Geen dashbord en knipperlichten branden continu

Raveman

New Member
Hallo,

Ik heb heb een Peugeot Speedfight 3 4takt. Deze is twee maanden niet gebruikt. Nu vermoede ik al dat de accu leeg zou zijn, maar met kickstart wel aan de praat gekregen. Accu is vervolgens aan de acculader geweest en weer helemaal vol en elektrische start werkt prima.
Het probleem is dat op het dashbord niets meer werkt. Geen lampjes, kilometer teller, toerental, controlelampjes etc.
Als ik het knipperlicht aanzet, links of rechts dan blijven deze voor en achter continu branden en knipperen deze niet meer. Het dashbord heb ik al los gehad en hier is niets aan te ontdekken. Accu is vol, beide zekeringen zijn goed. Voor- en achterlicht en remlicht werken naar behoren.
Naar mijn idee blijft er alleen de spanningsregelaar over dat het probleem kan veroorzaken. Voordat ik deze ga bestellen, wilde ik toch hier nog even vragen of er wellicht nog een andere oorzaak kan zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Hallo,

Ik heb heb een Peugeot Speedfight 3 4takt. Deze is twee maanden niet gebruikt. Nu vermoede ik al dat de accu leeg zou zijn, maar met kickstart wel aan de praat gekregen. Accu is vervolgens aan de acculader geweest en weer helemaal vol en elektrische start werkt prima.
Het probleem is dat op het dashbord niets meer werkt. Geen lampjes, kilometer teller, toerental, controlelampjes etc.
Als ik het knipperlicht aanzet, links of rechts dan blijven deze voor en achter continu branden en knipperen deze niet meer. Het dashbord heb ik al los gehad en hier is niets aan te ontdekken. Accu is vol, beide zekeringen zijn goed. Voor- en achterlicht en remlicht werken naar behoren.
Naar mijn idee blijft er alleen de spanningsregelaar over dat het probleem kan veroorzaken. Voordat ik deze ga bestellen, wilde ik toch hier nog even vragen of er wellicht nog een andere oorzaak kan zijn.
Update: nieuwe originele spanningsregelaar gemonteerd en voor de zekerheid ook maar een nieuwe accu. Probleem is echter niet verholpen. Weet iemand wat het probleem kan zijn?
 
Op één of andere manier is de spanning van je cockpit niet in orde.
Het knipperrelais voor je richting aanwijzers zit ook in de cockpit ingebouwd en daarom werkt dit ook niet na behoren.

Meet volgende twee dingen eens met een multimeter:
  • Meet eens tussen de rode en de groene draad op de connector van je cockpit, hier moet minimaal 12 Volt staan met contactslot "aan" maar ook met contactslot "uit".
  • Meet ook eens tussen de zwarte en de groene draad op de connector van je cockpit, hier moet minimaal 12 Volt staan met contactslot "aan" en 0 Volt met contactslot "uit".
 
Hallo Sparky, dank voor je antwoord.
Ik had geen multimeter in huis dus moest er eentje bestellen.
Zojuist de metingen gedaan zoals omschreven door jou en deze geeft 11.80 Volt aan en in de laatst genoemde 0 Volt met contactslot uit. Deze zijn dus goed.
Bevreemd me een nieuw euvel. Ik wil de scooter afdekken en zie dat het knipperlicht brand terwijl ik de sleutels eruit heb. Zou het probleem dan in het contactslot kunnen zitten?
 
Ik denk dat je contactslot in orde is anders zou je tussen de zwarte en de groene niet 12V meten bij contactslot aan en 0V bij contactslot uit.
Meestal krijg je zo'n rare zaken als je een slechte massa hebt.
De massa van je cockpit zou je even kunnen controleren.

Dit doe je zo:
  1. zet het contactslot op Uit.
  2. zet je multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  3. sluit de zwarte meetkabel van je multimeter aan op de min-pool van de accu.
  4. meet met de rode meetkabel op de groene draad bij de cockpit.
De weerstand die je meet moet nagenoeg 0 Ohm zijn.

Edit: By the way, je spanning is wel erg laag, dit kan te wijten zijn aan eventueel een massaprobleem of de accu is slecht/leeg.
 
Ik denk ook aan een massaprobleem, temeer omdat ik bij de spanningsval een vermoeden heb van een onbedoelde stroomkring.
Zou je, naast de metingen die Sparky suggereert, eens de min pool van de accu los kunnen nemen en de multimeter tussen min pool en min aansluiting kunnen zetten? Zodat alle stroom door de mulitmeter gaat? Op deze manier ontdek je grof een eventueel stroomlek, daarna begint de speurtocht.

Simpel gesteld: alle aanvoer van stroom gaat via bedrading, alle afvoer middels massa via frame. Er zijn dus nogal wat massa punten.

Groet,
 
Ik denk dat je contactslot in orde is anders zou je tussen de zwarte en de groene niet 12V meten bij contactslot aan en 0V bij contactslot uit.
Meestal krijg je zo'n rare zaken als je een slechte massa hebt.
De massa van je cockpit zou je even kunnen controleren.

Dit doe je zo:
  1. zet het contactslot op Uit.
  2. zet je multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  3. sluit de zwarte meetkabel van je multimeter aan op de min-pool van de accu.
  4. meet met de rode meetkabel op de groene draad bij de cockpit.
De weerstand die je meet moet nagenoeg 0 Ohm zijn.

Edit: By the way, je spanning is wel erg laag, dit kan te wijten zijn aan eventueel een massaprobleem of de accu is slecht/leeg.
De weerstand is 0.01 Ohm.
Accu is overigens geheel nieuw.
Post automatically merged:

Ik denk ook aan een massaprobleem, temeer omdat ik bij de spanningsval een vermoeden heb van een onbedoelde stroomkring.
Zou je, naast de metingen die Sparky suggereert, eens de min pool van de accu los kunnen nemen en de multimeter tussen min pool en min aansluiting kunnen zetten? Zodat alle stroom door de mulitmeter gaat? Op deze manier ontdek je grof een eventueel stroomlek, daarna begint de speurtocht.

Simpel gesteld: alle aanvoer van stroom gaat via bedrading, alle afvoer middels massa via frame. Er zijn dus nogal wat massa punten.

Groet,
Hallo Harr,

Tussen de Pool en de aansluiting krijg ik 0.20 Volt.
 
Hallo,

Ik heb heb een Peugeot Speedfight 3 4takt. Deze is twee maanden niet gebruikt. Nu vermoede ik al dat de accu leeg zou zijn, maar met kickstart wel aan de praat gekregen. Accu is vervolgens aan de acculader geweest en weer helemaal vol en elektrische start werkt prima.
Het probleem is dat op het dashbord niets meer werkt. Geen lampjes, kilometer teller, toerental, controlelampjes etc.
Als ik het knipperlicht aanzet, links of rechts dan blijven deze voor en achter continu branden en knipperen deze niet meer. Het dashbord heb ik al los gehad en hier is niets aan te ontdekken. Accu is vol, beide zekeringen zijn goed. Voor- en achterlicht en remlicht werken naar behoren.
Naar mijn idee blijft er alleen de spanningsregelaar over dat het probleem kan veroorzaken. Voordat ik deze ga bestellen, wilde ik toch hier nog even vragen of er wellicht nog een andere oorzaak kan zijn.
Het kan zijn dat de relais kapot is dat daardoor de knipperlicht blijven branden dat was bij mij het probleem. Het dashboard weet ik niet.
 
Hallo Harr,

Tussen de Pool en de aansluiting krijg ik 0.20 Volt.
Harrr bedoelt stroom meten, geen spanning.

De weerstand is 0.01 Ohm.
Accu is overigens geheel nieuw.
De weerstand van de massa van je cockpit lijkt goed.
Een accu kan toch slecht zijn ook al is deze redelijk nieuw.
Bovendien heeft de scooter 2 maanden stil gestaan waarna je accu leeg was.
Een loodaccu kan er erg slecht tegen als de spanning te laag is en gedurende langere tijd niet wordt opgeladen.
Tijdens het laden is deze accu heel snel op spanning echter wanneer deze dan even belast wordt ook weer gelijk leeg.
MAW, de capasiteit van de accu is dan nog nihil.

Wat is de spanning over de accupolen met de motor uit en het contactslot op "aan" en de richtingaanwijzerschakelaar naar link of naar rechts zodat de knipperlichten continue branden?

Ik krijg toch de indruk dat je boordspanning wat aan de lage kant is, mede omdat je knipperrelais niet knippert.
 
Dank voor de reacties en het meedenken! De spanning tussen de polen is 12.90 met motor uit, contactslot aan en knipperlicht aan.
 
Back
Top