Geen vonk en doorgeknipte kabel

gillesrav

New Member
Hallo , mijn scooter starte vandaag niet. Ik begon bij het controleren van de vonk , die was er niet . Andere bougie geprobeerd , nog steeds geen vonk . De avond ervoor had ik mijn scooter gewassen dus het kan wel dat er water op de cdi is gekomen aangezien het daar heel vettig en vuil was. Ik dacht dat het geen kwaad kon als ik het 24 uur laat drogen.
Maar nee dus . Toen ik de cdi bekeek zag ik dat er een kabel was doorgeknipt ... ik heb de brommer onlangs van iemand gekocht. Enig idee welke kabel dit is ? (De 2 proberen hebben niets met elkaar te maken hij draaide goed ) En hoe kan ik terug vonk krijgen ? B4E61F08-9696-42CF-A928-BBD2948B2C53.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

De draad (lichtgroen) welke doorgeknipt is, is mij een raadsel?
Lichtgroen loopt normaliter van de claxon-stuurschakelaar naar de claxon toe.
Maar de blauw/gele draad hangt ook los, en deze is wel belangrijk!
Die loopt vanaf de stator (laadspoel) naar de CDI, en voorziet deze van spanning welke tijdelijk wordt opgeslagen.
Als deze niet correct aangesloten zit, is het logisch dat er geen vonk is!

De groene draad is van de massa/aarding.
De zwart/witte draad loopt naar het contactslot, is het signaaldraad om de motor aan en uit te kunnen zetten/schakelen.
De zwart gele draad loopt van de CDI naar de bobine, deze is om de opgeslagen spanning naar de bobine te kunnen sturen.
De zwart/bruine (is normaliter egaal bruin) draad is van de signaalgever (pick-up spoel) welke naar de CDI loopt, de spoel zorgt voor het juiste moment van het ontsteken van het mengsel, zodra de strip van het vliegwiel de spoel passeert.

Op de foto's en ook schema's welke ik bekeken heb, staan CDI's met 5 aansluitingen.
Bij jouw tel ik er 6!? Waarschijnlijk is het dan een CDI van een later model en-of type..., niks mis mee maar dan kan de kleurcode en het aantal aansluitingen nogal afwijken.
 
Last edited:
De blauw gele zit volgens mij wel vast.

De groene draad is vaak bij brommers de begrenzing, maar of dat bij deze ook zo is?

Heb je geen vonk? Dan weet je zeker dat het iets met de ontsteking/elektronica is
 
De blauw gele zit volgens mij wel vast.
De groene draad is vaak bij brommers de begrenzing, maar of dat bij deze ook zo is?
Heb je geen vonk? Dan weet je zeker dat het iets met de ontsteking/elektronica is

Waar dan? Ik zie een beschadigde (koperen kern komt erdoor) draad welke eigenlijk op de plek hoort waar de rode cirkel staat.
Dus in de stekker, nu lijkt het of dat het losgeschoten is en sluiting maakt tegen het frame.

F3vspDf.jpg


En de groene draad is gewoon massa aansluiting zoals je ook kunt terugzien op de schema's welke de TS gepost heeft.
En dit type is niet elektronisch begrensd, maar mechanisch incl, prop in de uitlaat.
 
Het lijkt aksof de kabel zo loopt

?? loopt het dan om -of door het subframe.., ik zie daar namelijk niks van terug en het gat in de betrekkende stekkerverbinding is leeg?
Lijkt me een stuk logischer dat deze draad ook de rest van kabelboom volgt tot in de stekker.
Bovendien is de buitenmantel stuk en zien we de koperen kern sluiting maken met (waarschijnlijk) het subframe!

Nogmaals, zie de schema's! En de enige die hier definitief uitsluitsel over kan geven is de TS.
Laten we dus even afwachten wat zijn conclusie is!
 
Last edited:
de dag erna starte hij gewoon weer, heel raar.... Ik denk inderdaad dat het de begrenzer is (groene draadje) want hij gaat 40 in de plaats van 25.
Sorry voor het late antwoord heb er geen melding of mail van gekregen
 
Back
Top