Geen electrische start La Souris scooter

ejvw

New Member
Hoi,

Bij het indrukken van de startknop gebeurt er helemaal niets. Geen tikje, startmotor loopt niet. Contact staat aan en het remlicht werkt. Kickstarten lukt.

Wanneer ik de grote polen op het startrelais doorverbind start de brommer wel. Dus dacht ik dat hier het probleem zat. Startrelais vervangen, toch werkt de startknop niet. Draden van het knopje gehaald en kortgesloten, niets.

Heeft iemand tips waar ik verderzoek? Waar kan ik meten en hoe moet ik meten om erachter te komen waar het probleem zit? Of zou ik gewoon pech hebben en een kapot startrelais gemonteerd hebben?
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk misschien een kabel breuk?
Hier een schema, denk dat het allemaal wel ongeveer hetzelfde is.
De min van de startmotor nakijken.
Startmotor kan ook kapot zijn, of de 2 dikke kabels op startrelais doorverbinden, gaat hij niet rond dan is ie kapot.
piaggio-starter-circuit-diagram.png
 
Last edited:
Het hoofdstroomciruit is in orde want de startmotor loopt als je de twee dkke draden bij het startrelais doorverbindt.

Het schemaatje van Buldog is voor de meeste scooters wel toepasbaar, de draadkleuren hoeven natuurlijk niet overeen te komen.

Ik zei voor de meeste scoters want er zijn ook scooters waar de startknop op een andere plaats zit en wel in de massadraad van het startrelais.
 
O ja sorry niet gelezen dat hij starte met doorverbinden.o_O
Kabelbreuk of massa probleem.
Of even rechtstreeks 12 v op het start relais zetten.( de dunne draden), dan weet je dat die goed is.
 
Zo ziet het andere schemaatje dan uit, ik heb Buldog's mooie schemaatje een beetje vernacheld, hoop dat hij het niet erg vindt en dat het duidelijk voor TS is.

elektrische start2.png
 
Hee, super, bedankt! Voor de 12V op het startrelais staat denk ik wel een plus en een massa kant aangegeven? Of kan het geen kwaad om die om te draaien? Is het juist om te stellen dat wanneer ik 12V op de startrelais zet en er gebeurt niets terwijl het doorverbinden van de grote polen de startmotor laat draaien, dit nieuwe startrelais ook weer stuk is?

En ook als ik de startknop indruk moet ik tussen de twee kleine draden 12V meten (en 0V als de knop niet ingedrukt is)? Om een kabelbreuk uit te sluiten.
 
Voor de spoel van het relais maakt het niet uit welke de plus en welke de min is.
Dus neem de twee dunne draden los van het relais en zet op de vrijgekomen aansluitingen van het relais een plus en een min rechtstreeks van de accu.
Doe dit niet met de dunne draden nog aangesloten want de kans bestaat dat je dan een sluiting maakt, dit is afhankelijk van welk schema is gebruikt bij jouw scooter (schema van Buldog of het ander door mij aangepaste schema)

Als je nieuwe startrelais in orde is en je sluit de accu rechtstreeks aan op de spoel van het relais, hoor je een klik en de startmotor gaat draaien ongeacht of het contactslot aan of uit staat.
Is je nieuwe startrelais in orde dan moet je het probleem zoeken in het stuurcircuit.

En ja, als je de scooter op contact zet en 1 van beide remhendels inknijpt en je drukt dan de startknop moet je 12Volt op de dunne draden (spoel) van het startrelais meten.
 
Back
Top