geen vermogen, lampje knippert 6x

gbruynooge

New Member
Ik heb een AGM VX50 Euro 4. Als ik gas geef dan rijdt de scooter 5 meter (paar seconden) en stopt dan. Oranje storingslampje knippert 6x. Ik heb de speedsensor vervangen (had ik al ergens gelezen) maar dat was het niet. Ook is de labda sonde vervangen. Ook geen resultaat. Via een kennis heb ik de CDI al even omgewisseld, dit was het ook niet. De carburateur is schoongemaakt. Dit was het ook niet.

Bedrading gemeten. Van de speedsensor naar de CDI zit geen kabelbreuk.

Stagionair loopt de scooter prima.

Mijn laatste optie is de ECU vervangen. Dit is een Dell'ORTO 17289. Maar die is met 100 euro wel prijzig.

Heeft iemand een suggestie?
 
Advertisement - register to remove this

Oranje storingslampje knippert 6x.
Dit is inderdaad een probleem met je speedsensor of de verbinding van die speedsensor naar je ECU (kabelboomdraad en connectoren), maar dat wist je al.
De draad van de kabelboom ook gemeten?
De connectoren van je cockpit en de ecu ook bekeken of deze goed contact maken en/of zijn geoxideerd?

Ik heb de speedsensor vervangen (had ik al ergens gelezen) maar dat was het niet.
Oh interessant, waar zit die dan?
 
Dit is inderdaad een probleem met je speedsensor of de verbinding van die speedsensor naar je ECU (kabelboomdraad en connectoren), maar dat wist je al.
De draad van de kabelboom ook gemeten?
De connectoren van je cockpit en de ecu ook bekeken of deze goed contact maken en/of zijn geoxideerd?


Oh interessant, waar zit die dan?
Speedsonsor zit tegen de polie bij de aandrijfriem. Linker kant van de motor.
 
Speedsonsor zit tegen de polie bij de aandrijfriem. Linker kant van de motor.
Oh dan zit dit bij jouw scooter anders dan op de schematische tekening staat van het Euro4 systeem, zie tekening hier beneden,
Dus als ik het goed begrijp en interpreteer, zit bij jouw achter de carterkap een sensor die de omwentelingen detecteerd van de koppelingsbel?
Ook de verbinding tussen deze sensor en pin6 van de ECU als gemeten?

1679728780514-png.69543
 
Last edited:
Klopt. Linkerkant achter carterdeksel. Draad (blauw wit) loopt rechtstreeks naar de CDI. Gaat dus niet naar de ECU.
Ik zie in jouw schema de 4pins cdi niet staan. Is die niet bij iedere euro4 aanwezig?
 
Ik snap het niet helemaal.
Draad (blauw wit) loopt rechtstreeks naar de CDI. Gaat dus niet naar de ECU.
Dus tussen de snelheidssensor en de ECU zit een kastje dat jij een CDI noemt, klopt dit?
Dit kastje heb jij al eens uitgewisseld en had geen resultaat. klopt dit?

Een brommer heeft, of een ECU bij de scooters vanaf Euro4, of een CDI bij scooters tot en met Euro3. dus nooit beiden.

Het enige wat ik kan bedenken dat dit kastje een vertaling maakt van de elektrische signaaltjes van de cartersensor en deze dan naar de ECU stuurt.

Ik ben dit nog nooit tegen gekomen bij een Euro4 met een Dellorto ECU, wel bij andere merken ECU's en daar noemt men dit kastje een speedlimitconverter.

Dus de verbinding tussen de cartersensor en dit kastje is in orde maar is de verbinding van dit kastje naar pin6 van de dellorto ecu ook in orde?
 
Als je een opvoerset koopt voor de euro4 of de euro5 krijg je een andere cdi. Het zou dus heel goed de speedlimitconverter genoemd kunnen worden. Zie bijlage voor de cdi en de ecu. Ze zitten er echt allebei in.
Heb ik weer, iets speciaals

Maar goed, nog geen idee wat er aan de hand kan zijn.
 

Attachments

  • Screenshot_20230325-210808~2.png
    Screenshot_20230325-210808~2.png
    619.8 KB · Views: 8
  • 20230323_182355.JPG
    20230323_182355.JPG
    96.2 KB · Views: 9
Dit is inderdaad zo'n converter die er hetzelfde uitziet als een CDI.

In iedergeval:
  • je Dellorto ECU krijgt geen signaal van de speedsensor daarom geeft hij foutcode#6
  • Ik neem aan dat de koppelingsbel niet vervangen is door eentje zonder nok(jes).
  • De speedsensor zelf is nieuw dus ik neem aan dat deze in orde is.
  • De verbinding tussen de speedsensor en de speedlimitconverter heb je gemeten en is in orde. (blauw/witte draad)
  • De speedlimitconverter is ook in orde want die had je al uitgewisseld met een andere en het probleem bleef.
Dan blijft, mijn inziens, nog maar 1 ding over en dit is de verbinding tussen deze converter en de ECU.
 
Dit is inderdaad zo'n converter die er hetzelfde uitziet als een CDI.

In iedergeval:
  • je Dellorto ECU krijgt geen signaal van de speedsensor daarom geeft hij foutcode#6
  • Ik neem aan dat de koppelingsbel niet vervangen is door eentje zonder nok(jes).
  • De speedsensor zelf is nieuw dus ik neem aan dat deze in orde is.
  • De verbinding tussen de speedsensor en de speedlimitconverter heb je gemeten en is in orde. (blauw/witte draad)
  • De speedlimitconverter is ook in orde want die had je al uitgewisseld met een andere en het probleem bleef.
Dan blijft, mijn inziens, nog maar 1 ding over en dit is de verbinding tussen deze converter en de ECU.
Ik ga die verbinding testen. En anders toch maar de ECU preventief vervangen

Dank voor je analyse
 
laatste update. Bedrading getest. Geen issues. Nieuwe ECU besteld (zelfde nummers etc) bij city parts. Geplaatst, maar kreeg de scooter bijna niet gestart. Eenmaal startend bleef ie bijna niet lopen. Retour aangemeld; ik kan niks met deze ECU.

Toen was ik er klaar mee. ECU teruggestuurd en scooter weggebracht naar scootercentrum. Wat bleek, ECU inderdaad defect maar moest ingeleerd worden met de computer en een software programma. Tja.. Die had ik natuurlijk niet. Kosten 250 euro (ECU van 125 en 125 euro plaatsen, inleren etc)

Kortom, mijn diagnose was goed. Echter zelf inleren lukte niet.

Doe er je voordeel mee..
 
Back
Top