Geen ontsteking GY6 motor analyse

hetismelvin

Well-Known Member
Beste leden,

In mijn vorige post vroeg ik om info over het overzetten van een GY6 motor op een andere scooter. Dit is gelukt.
Helaas verloopt niet alles geweldig...

Sinds ik de motor heb geplaatst en probeer te starten wil de motor niet lopen. Ik heb de bougie gecheckt en er blijkt geen ontsteking te zijn.
Ik heb deze motor gisteren nog gebruikt (onder de oude scooter) dus ik weet dat zou moeten werken.

Ik heb gepoogd een andere CDI te gebruiken maar zonder resultaat. Ik heb weerstand gemeten van de -kabel naar massa, en die zijn verbonden. Ik heb wel 2 draden van de ontsteking moeten repareren. Vanuit de ontsteking gaat er een rood/zwarte draad naar een rood/zwarte draad in de kabelboom en een geel/blauwe draad naar een rood/witte draad in de kabelboom.
Bestaat de kans dat ik deze verkeerd heb aangesloten? ik heb ze in ieder geval zo geïnstalleerd zoals ze ook op de oude motor zaten.

Heeft iemand tips voor verdere storingsanalyse?

Greetz,
Melvin
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Beste allen,

Inmiddels gevonden wat het probleem bleek te zijn, de kabelboom was in ieder geval in orde. Ik heb een simpele bedieningsfout gemaakt. Het (zij) standaard was uitgeklapt. Hierdoor werd de ontsteking onderbroken.

Bedankt voor de reacties!
Ik heb weerstand gemeten van de -kabel naar massa, en die zijn verbonden.
Beetje wazige bewering, welke kabel?

Welke kabelboom heb je gebruikt, de kabelboom die op de scooter zat of de kabelboom die bij je motorblok hoort?

Vanuit de ontsteking gaat er een rood/zwarte draad naar een rood/zwarte draad in de kabelboom en een geel/blauwe draad naar een rood/witte draad in de kabelboom.
Dit zit goed aangesloten maar de verbinding van de pickupspoel geel/blauw--->rood/wit laat mij vermoeden dat je de kabelboom hebt gebruikt van de scooter en niet de kabelboom die hoort bij het motorblok.
Een andere mogelijkheid is dat de stator van het gy6 motorblok ooit is gewisseld voor een niet origineel exemplaar.

De snelste methode is de weerstand van elke draad van je cdi-connector te meten tov de min-pool van de accu en dit op het laagst mogelijke Ohm-bereik van de multimeter per meting.
Krijg je bij een meting OL of I te zien zet dan het meetbereik een stapje hoger.

Maak een lijstje met de draadkleuren en de gemeten waarde en het meetbereik waarmee je de meting gedaan hebt en dan zien we verder.
Voor de wit zwarte draad ook even meten met het contactslot op "on".
 
Goeie avond @Rossi70 ,
Ik zie dat je nieuw bent op dit forum, welkom.
Ik weet niet wat precies de bedoeling is van je post hierboven, is dit een probleem waarbij je graag geholpen zou worden of een bijdrage voor het oplossen van @hetismelvin zijn probleem?
Indien het eerste gelieven een eigen draadje/topic aan te maken anders loopt hier alles door elkaar.
Geef in je eventuele eigen/nieuwe draadje ook even aan om welke Boatian het precies gaat met eventueel wat detailfotos van de cdi-connector en de statorconnector.
 
Volgens Bas mag dit gewoon allemaal:




Overigens mag je ook gewoon in elke forum gedeelte posten van het forum.. Het gaat erom dat het forum actief is.. Want aan een forum waar niemand meer komt heb je natuurlijk niks aan. Dus gewoon overal lekker je vraag stellen en mee doen met de community.
Ben het met hem eens.

Je trekt het helemaal uit ze verband. Sorry Eurokit, maar soms heb ik wel het idee dat je het gewoon niet kan begrijpen dat er een verschil is tussen normale interactie, of een topic kapen. In het desbetreffende topic waar deze quote vandaan wordt gehaald (en nu dus geheel uit zijn verband wordt gerukt, letterlijker krijg je het niet door het in een ander topic plaatsen). Het lijkt mij handig dat we even via een prive conversatie dit voortzetten...

Ik wil in elk geval niet van jou op het forum zien hoe je andere de regels oplegt, als er iets is dien je een topic report in, en voor de rest is het niet aan jou.
 
Zal @hetismelvin wel blij mee zijn dat z'n draadje ineens "gekaapt" wordt door een ander lid om z'n eigen problemen op te lossen en het probleem van TS naar de achtergrond verdwijnt!

Niets te nadelen van @Rossi70 , Rossie70 is nieuw op het foum en weet nog niet de ongeschreven regeltjes.
Hoe zou jij @eurokit, het vinden als ik ineens jouw Topic, "Opbouw Peugeot speedfight 3 2takt brom 2011." zou overnemen en mijn project zou voorstellen?

Ik denk ook niet dat @Bas dit, met de gequote en vetgedrukte tekst bedoelt heeft, dat je zomaar iemand anders zijn draadje gaat overnemen want dan is het einde zoek.
Wiens vraag moet ik dan nog gaan beantwoorden en hoe houdt je het overzicht?

Discussie en gezelligheid akkoord, maar het liefst over de probleemstelling die de topicstarter op dit forum neergelegd heeft.

Maar uiteindelijk ben ik geen moderator noch forumeigenaar, dit is @Bas en misscien kan Bas hier iets over roepen zodat het duidelijk wordt of het de bedoeling is dat ik iemand ander zijn draadje zomaar kan overnemen om mijn eigen problemen opgelost te krijgen.

Heel simpel, een topic kapen is absoluut niet de bedoeling. Maar soms kan uit een vraag een wat uitgebreidere discussie voortvloeien, die niet perse vervelend is voor de topic starter. Het topic waar de quote vanuit kwam is juist een voorbeeld waarin de topic starter het geen enkel probleem vond. Waar het mis gaat, is dat men zich geroepen voelt om andere mensen te "wijzen" op het wel/niet naleven van de forumregels.
Iedereen kan ook gewoon op de report knop drukken, dan wordt er altijd naar gekeken, en wel/niet actie op ondernomen.

Het forum is er om kennis te delen en elkaar te helpen. Het is fijn als we een community zijn waar we niet als robots met elkaar omgaan. Ik ga en wil niet elke situatie vastleggen en afbakenen met regels, want ik ga geen politie agent spelen op het forum.
 
Mee eens.
@Bas, misschien kun je als je even tijd hebt dit topic opschonen vanaf mijn post#3.
Ik zie dat @Rossi70 inmiddels zijn eigen vraagstelling, waarmee de hele discussie begon, heeft verwijderd.
Dus alle posts daarna maken weinig zin.
Ik zet dit verzoek even publiek en niet via een report zodat de andere leden ook op de hoogte zijn en eventueel bezwaar kunnen indienen. ;)

In iedergeval de bal ligt weer in het kamp van @hetismelvin .
 
Beste mensen, ik ben nieuw op het forum en hopelijk kan hier mijn vraag neer zetten.
Info scooter : Viraggio sensa retro gy6 50cc euro2
Er is een probleem met de ontsteking ontstaan tijdens montage nieuwe schokbreker achter, de motor en binnenruimte met zachte handstoffer schoon gemaakt. Een kleine proefrit gemaakt en alles leek ok. Volgende dag nooit meer een vonk.
Ik heb een nieuwe originele kabelboom aangesloten en alle stekker en aansluitingen zijn het zelfde, op één kabel na aan de voorkant waar de cockpit word aangesloten zit een rode stekker met 2 draden zwart en groen. Weet iemand waar die voor is? Meet op de zwarte draad een weerstand.
Ik heb mijn ac cdi, bobine + kabel en bougie bij een andere retro uitgeprobeerd en werkt uitstekend.
De killswitch naar mijn contactslot cdi is ok. Contact uit aan de massa en contact aan oneindige waarde.
Alle draden van de ac cdi maken op juiste manier contact. Pickup ontsteking 150 ohm en 1volt ac bij elektrische start en 70volt ac motor spoel.
Massa gecontroleerd carter naar cilinder ok, massa accu - motorblok ok, massa frame motorblok ok, massa accu frame ok.
Aan kicken zonder elektrische start geen vonk.
Alle 12volt gelijk spanning remlicht knipperlicht enz werkt goed op contactslot aan.
Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en de accu heeft 12,8 volt over de polen.
Bij elektrische start brand de koplamp zwak, denk dat het wel goed is omdat de motor niet loopt.

Mijn vraag: waar is de extra 2 polige rode stekker voor?
Anders denk ik aan een nieuwe stator/pickup ( 8 spoelen 2 afgeplakt motorspoelen) te gaan kopen.
 
Stator en pickupspoel lijkt toch in orde als ik naar je metingen kijk.
Ik ga ervan uit dat je die metingen hebt gedaan vanuit de cdi connector.

Is de verbinding tussen cdi en bobine in orde?
Goeie massa op de bobine?
Bougiekabel en bougiekap in orde?
Bougie in orde?

Het probleem lijkt mij niet bij die niet aangesloten connector te liggen .
Deze connector lijkt me eerder een aansluiting voor een scooter met een luxere uitvoering om bijv. een sigarettenaanstekerstopcontact mee te voeden.
Groene bedrading bij chinese scooters is altijd massa en de zwarte draad zal wel de geschakelde accuspanning zijn via het contactslot.

Edit: Ik had niet goed gelezen, bougiekabel en bougie zijn getest en in orde dus die vragen kun je negeren, bougiekap ook in orde?
 
Last edited:
Bedankt voor je reactie

Vanaf de bobine+kabel+dop+bougie en cdi heb ik op een znen retro getest en werkt prima.
De waarden zijn niet vanaf de cdi maar kabels rechtstreeks van de stator en pickup
Deze waarden ga ik nog nakijken vanaf de cdi
Het is een nieuwe kabelboom en heb de draad vanaf cdi naar bobine niet nagemeten
la alle kabel aansluitingen van de cdi > pickup ontsteking > bobine > pickup toerenbegrenzer > massa en stator nameten, de draad voor contactslot en zijstand jiffy is verwijderd uit cdi, tijdelijk natuurlijk:)
Massa vanaf bobine (groene draad) en cdi massa (groene draad) beide o ohm is ok
 
Vanuit de cdi-connector meten op de zwart/gele draad richting bobine tov massa, met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
Je meet dan de primaire spoel van de bobine, de weerstand moet vrij laag zijn, laat zeggen ongeveer <1 Ohm.
 
De weerstand vanuit cdi-connector (zwart/geel) naar massa bobine (groen) is 0,7 Ohm. Mijn multimeter wijkt 0,2 Ohm af als ik de pennen tegen elkaar been. Dan kom ik uit op een 0,5 Ohm.
Alle andere draden vanaf cdi connector zijn goed.
 
Deze waarde lijkt ook goed.
Dus primaire spoel van de bobine is in orde maar dat wist je al omdat je de bobine en alles erachter reeds getest had op een andere scooter.
Belangrijker is dat je nu weet dat de verbinding tussen cdi en bobine en tussen bobine en massa in orde is.

Verder even kijken hoever de pickupspoel van het nokje op het vliegwiel vandaan zit.
Ook controleren of de connectoren van de stator goed in elkaar steken en goed contact maken.
Had je ook al de rest van de verbindingen vanuit de cdi-connector gemeten?
 
Bedankt Sparky, op 0,3 mm heb ik al gemeten.

Ik ben vandaag hard aan het werk geweest en de znen retro stator met pick-up overgezet op mijn scooter, vonk, starten en lopen.
Nieuwe stator en pick-up erin gezet en de scooter doet prima.
Waar het nu mis is gegaan blijft voor mij een raadsel, behalve dat het hier heeft aan gelegen.
Wat ik met iedereen wil delen is de waarden in Ohm's van de stator+ pickup om sneller storage te kunnen zoeken.
Nieuwe Stator + pickup waarden zijn:

De waarden van de stator/pickup zijn gemeten tijdens niet gemonteerd op de scooter.
Het gaat om een stator van 8 spoelen waarvan 2 afgeplakt met 2 verliezen en stekker 3 waarvan 2 aangesloten.
Vanuit rood/zwart (motorspoelen) naar grondplaat (massa) is 0,5 kiloOhm.

Vanuit Rood/wit (pickup) naar grondplaat (massa) is 148 Ohm.

Geel naar massa 0,5 Ohm

Wit naar massa 0,6 Ohm



Bedankt Sparky de problemen zijn opgelost.
 
Dat zijn inderdaad de standaard waardes en waarschijnlijk meet je die ook op de oude, zogenaamde defecte stator.
Tenminste als ik je eerdere metingen zie van post#8 vind ik het vreemd dat toch de stator de oorzaak was.
Heb je de Ohmse waardes van de oude stator al eens vergeleken met de waardes van de nieuwe?
 
Je hebt gelijk, het had het moeten doen met 170 volt ac, heb de waarden van de motorspoel in Ohm's niet gemeten.
Heb de oude stator van de motorspoel gemeten en kwam op Ol geen contact.
Na een beetje bewegen met de kabel van de motor spoel ( rood/zwart) heb ik een wankel contact ontdekt
Er is een breuk in de kabel die op de juiste manier van ligging van de kabel goed en geen contact gemaakt.
 
Back
Top