Geen elektrische start, geen dashboard etc en knipperlicht blijft branden

am1

Well-Known Member
Goedendag!

Nu het weer lekker weer is, heb ik de scooter weer van stal gehaald, maar heb ik problemen met een aantal verschillende dingen. (Waarschijnlijk heeft het allemaal met elkaar te maken).
Het betreft een Znen scooter (chinese prul indd)

- scooter start niet elektrisch (wel met kickstart). Er komt gewoon totaal geen geluid bij het proberen te starten (geen klik oid)
- dashboard verlichting, claxon en richtingaanwijzer ed werken ook niet als ik de scooter op contact heb.
- scooter start wel met kickstart, maar zodra ik de richtingaanwijzer aandoe, blijven deze constant branden ipv knipperen (zowel op het dashboard als verlichting).

Rond december heb ik een nieuwe accu gekocht, omdat bovenstaande problemen er toen ook al waren. Maar met de nieuwe accu was het dus ook niet opgelost (voltage doorgemeten en is in orde)

Wat ik verder deze week heb vervangen:
-Spanningsregelaar
-Startrelais
-Zekering bij accu

Ook heb ik de massa gecontroleerd, maar hier is in mijn ogen ook niks mee (massa op verschillende punten aangesloten)

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Hallo,

Onlangs heb ik een nieuwe kabel getrokken vanaf de accu, rechtstreeks naar de spanningsregelaar, en hierbij de andere rode kabel die hierinzat er eerst uitgehaald. Dit had ook geen effect, maar zodra ik de oude kabel er bij in deed (dus op dat moment 2 rode draden in 1 aansluiting op de spanningsregelaar) deed hij het wel. Heeft iemand enig idee hoe dit kan, en waar het dan aan kan liggen?
 
Geen idee waarom dit is.

1 verbinding tussen de pluspool accu --> zekering --> spanningsregelaar --> contactslot moet voldoende zijn.

Dus met de multimeter het volgende meten met ingeschakeld contactslot:
  • spanning over de accu
  • spanning voor de zekering.
  • spanning na de zekering.
  • spanning op de rode draad bij spanningsregelaar.
  • spanning op de rode draad van het contactslot.
 
Last edited:
Dag Sparky,
Dank voor je reactie!

Er stond inderdaad geen spanning op de rode draad bij de spanningsregelaar.
Ik heb de gehele kabelboom opengesneden, en ben er achter gekomen dat er een kabelbreuk zat tussen de zekering en spanningsreglaar.
Blijkbaar vertakt de rode draad na de zekering nog met een andere rode draad, welke naar de achterkant loopt. Kabels met elkaar bevestigt en het probleem is opgelost!
 
Fijn dat het is opgelost.
Meet voor de zekerheid ook even de accuspanning want die is al die tijd niet geladen geweest.
Meet ook of de spanning van de accu stijgt wanneer de scooter loopt met wat gas erop.
Dit omdat je schrijft wat ik hieronder ge-quote heb.
scooter start wel met kickstart, maar zodra ik de richtingaanwijzer aandoe, blijven deze constant branden ipv knipperen
Normaliter hoort de spanningsregelaar ook de scooter te voorzien van een voldoende hoge boordspanning als de motor loopt ook al is de accu afgekoppeld, door de breuk in de kabel tussen accu en spanningsregelaar.
Daar je schrijft dat je knipperlichten niet knipperen heb ik het vermoeden dat de spanningsregelaar niet voldoende spanning levert.
 
Hallo.
Geldt bovenstaande ook eventueel voor een Kymco Agility 50 ?
Ik heb een Kymco met hetzelfde probleem namelijk.
Heb er een nieuwe accu in gezet en alles leek goed, maar nu werken de richtingaanwijzers, claxon, elektrische starter, en remlicht, tankmeter doen het niet.
Verlichting en grootlicht werkt, achterlicht werkt ook.
 
Hallo.
Geldt bovenstaande ook eventueel voor een Kymco Agility 50 ?
Ik heb een Kymco met hetzelfde probleem namelijk.
Heb er een nieuwe accu in gezet en alles leek goed, maar nu werken de richtingaanwijzers, claxon, elektrische starter, en remlicht, tankmeter doen het niet.
Verlichting en grootlicht werkt, achterlicht werkt ook.
Gevonden 1 van de 2 zekeringen (bij de accu) was kapot.
 
Fijn dat het is opgelost.
Meet voor de zekerheid ook even de accuspanning want die is al die tijd niet geladen geweest.
Meet ook of de spanning van de accu stijgt wanneer de scooter loopt met wat gas erop.
Dit omdat je schrijft wat ik hieronder ge-quote heb.

Normaliter hoort de spanningsregelaar ook de scooter te voorzien van een voldoende hoge boordspanning als de motor loopt ook al is de accu afgekoppeld, door de breuk in de kabel tussen accu en spanningsregelaar.
Daar je schrijft dat je knipperlichten niet knipperen heb ik het vermoeden dat de spanningsregelaar niet voldoende spanning levert.
Dank voor je uitleg Sparky!
Ik ga het nog even nameten, maar alles werkt nu weer zoals het hoort! spanningsregelaar had ik al vervangen, en nu de kabels weer goed zitten aangesloten, werkt verder alles weer
 
Back
Top