Geen vermogen bij koude start - Sym Fiddle 2

Thijss97

New Member
Goedeavond,

Daar gaan we dan:
Wanneer de scooter gestart wordt met de electrische start gebeurt er iets raars. Ik moet de startmotor laten blijven lopen maar de motor zelf gaat niet draaien. Na het wat langer inhouden van de startmotor vind er af en toe ontbranding plaats en doet de motor zijn ding. Wanneer de startmotor vervolgens uit wordt gezet houdt de motor er na enkele seconden ook weer mee op. Vervolgens start ik de motor weer en houdt hij het iets langer vol. Bij het minste beetje gas geven valt de motor zelf ook uit.
Na ongeveer 1 minuut gekloot kan de motor statinair blijven lopen. Van hieruit bouw ik de warmte in de motor op door een minimale hoeveelheid gas te geven en dit rustig op te bouwen. Uiteindelijk werkt het dan wel weer.
Wanneer ik één of twee dagen niet op de scooter heb gereden treedt dit probleem ook op alleen in mindere mate. Dan start hij wil in één keer maar heeft hij nog geen vermogen. Alleen wanneer hij langer stil staat dan 4 dagen heb ik echte moeite met hem starten.

Ook moet ik er aan toevoegen dat de scooter binnen in een, niet geisoleerd, tuinhuisje staat.

- tweede eigenaar, bouwjaar 2009, Sym Fiddle 2
- onderhoud via dealer
- laatste onderhoud is ongeveer een jaartje geleden, grote beurt, opnieuw afgesteld. (niks bijzonders)
- Kilometerstand 10600

Ik heb zelf het idee dat het misschien door de olie komt. Dat deze bij een koude start nog niet overal gesmeerd heeft en ook minder vloeibaar/ soepel is door de lagere temperatuur.

Iemand enige ervaring met dit probleem? Ik hoor het graag!

Thijs
 
Advertisement - register to remove this

...Probeer eens het volgende : Bedien de acceleratiepomp voor het starten eens met de hand ( 10 x ) , start dan de Scooter , als die dan gelijk aanslaat is de kans groot dat de sproeier te klein is ( moet 82 inzitten ).
Werkt dat niet , kan de elektrische choke kapot zijn.
 
...Probeer eens het volgende : Bedien de acceleratiepomp voor het starten eens met de hand ( 10 x ) , start dan de Scooter , als die dan gelijk aanslaat is de kans groot dat de sproeier te klein is ( moet 82 inzitten ).
Werkt dat niet , kan de elektrische choke kapot zijn.

Thanks! Ik ga het morgen even proberen en laat het resultaat weten :smirkcat:
 
Ik zou het in combinatie doen met de kickstart....
Dus kontaktslot uitzetten en vervolgens een aantal maal kicken.
Dan enkele keren het gas opendraaien zodat de extra pomp genoeg nevel inspuit.

Waarom? Het rondkicken van de krukas zorgt ervoor dat de zuiger op & neer gaat.
Hierdoor ontstaat er een onderdruk en bovendruk in de cilinder wat de benzinekraan open doet gaan.
Het vlotterbakje stroomt dan vol met benzine welke dan voldoende nivo heeft om de motor te doen starten.

De elektrische choke staat immers ook volledig open bij een koude start.

En is de Sym voorzien van een nieuw of ouder type motorblok.
Voor het oude type is sproeier 82 goed zoals Brute Force al aangaf, maar het nieuwe type heeft origineel maat 85 in de carbu.

Belangrijk is wel om van de gashandel af te blijven tijdens de koude start!
Dus elek en/of kickeren zonder gas te geven...

Olie heeft er niet veel mee te maken en evenmin de deken....
Mijn scoots en die van mijn zoon staan noodgedwongen in de buitenlucht omdat ik de schuur af heb moeten breken. Is al zo sinds november 2017. Verder niet belangrijk op het feit na dat ze altijd starten..., zowel kick als elek.
Heb wel 2x een accu op moeten laden maar qua starten verder geen probleem. Zelfs de oude CPI Oliver uit 2005 start elke keer feilloos gek genoeg!
 
Last edited:
Wat ik zelf denk:

- Misschien een slechte benzine pomp. (sommige 4-takt scooters hebben een losse benzine pomp)
- Zou de benzine leiding eens na lopen op scheurtje of andere dingen die niet horen.
- Stationair sproeier schoon maken

Je hebt blijkbaar ergens een probleem dat de benzine niet goed word aangevoerd.. Bij lange stilstand loopt de benzine uiteraard bij beetjes weer terug..
Bij een 4-takt moet normaal gesproken altijd benzine in de benzineslang blijven zitten.... Omdat je dan tussen de pomp en carburateur geen benzine in de leiding hebt zitten duurt het starten langer, en veel moeilijker aan te krijgen.

Anders even rondom de carburateur gaan zoeken.. Misschien sproeier of carburateur of brandstof leiding tussen zet filter verstopt..
 
Back
Top