekeken of de schroeven door het vliegwiel komen.

Wel viel me wel op dat 2 schroeven iets langer zijn dan de andere 2. Paar millimeter. Raar?

Dus mede jij hebt me aan het denken gebracht met dat over "geen match"

Dus dan spoel en bijgeleverde vliegwiel als 1 bestellen.

@Harrr zal mogen ff kijken of de schroeven er door komen heb nu visite.

Maar goed, projectje ligt tijdelijk in de vriezer.
 
Back
Top