Geen remdruk

Speedfight tim

New Member
Beste lezers,
Ik heb een Peugeot speedfight 2 LC
Mijn achterrem is helemaal ontlucht, er komt geen lucht meer uit dus zit ook geen lucht meer in de leiding.
Maar er komt maar weinig tot geen remdruk op de remhevel.

Dus mijn vraag is: hoe krijg ik remdruk op de remklauw?

Alvast bedankt voor het antwoorden!
 
Advertisement - register to remove this

Als de ontluchtings nippel constant lekt is er iets daar niet in orde , maar dat verklaart dan niet waarom hij in het reservoir omhoog spuit. En dan moet je ook olie verlies hebben helemaal omdat hij het wel even heeft gedaan , met een nacht ingeknepen.
 
Heb je een koperen ring tussen je remleiding en remklauw gestoken bij montage?

Was je remdruk voor vervangen remklauw wel op orde?

Ik raad iedereen zon artikel aan.
Begrijp ik nou goed dat wanneer je je ontluchtingsnippel vast hebt gedraaid daar nog steeds vloeistof lekt?
Dan moet daar natuurlijk sowieso even naar gekeken worden.

@trabiarie
Als je je rempotdeksel loshaalt.
En je knijpt zonder enig beleid in je remhendel dan komt er toch altijd vloeistof omhoog.
Of ben ik nou gek.:smirkcat:
 
Of ben ik nou gek.:smirkcat:
nee hoor je bent niet gek , maar waarom zou er remolie omhoog spuiten ? Je verplaatst juist de remolie van boven naar beneden , door de remleiding naar je remzuiger , en niet terug naar je reservoir , je reservoir zou dus iets moeten zakken , en als je de rem loslaat komt de olie weer iets omhoog via de bodem klep van je hoofdrem cilinder. Omdat je zuiger weer terug komt . Daarom zakt het niveau van de olie ook iets als de remblokken verslijten , de ruimte boven de zuiger wordt dan logischer wijs groter. Ook met ontluchten kun je dus het deksel loslaten om bij te vullen , er spuit dan geen olie omhoog.
 
Bij het inknijpen of los laten zie ik altijd wel olie omhoog spuiten als ik dit niet met beleid doe. :p
nee hoor je bent niet gek , maar waarom zou er remolie omhoog spuiten ? Je verplaatst juist de remolie van boven naar beneden , door de remleiding naar je remzuiger , en niet terug naar je reservoir , je reservoir zou dus iets moeten zakken , en als je de rem loslaat komt de olie weer iets omhoog via de bodem klep van je hoofdrem cilinder. Omdat je zuiger weer terug komt . Daarom zakt het niveau van de olie ook iets als de remblokken verslijten , de ruimte boven de zuiger wordt dan logischer wijs groter. Ook met ontluchten kun je dus het deksel loslaten om bij te vullen , er spuit dan geen olie omhoog.
Op 3:28 is eigenlijk wat ik bedoel.
Zeker met een lege remleiding ervaar ik dit.
 
Dat zou dan , omdat de remleiding nog leeg is de lucht kunnen zijn die langs deze weg ontsnapt , heb de film bekeken en zie inderdaad olie terug lopen en omhoog uit het reservoir komen , tijdens het inknijpen. Dit vindt in mijn optiek vreemd en helemaal omdat Tim aangeeft dat dit gebeurt als er geen lucht meer inzit , en de rem het een tijdje heeft gedaan. Ik heb al een heleboel remsystemen ontlucht , ook met vervangen van remklauwen , maar dit nog niet mee gemaakt , maar voor alles moet een eerste keer zijn .
 
Dat zou dan , omdat de remleiding nog leeg is de lucht kunnen zijn die langs deze weg ontsnapt , heb de film bekeken en zie inderdaad olie terug lopen en omhoog uit het reservoir komen , tijdens het inknijpen. Dit vindt in mijn optiek vreemd en helemaal omdat Tim aangeeft dat dit gebeurt als er geen lucht meer inzit , en de rem het een tijdje heeft gedaan. Ik heb al een heleboel remsystemen ontlucht , ook met vervangen van remklauwen , maar dit nog niet mee gemaakt , maar voor alles moet een eerste keer zijn .
I see, ja ik weet bijna niet beter. Had het vroeger met Peugeot klauwtjes en nu met me GY6jes ook.
Gok dat er gewoon veel lucht bovenin de leiding zit en dat het toch de bovenkant kiest.
Moet wel zeggen dat ik per definitie al het reservoir leegtrek om deze nog even te reinigen voor ik de boel ververs.
 
Bij mijn voorrem spuit het uit het reservoir ook omhoog en die doet het wel, dus dan zou je zeggen dat het reservoir niet kapot is maar dat het ergens lucht vandaan haalt en ik denk zelf dat het de onlichtingsnippel is
 
Zou iemand van de techneuten, kunnen verklaren waarom de olie bij een goedwerkend systeem uit het reservoir spuit?
Dit druist zo in tegen alles wat ik geleerd heb over remsystemen , bij een auto ( ongeveer zelfde systeem ) alleen meerdre klauwen en cilinders , en achter en voor gescheiden , heb ik met ontluchten nog nooit gehad dat de olie uit het potje spoot als je de rem in trapt , bij een goed werkend sysyteem
( behalve als de hoofd cilinder lekt) . Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er in het reservoir een overdruk ventiel zit , die de olie terug lijdt als de druk door het knijpen te hoog wordt. Dit kan ook het druk verlies verklaren met het inknijpen , dit zou dan met een kogel of klepje werken , wat lek is .
Schiet mij maar lek ik kan het niet anders verklaren . En zit er in het deksel ook een ontluchting , om het vacuum bij verslijten van de blokken tegen te gaan ?
Post automatically merged:

Tim als je een beetje druk hebt , en je houdt je rem ingedrukt , voel je dan de druk wegzakken?
 
Ik heb daar eens een foto van gemaakt:
Dat zag ik ook in het filmpje van amg retro , vandaar mijn vraag , waar komt die olie dan vandaan , de druk staat toch voor de zuiger , en die zit met de banjo bout op de leiding . Als je de rem hendel laat schieten zou ik me er wat bij voor kunnen stellen . Maar we dwalen erg af van het probleem . Als de druk in de leiding blijft wegzakken , en er is nergens lekkage , gok ik toch op de hoofd cilinder
 
Zou iemand van de techneuten, kunnen verklaren waarom de olie bij een goedwerkend systeem uit het reservoir spuit?
Dit druist zo in tegen alles wat ik geleerd heb over remsystemen , bij een auto ( ongeveer zelfde systeem ) alleen meerdre klauwen en cilinders , en achter en voor gescheiden , heb ik met ontluchten nog nooit gehad dat de olie uit het potje spoot als je de rem in trapt , bij een goed werkend sysyteem
( behalve als de hoofd cilinder lekt) . Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er in het reservoir een overdruk ventiel zit , die de olie terug lijdt als de druk door het knijpen te hoog wordt. Dit kan ook het druk verlies verklaren met het inknijpen , dit zou dan met een kogel of klepje werken , wat lek is .
Schiet mij maar lek ik kan het niet anders verklaren . En zit er in het deksel ook een ontluchting , om het vacuum bij verslijten van de blokken tegen te gaan ?
Post automatically merged:
als ik het me goed herinner, staat je hoofremcilinder (bij een scooter in de remarmatuur/direct aan het "potje") bij niet bedienen altijd open, om bij te vullen, zodat slijtage van de blokken wordt gecompenseerd met wat extra vloeistof in de leiding/remklauw.
op het moment dat je knijpt, is er even een moment dat je vloeistof erut wegdrukt uit het inlaatkanaal, vóórdat de hoofdremcilinder afsluit en druk opbouwt om de rem te bedienen. als er nog lucht in de leiding zit, kan dit extra "terugslag" geven, bedenk ik zo maar. ik heb het filmpje van AGM retro beun (sorry, niet van Tim) vertraagd afgespeeld en dat terugspuiten gebeurt helemaal aan het begin van de slag. (als ik ontlucht, zal ik nóóit zo snel pompen, dat is dè manier om er weer lucht in te persen, en zoals je ziet onnodig vloeistof te morsen. voor een auto gebruik ik bij voorkeur een vacuüm remontluchter die oude vloeistof, eventuele lucht en dan verse vloeistof er bij de remklauw/zuiger uit trekt, terwijl je verse vloeistof gewoon achter de oude aan blijft gieten in het reservoir: dan komt er geen lucht in als je niets los hebt gehad!
bij grote verticale verschillen is het raadzaam om 'achteruit" te ontluchten, zoals eerder al genoemd: verse vloeistof aan de onderkant erin pompen, bijvoorbeeld met een grote injectiespuit, oude er aan de bovenkant uit. (ook bij fietsen met hydraulische remmen, laatst nog gedaan)
de aansluiting bij de klauw dient zowel lucht- als vloeistofdicht te zijn: als je de rem onder druk houdt en dit of de ontluchtingsnippel "zweet", zit hier een lek, waar ook lucht door naar binnen kan.
Post automatically merged:

op je vraag of er ook een systeem ter compensatie in het reservoir zit: in mijn Honda CB500Four uit 1973 zat er een harmonica-balg in het deksel, dat op zijn beurt een heel klein gaatje bovenop had: dan kon er lucht bij bóven/ìn de balg en bewoog de balg met de vloeistof mee naar beneden, zonder dat er water of vuil in de remvloeistof kon komen.
 
Last edited:
Naar de Apotheek gaan , grote injectie spuit kopen (kost geen drol ) , spuit vullen met Remolie , slangetje op de spuit , slangetje op de ontluchtings nippel , Nippel opendraaien , en spuiten maar ,
Nippel dicht draaien , spuit er af , Fiets Ventiel in het slangetje ipv de Spuit , Pompen , Remhendel ingedrukt houden , Nippel opendraaien , Nippel dicht , Pompen... etc etc .
 
Fiets Ventiel in het slangetje ipv de Spuit , Pompen , Remhendel ingedrukt houden , Nippel opendraaien , Nippel dicht , Pompen... etc etc .
waarom dit laatste? dit is allemaal overbodig als je je vloeistof er van onderaf in spuit.
gewoon de ontluchtingsnippel onderop langzaam dicht draaien zodra de laatste luchtbellen er boven uit zijn, terwijl je die spuit met remvloeistof onderop indrukt en klaar. wel boven blijven kijken of ie niet overloopt en zo ja opvangen: remvloeistof bijt door lak van frame en stuurdelen heen. pas afspoelen als het reservoir dicht zit want je wil geen water bij je vloeistof!
 
Back
Top