geen vonk lege connecties bij contactslot

En deze maakt gebruik van een AC-CDI ontsteking welke een laadspoel op de stator heeft zitten.
12 Volt gelijkspanning op de CDI zetten heeft dus weinig zin aangezien deze met wisselspanning werkt!
Hoi Floris,

dit is nou juist het vreemde.

Zwart/rood wordt normaal gebruikt op AC-CDI's, dit had ik ook al opgemerkt in mijn post#10.
Ts beweert echter dat er spanning staat op de zwart/rode draad als het contactslot op "aan" staat.

Maar als dit een AC-CDI zou zijn, zou hij een zwart/witte draad moeten hebben op de 2 polige stekker van de cdi om de scooter te kunnen uit zetten.
Deze is er echter niet, dus als dit een AC-CDI zou zijn, MOET de zwart/rode draad via het contactslot lopen, (zoals bij sommige Peugeots) echter hier is geen contact voor op het contactslot.

Als ik het contactslot bekijk, zie ik een rode draad voor de directe spanning van de accu, een zwarte draad voor de geschakelde spanning, een groene draad voor de massa en een zwart/witte draad voor het uitzetten van de scooter.

Deze zwart/witte is er echter niet op de CDI.

Het lijkt erop dat men hier flink heeft zitten rommelen en het contactslot niet hoort bij deze scooter!
 
Hoi Floris,

dit is nou juist het vreemde.

Zwart/rood wordt normaal gebruikt op AC-CDI's, dit had ik ook al opgemerkt in mijn post#10.
Ts beweert echter dat er spanning staat op de zwart/rode draad als het contactslot op "aan" staat.

Maar als dit een AC-CDI zou zijn, zou hij een zwart/witte draad moeten hebben op de 2 polige stekker van de cdi om de scooter te kunnen uit zetten.
Deze is er echter niet, dus als dit een AC-CDI zou zijn, MOET de zwart/rode draad via het contactslot lopen, (zoals bij sommige Peugeots) echter hier is geen contact voor op het contactslot.

Als ik het contactslot bekijk, zie ik een rode draad voor de directe spanning van de accu, een zwarte draad voor de geschakelde spanning, een groene draad voor de massa en een zwart/witte draad voor het uitzetten van de scooter.

Deze zwart/witte is er echter niet op de CDI.

Het lijkt erop dat men hier flink heeft zitten rommelen en het contactslot niet hoort bij deze scooter!
Ook was er aan het contactslot kabeltje los alleen weet ik niet of die aan het contactslot behoort volgens mij kwam deze van mn 2takt olie pijl alleen ja ik heb deze tweedehands gekocht en snap niet wat ik ermee moet aanvangen best alle elektrische kabels opnieuw controleren alleen ja zonder elektrisch schema heb ik geen ideee al een goed ding dat er een forum bestaat en vriendelijke mensen die me hier goed bij opweg helpen
 
Ben er inmiddels achter dat het een Duister betreft uit Taiwan van de fabrikant CPI....
En alhoewel de bedrading kan afwijken qua kleurcode, is en blijf het een Minarelli kloon waarbij normaliter vaste kleuren worden gehanteerd.
Maar goed, zoals je zelf al aangaf is dat bij de Chinese varianten nogal een uitdaging gebleken :p....

Ik heb inmiddels wel het e.e.a. kunnen achterhalen, en ga dit even uitwerken via een schema..., deze volgt nog.

V.w.b. het contactslot bij de ts zie ik maar 4 draden...

Groen is het signaaldraad
Zwart is de massa
Rood/wit is 12 V vanaf de accu
Zwart/wit is de geschakelde plus.

De wisselspanning CDI is als volgt:

Zwart is de massa
Blauw/wit is van de stator signaal/pick-up spoel
Zwart/wit gaat naar de plus van de bobine
Wit/groen is dan het signaaldraad
Zwart/rood is van de stator laadspoel voor de CDI

Inmiddels is er nog een draad bijgekomen zie ik.., als dit een egale grijze draad is, is deze niet alleen voor de oliesensor, maar ook voor de brandstofsensor/zender. Deze sensoren zijn allen geschakeld via de geschakelde plus van het contactslot, dus via de 12 V accu.
 
Ben er inmiddels achter dat het een Duister betreft uit Taiwan van de fabrikant CPI....
En alhoewel de bedrading kan afwijken qua kleurcode, is en blijf het een Minarelli kloon waarbij normaliter vaste kleuren worden gehanteerd.
Maar goed, zoals je zelf al aangaf is dat bij de Chinese varianten nogal een uitdaging gebleken :p....

Ik heb inmiddels wel het e.e.a. kunnen achterhalen, en ga dit even uitwerken via een schema..., deze volgt nog.

V.w.b. het contactslot bij de ts zie ik maar 4 draden...

Groen is het signaaldraad
Zwart is de massa
Rood/wit is 12 V vanaf de accu
Zwart/wit is de geschakelde plus.

De wisselspanning CDI is als volgt:

Zwart is de massa
Blauw/wit is van de stator signaal/pick-up spoel
Zwart/wit gaat naar de plus van de bobine
Wit/groen is dan het signaaldraad
Zwart/rood is van de stator laadspoel voor de CDI

Inmiddels is er nog een draad bijgekomen zie ik.., als dit een egale grijze draad is, is deze niet alleen voor de oliesensor, maar ook voor de brandstofsensor/zender. Deze sensoren zijn allen geschakeld via de geschakelde plus van het contactslot, dus via de 12 V accu.
Floris aan de kant waar de cdi zit zitten er aantal kabels los weet u toevallig of dat dat het probleem is of voor wat deze dienen, ik ben zeker dat de fiche van 3 kabels niet voor de achterkap/lichten is weet u toevallig wat dit is?
 

Attachments

  • IMG_4615.JPG
    IMG_4615.JPG
    361.7 KB · Views: 7
  • IMG_4616.JPG
    IMG_4616.JPG
    295.7 KB · Views: 7
  • IMG_4614.JPG
    IMG_4614.JPG
    220 KB · Views: 7
Ik kan dit verhaal niet goed volgen maar dat je spanning hebt op de rood/zwarte draad als de scooter op contact staat en de motor niet draait is een bevestiging dat jouw scooter werkt met een DC-CDI.

Het probleem is dat je een cdi niet kunt doormeten dus om er achter te komen of het aan de cdi ligt moet je alles andere uitsluiten.

Doe eens het volgende:

  • Zet de multimeter op Ohm.
  • Zet het contactslot op uit.
  • Sluit de zwarte meetpen van de multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen hieronder.
  • Meet met de rode meetpen op de blauw witte draad en noteer de waarde.
  • Meet met de rode meetpen op de zwarte/draad en noteer de waarde.
  • Meet met de rode meetpen op de groen/witte draad en noteer de waarde.
  • Meet met de rode meetpen op de zwart/witte draad en noteer de waarde.
Laat even weten wat je gemeten hebt.
ik heb bij alle draden van de cdi gemeten met de zwarte pen op de minpool van de accu ik heb metingen gedaan met contactslot aan en uit
bij elke volgende meting zwarte pen minpool
zwarte draad cdi 0.1 ohm contactslot uit en 6.3 contactslot aan
zwart witte draad cdi 0.6 ohm contactslot uit en 4.3ohm contactslot aan
groen wit meet ik niets niet bij aan en niet bij uit
helzelfde geldt voor blauw wit daar heb ik ook geen waarden
ook heb ik gemeten op de rood zwarte draad bij het contactslot uit is die 143.6ohm en als ik die aanzet heeft ie geen display meer bij hoeveel ohm ik ook ga ik vermoed dat het teveel ohm is, alle metingen heb ik gedaan op afstelling ohm met cijfertje 200 erbij (ben hier niet ervaren mee dus geef ik het je even mee) weet u wat dit zou kunnen zijn ook hebik gezien dat ik de bedrading heb van een dc cdi maar volgens een filmpje die ik keek moet een dc cdi groter zijn terwijl mijn cdi zeer klein is het is een MZ125E GY6 baotian 2 alvast bedankt voor de hulp!
 
Back
Top