Geen vonk sym orbit 1

Alles lijkt goed, toch doet de ontsteking het niet.
Meestal is dit een teken dat de CDI defect is, maar dat durf ik natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, vooral omdat deze nieuw is!

We gaan nog een laatste test doen daarna verdenk ik toch die nieuwe cdi.

Doe het volgende:

1. draai de bougie uit de cilinder
2. klik de bougiekap weer op de bougie.
3. leg de schroefdraad van de bougie tegen een blank stukje metaal van het motorblok
4. trek de geel/zwarte draad los van de bobine.
5. maak aan de zojuist vrij gekomen aansluiting van de bobine, een draad die lang genoeg is om tot bij de accu te komen.
6. tik met deze draad, minder dan een seconde, tegen de pluspool van de accu.

De bougie moet nu vonken, doet hij dit niet zit het probleem toch in de bobine.
 
Denk dat ik nog nooit zo blij ben geweest met een vonk haha :sweatsmile: ja hij vonkte

Ik heb anders als het aan de onsteking licht wel nog een onsteking liggen maar dat is een 4 dradige aansluiting en ik heb geen draad over aan de kabelboom voor de zwart/rode om aan te sluiten.
Zou ik die ook (om te testen ) ergen aan kunnen bijaansluiten ??
 

Attachments

  • 15634738624636475080012521529615.jpg
    15634738624636475080012521529615.jpg
    184.3 KB · Views: 44
We hebben al het mogelijke gemeten.
Alle waardes die je gemeten hebt kwamen in de buurt van de meest gangbare waardes die ik vaak ook voorspelde.
Met andere woorden, we hebben alles rondom de cdi uitgesloten dus ik verwacht toch tot het probleem in de cdi zit.

Echter ik wil nog 1 ding gecontroleerd zien, namelijk de afstand van de pickupspoel tot het nokje op het vliegwiel.
Als deze spatie te groot is, geeft de pickupspoel niet genoeg spanning af voor de aansturing van de cdi.

Om dit te controleren, draai je het vliegwiel zodat het nokje recht tegenover de pickupspoel staat en meet met een voelermaatje de afstand.
Heb je geen voelermaatje dan even een voorbeeldje ter indicatie, de dikte van een bankpasje mag er met moeite tussen gaan maar het liefst niet.
 
Last edited:
(antwoord op jouw bijdrage #23)

Ik denk dat wat jij ontsteking noemt je de stator achter je vliegwiel bedoelt. (grondplaat met een aantal spoelen op die achter je vliegwiel zit)
Jouw scooter maakt gebruik van een CDI die met gelijkspanning direct vanaf de accu werkt een DC-CDI dus.
Het enige signaal dat vanaf je vliegwiel kom naar de cdi is het signaal van je pickup-spoel.

Ik weet niet welke stator je hebt liggen maar aan de kleuren van de draden te zien is dit voor een scooter die met een AC-CDI.
Dus dit gaat pertinent niet werken.
 
Last edited:
(antwoord op jouw bijdrage #25)

Ok, dat brengt weer een beetje hoop.
Draai beide boutjes van de pickupspoel los, draai deze schroeven weer vast terwijl je de pickupspoel naar beneden drukt.
Zorg er wel voor dat de pickupspoel niet het nokje raakt maar er steeds een minimale speling is.

edit:
kijk eens naar onderstaande video rond minuut 6:30 begint hij met het instellen van de pickupspoelafstand.

 
Last edited:
Heb een andere connector geplaatst en de speling is nou juist maar nog geen vonk. Ik zal morgen nog een andere cdi halen om te proberen
Dc-cdi moest ik halen correct?
 
Okee ne vraag het even voor de zekerheid
Aangezien dit niet een kabelboom is met 4 aansluitingen voor de onsteking vandaar (wat normaal wel om deze sym hoord ). Ik laat het je morgen weten
 
Ik heb ook een Sym Orbit 1, ik heb het idee dat er in mijne een AC CDI moet. Ik heb laatst een DC CDI voor Kymco/Sym gehaald en hij doet het niet. Net gelezen dat als je de scooters min draad van je accu haalt en kicked en hij start je een AC hebt, bij mij startte hij meteen.
De maat van de CDI is hetzelfde alleen de aansluiting is in spiegelbeeld.
 

Attachments

  • IMAG0758.jpg
    IMAG0758.jpg
    175.5 KB · Views: 44
  • IMAG0759.jpg
    IMAG0759.jpg
    187.4 KB · Views: 41
Ik heb ook een vergelijkbaar iets gehad aan mijn orbit 1.

Uiteindelijk bleek er een lekje" te zitten in de carter in een van de rubbers waardoor de bougie nat was een geen vonk produceerde. (Althans dat zei de shop)
 
Ik heb ook een Sym Orbit 1, ik heb het idee dat er in mijne een AC CDI moet. Ik heb laatst een DC CDI voor Kymco/Sym gehaald en hij doet het niet. Net gelezen dat als je de scooters min draad van je accu haalt en kicked en hij start je een AC hebt, bij mij startte hij meteen.
De maat van de CDI is hetzelfde alleen de aansluiting is in spiegelbeeld.
Okee ik zal dit setje bestellen en dan proberen...
Hij moet het tog een keer doen
 

Attachments

  • Screenshot_20190720-184707_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20190720-184707_Marktplaats.jpg
    68.4 KB · Views: 28
De kabelboom van TS is wel degelijk voor een DC-CDI, dit is nog eens aangetoond in bijdrage #4 en #5.

Verder is de test om aan te tonen of je scooter gebruik maakt van een DC-CDI of AC-CDI, welke Dubbeldrank heeft gevonden op het internet, niet juist.
Als de spanningsregelaar in orde is start een scooter met een DC-CDI ook zonder accu door te kicken.
De cdi krijgt dan tijdens het kicken spanning van de spanningsregelaar, misschien zal hij wat minder snel/goed starten maar hij start wel.

Een AC-CDI bestellen is geld weggooien.

Als ik TS was zou ik toch nog eens alle metingen, hierboven in dit draadje voorgesteld, opnieuw doen en tijdens de metingen bewegen met de kabelboom, dit om uit te sluiten dat een slecht contact niet is opgemerkt tijdens de metingen.

Verder ook eens goed de female contactbussen van de CDI connector van de kabelboom nakijken en zich ervan vergewissen dat deze goed contact maken als deze op de cdi geklikt worden!
 
Last edited:
Okee sparkey dus dat gaat niet werken ??
Dan bestel ik hem niet. Tog gek dat die nog steeds niet vonkt . Ik heb de orginele kabelboom er ooknog bij maar die aansluitingen voor het contactslot kloppen niet. How can we make this work ???
 
Huh, ik begrijp je verhaal van die originele kabelboom niet, zit er nu dan een andere op?

Dubbeldrank heeft een foto geplaatst met twee cdi's erop (IMAG0578.jpg)
De linker heeft de connector aangsloten, dit is de DC-CDI.
Zitten de kleuren van jouw CDI connector op dezelfde posities?
 
Ik zal morgen even een foto's maken van de cdi en kanelboom
Ik heb de scooter gekocht van iemand die hem ook wou klaarmaken (had er geen tijd meer voor )
Hij heeft er een andere kabelboom opgezet. Nu heb ik de oude er wel bij gekregen maar die aansluitingen zij zoo anders dan de kabelboom die eropzit. Hij zij tegen mij dat de onsteking het probleem was en hij had er een nieuwe onsteking opgezet (die eropzat was ook veroest. ) maar hij kreeg hem tog niet aan de praat. Nu ben ik wel een doorzetter en weet ik dat het meestal wel aan een klein dingetje licht wat je vaak over het hoofd ziet. En dus ga ik ook gewoon door totdat we het probleem gevonden hebben zodat andere mensen er ook baat bij hebben (en ik ) voor de volgende keer.
 
Bij deze de foto's van de kabelboom
Volgensmij zit alles er goed op.
Bij mijn cdi's zitten 4 aansluiting links en 2 rechts
 

Attachments

  • 20190722_114640.jpg
    20190722_114640.jpg
    146.3 KB · Views: 23
  • 20190722_114633.jpg
    20190722_114633.jpg
    154 KB · Views: 17
  • 20190722_114707.jpg
    20190722_114707.jpg
    161.4 KB · Views: 17
  • 20190722_114706.jpg
    20190722_114706.jpg
    151.7 KB · Views: 17
  • 20190722_114702.jpg
    20190722_114702.jpg
    129.5 KB · Views: 22
Back
Top