Geen vonk sym orbit 1

Hallo beste leden. Ik heb een sym orbit 1 uit 2008
Gekocht als opknapper. Alleen HIJ vonkt Niet
Nuwe cdi gekocht (want als je de oude erin doet dan brand de zekering door) nu nog steeds geen vonk. Weet iemand hoe ik alles door kan meten of waar het aan licht mvg koning
 
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Ik veronderstel dat je de goeie cdi hebt gekocht een DC-CDI.
Deze CDI krijgt zijn spanning van de accu en geen wisselspanning van de stator achter je vliegwiel.

Kijk eens naar de kill-switch of deze niet in de verkeerde positie staat, deze onderbreekt namelijk het signaal van de pickupspoel waardoor je ook geen vonk hebt.

Is dit niet het geval, zit er niks anders op dan de multimeter erbij te nemen en inderdaad het 1 en ander te meten, laat maar iets weten.
 
Hallo sparkey cdi komt van een sym mio ( weet zelf niet of dat werk maar de verkoper zij van wel )
En deze brand de zekering niet door als ik hem erin steek. Maar helaas nog steeds geen vonk. Killswitch heb ik doorverbonden dus staat aan. En het klopt wat je zij over de voedingspanning voor de cdi maar de oude eigenaar heeft volgensmij een andere kabelboom geplaatst want de aansluiting voor de zwart/rode draad van de stator hing er los bij.
Is het mogelijk om een andere onsteking te plaatsen ?
 

Sparky

Well-Known Member
Ok, dan de multimeter er maar bij nemen dan.

We beginnen eerst te meten of de cdi voedingspanning krijgt.

Doe het volgende:

1. Zet de multimeter op 20V gelijkspanning.
2. Prik de zwarte meetpen op de groene draad van de cdi.
3. Prikt de rode meetpen op de zwarte draad van de cdi.
4. Je meet nu geen spanning.
5. Zet nu de scooter op contact, je moet nu ongeveer 12 Volt meten.
6. Volgens het elektrisch schema zitten er twee groene draden op de cdi.
7. Prik nu de zwarte meetpen op de andere groene draad en laat de rode meetpen op de zwarte draad.
8. Ook nu moet je ongeveer 12 Volt meten met de scooter op contact.

Laat je bevindingen even weten, dan zien we verder.
 

Sparky

Well-Known Member
We gaan nu de weerstand van de pickupspoel meten, doe het volgende:

1. Zet de meter op Ohm op het 200 Ohm of 1K bereik.
2. Prik de zwarte meetpen op 1 van de groene draden bij de cdi.
3. Prik de rode meetpen op de geel/blauwe draad bij de cdi.

Je moet nu een weerstand meten tussen de 100 en 200 Ohm.

Laat je bevindingen even weten, dan zien we verder.

Oh ja, het contact op uit.
 

Sparky

Well-Known Member
De foto van het display is erg donker maar ik denk dat ik 111 Ohm zie of staat er ergens een punt tussen?

111 Ohm is een goeie waarde, dus de pickupspoel zal het waarschijnlijk niet zijn.
Wat geeft de multimeter aan als je hem naar het 200 Ohm bereik schakelt?
 

Sparky

Well-Known Member
111 Ohm is ok.

We gaan nu de weerstand van de primaire spoel van de bobine meten, doe het volgende:

1. Zet de meter op Ohm op het 200 Ohm bereik.
2. Prik de zwarte meetpen op 1 van de groene draden bij de cdi.
3. Prik de rode meetpen op de geel/zwarte draad bij de cdi.

Je moet nu een heel kleine weerstand meten.
 

Sparky

Well-Known Member
Doe dezelfde meting nog eens en trek de zwart/gele draad los bij de bobine.

Nu moet de meter L of OL aangeven.
 

Sparky

Well-Known Member
Dat is goed, dit betekent oneindig, dit was maar een test om te kijken of de zwart/gele draad niet ergens sluiting maakt naar massa.

Zo nu de secundaire kant van de bobine meten.

1. Zet de meter op Ohm op het 20K Ohm bereik.
2. Prik de zwarte meetpen op 1 van de groene draden bij de cdi.
3. Haal de bougiekap los van de bougie.
4. Meet met de rode meetpen in de bougiekap op het koperen gedeelte wat normaal contact maakt met je bougie.

Je moet nu ongeveer 5K Ohm tot 10 K Ohm meten.
 

Sparky

Well-Known Member
In je bijdrage #13 heb je een foto gemaakt van de bobine.
Hier zit een witte en een zwarte aansluiting op.
Verder is de bobine tegen het frame gemonteerd met een M6 bout.
Vaak ligt 1 van beide aansluitingen (witte of zwarte) ook nog intern verbonden met de bevestiging dus aan de massa van de scooter.
Mocht nu de groene en de geel/zwarte draad op 1 of andere manier gewisseld zijn van aansluiting, zou je het signaal van de cdi rechtstreeks aan massa leggen.

Om nu te achterhalen of de bevestiging van de bobine intern is doorverbonden met 1 van beide aansluitingen, meet eens het volgende:

1. koppel beide draden af van de bobine.
2. Zet de multimeter op 200 Ohm.
3. prik de zwarte meetpen op de zeskant bevestigingsbout.
4. prik de rode meetpen op de witte aansluiting van de bobine.
5. lees de meter af en noteer de waarde.
6. prik vervolgens de rode meetpen op de zwarte aansluiting van de bobine.
7 lees nu weer de meter af en noteer de waarde.
 

Sparky

Well-Known Member
Ok, dan maakt het niet uit hoe de draden aangesloten zitten.
Tot nu toe heb ik niks vreemds gezien.

Ik heb je initieele vraag nog eens gelezen en ik zie nergens dat je al eens een nieuwe bougie hebt geprobeerd, klopt dit?

Verder toch nog even de massaverbinding van het motorblok controleren.

Doe even het volgende:

1. zet de multimeter op 200 Ohm.
2. prik de zwarte meetpen op 1 van de groene draden bij de cdi.
3. prik de rode meetpen op een blank stuk metaal van het motorblok.

De weerstand die je nu meet moet nagenoeg 0 Ohm zijn.

4. prik de zwarte meetpen op de minpool van de accu.
5. prik de rode meetpen weer op een blank stuk metaal van het motorblok.

De weerstand die je nu meet moet ook weer nagenoeg 0 Ohm zijn.
 
Advertisement - register to remove this
Top